اینستاگرام به تازگی فناوری تأیید سن کاربران را معرفی کرده است، که می‌تواند سن کاربران این شبکه اجتماعی در بریتانیا و اروپا را تأیید کند. در اینستاگرام هر کسی که سعی دارد تاریخ تولد خود را از زیر 18 سال به بالای 18 سال تغییر دهد، باید بتواند سن خود را برای این برنامه تأیید کند. در ادامه بیشتر راجع به تأیید سن کاربران توسط اینستاگرام بخوانید.

پیش از این کاربران بریتانیایی و اروپایی این برنامه باید برای احراز هویت و سن خود عکس کارت شناسایی‌شان را آپلود می‌کردند. اما اکنون کاربران این حوزه می‌توانند به جای آپلود ID، ویدئویی را از خود در برنامه ضبط کنند که سپس این ویدئو با فناوری تخمین سن، آنالیز می‌شود تا سن آنها تأیید شود. اینستاگرام گفته که فناوری تأیید سن کاربران به حصول اطمینان از اینکه تجربیات کاربران در این پلتفرم برای سن آنها مناسب است یا خیر کمک زیادی می‌کند.

ابزار جدید اینستاگرام برای تایید سن کاربران

پیش از این شکایات زیادی از اینستاگرام شده بود، مبنی بر اینکه محتواهای نامناسب را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهد. بنابراین در خرداد ماه گذشته، اینستاگرام اعلام کرد که در حال بررسی راه‌هایی است که نوجوانان بتوانند از طریق آن سن خود را در این شبکه اجتماعی تأیید کنند تا بتوانند متناسب با سنشان به محتواهای مختلف دسترسی داشته باشند. در آزمایشی که اینستاگرام در آمریکا انجام داد، سه راهکار برای تأیید سن کاربران بالای 18 سال ارائه شد:

  • آپلود عکس کارت شناسایی
  • تأیید و ضمانت سه کاربر بالغ مبنی بر اینکه کاربر بالای 18 سال سن دارد
  • گرفتن یک ویدئوی سلفی

اینستاگرام می‌گوید که در حال حاضر از فناوری هوش مصنوعی و گزارش‌های درون برنامه‌ای کمک می‌گیرد تا از این طریق بتواند تأیید کند که کاربر زیر 18 سال یا زیر 13 سال (حداقل سن قانونی برای داشتن اکانت اینستاگرام) سن دارد. اما براساس تحقیقات انجام شده توسط یک رسانه بریتانیایی به نام Ofcom، از هر سه کودک، یک نفر برای دسترسی به محتوای مختص بزرگ‌سالان در رسانه‌های اجتماعی در مورد سن خود دروغ می‌گوید. ویژگی‌های اکانت های اینستاگرامی برای افراد زیر 18 سال عبارت‌اند از:

  • حساب کاربری افراد زیر 18 سال به صورت پیش‌فرض روی حالت private (خصوصی) تنظیم شده تا احتمال مواجهه با افراد غریبه کمتر شود.
  • اکانت‌های کاربران زیر 18 سال دارای نوتیفیکیشن درون‌برنامه‌ای موسوم به nudges است که آنها را تشویق می‌کند تا محتواهای متنوع‌تری را دنبال کنند یا وقت کمتری را داخل برنامه سپری نمایند.

مدیر سیاست های عمومی اینستاگرام، تارا هاپکینز گفته که فناوری تأیید سن ویدئویی گامی مهم در ارائه تجربیات ایمن‌تر و بهتر برای نوجوانان در این پلتفرم است. او گفت: “ما می‌خواهیم همه افراد، اینستاگرام را به شیوه‌ای متناسب با سنشان تجربه کنند، به این معنی که باید بدانیم چند سال دارند تا متناسب با سنشان محتواهای مختلف به آنها پیشنهاد شود. امروزه این یک چالش بزرگ در صنعت ما است.”

اینستاگرام قبلا از ویدئوهای سلفی برای تأیید هویت کاربرانی که حسابشان قفل شده بود نیز استفاده می‌کرد. اما اکنون همکاری خود را با یک شرکت بریتانیایی ارائه‌دهنده فناوری احراز هویت دیجیتال به نام Yoti گسترش داده تا از فناوری آنها برای تأیید سن کاربران استفاده کند. فناوری Yoti با تجزیه و تحلیل ویژگی‌های صورت، سن کاربر را تخمین می‌زند. دقت آن به صورت میانگین به صورت زیر است:

  • دسته‌بندی چهره بین سنین 6 تا 12 سال
  • دسته‌بندی چهره بین سنین 13 تا 19 سال

شرکت متا که مالک اینستاگرام است، می‌گوید این فناوری نمی‌تواند به جز سن، به اطلاعات دیگری از کاربر دست پیدا کند، و Yoti هم پس از انجام این کار، تصاویر آنالیز شده را از دیتابیس خود حذف می‌کند. به واسطه لایحه ایمنی آنلاین دولت‌های اروپا، بریتانیا و آمریکا، پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی ممکن است با الزامات بیشتری برای تأیید سن کاربران جوان‌تر روبرو شوند. لایحه‌ای که نمایندگان وعده داده‌اند به زودی با قدرت بیشتری به مجلس باز خواهد گشت.

خبر مرتبط: قابلیت‌های امنیتی جدید اینستاگرام