شرکت ایکس (توییتر) در سال ۲۰۲۳ با از دست دادن ۵۴ درصد درآمد تبلیغاتی، ضرر ۲.۲ میلیارد دلاری به بار آورد تا ایلان ماسک در اولین سال پس از خریداری توییتر ناموفق باشد.
پس از خریداری توییتر توسط ایلان ماسک، تغییرات زیادی در این پلتفرم اتفاق افتاد. ماسک برای کسب درآمد بیشتر اشتراک توییتر بلو را معرفی کرد. همچنین نام این پلتفرم را به ایکس تغییر داد تا در آینده آن را به یک پلتفرم جامع برای انجام تمام خدمات تبدیل کند. مثلا در ابتدا قرار است خدمات بانکی در این پلتفرم ارائه شود. اما بخش زیادی از تغییرات مثبت نبود و باعث شد بخش زیادی از درآمد حاصل از تبلیغات این شرکت کاسته شود. اکنون گزارش جدیدی از خبرگزاری رویترز و گزارش مشابهی از نیویورک تایمز منتشر شده که نشان میدهد ایکس تا ۳۰ روز آینده یعنی پایان سال میلادی دوباره با ضرر ۷۵ میلیون دلاری درآمد تبلیغات مواجه خواهد شد.
متخصصان معتقدند اقدامات ماسک از جمله اخراج مدیران ارشد، تغییر سیاستهای تعدیل محتوا و بازگرداندن حسابهایی که پیش از مدیریت او مسدود شده بودند باعث شده تبلیغکنندگان اعتماد خود را به پلتفرم و مدیریت جدید آن از دست بدهند و هزینهها را متوقف کنند. این مسئله تا جایی ادامه داشت که حتی خود ماسک هم آن را پذیرفته و مدیریت را به لیندا یاکارینو واگذار کرد. اگرچه حضور یاکارینو تاثیر قابل توجهی در تعدیل و تثبیت شرایط داشت، اما درنهایت درآمد تبلیغاتی ایکس تا ۵۴ درصد کاهش یافت.
همچنین مدارک داخلی شرکت ایکس که توسط نیویورک تایمز منتشر شده نشان میدهد بیش از ۲۰۰ شرکت مختلف از جمله آمازون، کوکاکولا، مایکروسافت و Airbnb تبلیغات خود را در این پلتفرم متوقف کردند. علاوهبر آن گزارشی مبنیبر توقف تبلیغات اپل در ایکس منتشر شده بود. تخمین زده شده که ایکس امسال درآمد ۱.۸۹ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ از تبلیغاتش را بهدست خواهد آورد که در مقایسه با درآمد بالای ۴ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۲، ۵۴ درصد کمتر شده است. درحقیقت آخرین بار سال ۲۰۱۵ بود که درآمد توییتر در این سطح قرار داشت. ماسک دراین باره گفته بود این شرکت حدود نیمی از درآمد تبلیغاتی خود را از دست داده و همچنان با حجم بالای بدهی مواجه است.
نظر شما چیست؟ آیا ماسک میتواند در آینده بهکمک مدیریت جدید دوباره ایکس را به روزهای خوش بازگردانده و اعتماد تبلیغکنندگان را بهدست آورد؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنتها به اشتراک بگذارید.
اخبار مرتبط: