کاربران اپل خواستار افزودن قابلیت «Optimize Storage» به پیام‌رسان آی‌مسیج برای مدیریت بهتر فضای ذخیره‌سازی هستند.

اگر از کاربران سرویس iCloud هستید، احتمالا با قابلیت «Optimize Storage» آشنا هستید؛ درواقع، این قابلیت عکس‌ها و ویدئوهای جدید را روی دستگاه نگه می‌دارد و بقیه را فقط در صورت نیاز دانلود می‌کند. در نقطه مقابل، سیستم پیام‌رسان اپل، یعنی iMessage، از یک سیستم کش به‌شکل غیرقابل‌تصوری استفاده می‌کند و کاربران براین‌باورند اپل باید فکری برای این‌موضوع بکند.

بکا‌پ‌‌گیری اطلاعات در iCloud

پیام‌رسان آی‌مسیج تقریبا روی همه دستگاه‌های اپل، از آیفون و آیپد گرفته تا مک و اپل واچ دردسترس قرار دارد. با‌این‌حال، همگام‌سازی iMessage بین دستگاه‌های مختلف برای کاربران فاجعه‌ای بزرگ محسوب می‌شود. باوجوداینکه پیام‌ها به همه دستگاه‌ها ارسال می‌شود، اما درهر دستگاه سیستم مدیریتی جداگانه‌ای دارد.

اپل سعی کرد مشکل یادشده را با معرفی «Messages in iCloud» در سیستم‌عامل iOS 11 برطرف کند. با این ویژگی، iCloud تمام پیام‌ها را از همه دستگاه‌های کاربر همگام‌سازی می‌کند تا چت‌ها و فایل‌های چندرسانه‌ای کاربران درهر شرایطی دردسترس‌شان باشد.

فضای ذخیره‌سازی iCloud Photos

تحلیلگران می‌گویند این قابلیت (همگام‌سازی پیام‌ها در iCloud) واقعا تجربه کار با iMessage را بهبود بخشیده، چراکه دیگر لازم نیست نگران گم‌شدن متن مکالمه‌ها هنگام جابه‌جایی بین دستگاه‌های مختلف باشید. بااین‌حال، نحوه مدیریت حافظه پنهان (Cache) و فضای ذخیره‌سازی آن در پیام‌رسان آی‌مسیج کمی آزاردهنده است.

در iCloud Photos، اپل دو گزینه به کاربران می‌دهد که به‌واسطه‌آن می‌توانند تمام عکس‌ها و ویدئوها را دانلود کنند تا درصورت نیاز، دسترسی فوری داشته باشند. ازطرف‌دیگر، گزینه دوم به کاربران کمک می‌کند فضای ذخیره‌سازی دستگاه را مدیریت کنید. ازآنجایی‌که فایل‌های رسانه‌ای در iCloud هستند، دستگاه فقط زمانی آن‌ها را دانلود می‌کند که آن عکس یا ویدئو توسط کاربران باز شود.

مدیریت بهینه آی‌مسیج

هنگامی‌که صحبت از iMessage می‌شود، قضیه کاملا فرق می‌کند؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، سیستم iCloud همه چت‌ها و فایل‌های چندرسانه‌ای iMessage را ذخیره می‌کند و هیچ‌گاه فایل‌های اصلی را پاک نمی‌کند. برهمین‌اساس، پیام‌رسان آی‌مسیج چندین گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی دستگاه را اشغال می‌کند.

کمپانی اپل گزینه‌ای برای حذف پیام‌ها بعد از 30 روز یا یک سال ارائه می‌دهد درواقع، این کار پیام‌های شما را برای همیشه پاک می‌کند، نه فقط نسخه‌ای که روی آیفون یا مک شما ذخیره شده‌است، اما طیف وسیعی از کاربران علاقه‌ای به حذف اطلاعات شخصی‌شان برای مدیریت فضای دخیره‌سازی ندارند. ازطرف‌دیگر، اپل هنوز راه‌کاری برای این‌موضوع ارائه نداده‌ و به‌نظر می‌رسد برنامه‌ای برای بهینه‌سازی و بهبود حافظه ذخیره‌سازی ندارد.

حافظه iMessage

کارشناس وب‌سایت خبری 9to5Mac می‌گوید به‌دلیل کمبود فضای ذخیره‌سازی در آیپد مینی 64 گیگابایتی نتوانست آخرین نسخه سیستم‌عامل iPadOS را روی آن دانلود و نصب کند. همچنین، وی اشاره کرد حتی باوجود انتقال فایل‌ها به فضای ابری iCloud، سیستم به‌صورت خودکار بخشی از اطلاعات را نگه می‌دارد و هیچ‌گونه راه‌کاری برای مدیریت و پاک‌سازی وجود ندارد.

به‌نظر می رسد زمان آن رسیده که اپل گزینه‌ای «Optimize Storage» را به پیام‌رسان آی‌مسیج اضافه کند، به‌طوری‌که فقط جدیدترین محتوای رسانه‌ای به‌صورت آفلاین دردسترس باشند. این قابلیت شدنی است، چون iMessage هنگام بازیابی یا راه‌اندازی یک دستگاه جدید، کل نسخه بکاپ iCloud را دانلود نمی‌کند.