آمار جدیدی از ۹ شبکه اجتماعی پرطرفدار در جهان منتشر شده که نشان می‌دهد اینستاگرام بااختلاف منفورترین اپلیکیشن و پس از آن اسنپ چت دومین پلتفرم منفور سال ۲۰۲۳ جهان به‌شمار می‌روند.

گوشی‌های هوشمند به یک کالای اساسی زندگی هر کسی تبدیل شده است. این دستگاه‌ها که در ابتدا برای تماس طراحی شده بودند با گذر زمان تکامل یافتند و اکنون خدمات بسیار متنوع و سرگرمی‌های مختلفی را مانند شبکه‌های اجتماعی در اختیار کاربر می‌گذارند. براساس گزارش‌های منتشر شده، ۴.۸ میلیارد کاربر در سراسر جهان وجود دارند که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این یعنی حدودا ۵۹.۹ درصد جمعیت کل زمین و ۹۲.۷ درصد کل کاربران اینترنت. همچنین هر کاربر به‌صورت متوسط از ۶.۷ پلتفرم مختلف در ماه و به‌صورت متوسط ۲ ساعت و ۲۴ دقیقه در روز را صرف گشت و گذار در این پلتفرم‌ها می‌کند.

بیشترین حذف اپلیکیشن گوشی در سال ۲۰۲۳

در این مقاله قصد داریم چند مورد از محبوب‌ترین و منفورترین اپلیکیشن شبکه اجتماعی سال ۲۰۲۳ را بررسی کنیم. شرکت متا به‌عنوان مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ تیر ماه از پلتفرم جدیدی به‌نام تردز رونمایی کرد که به‌عنوان رقیب ایکس که در آن زمان با نام توییتر شناخته می‌شد، آغاز به‌کار کرد. روزهای ابتدایی این پلتفرم به‌دلیل هیجان مردم خارق‌العاده سپری شد و این سرویس توانست در ۵ روز، ۱۰۰ میلیون کاربر جهانی جذب کند که رکورد سریع‌ترین پلتفرم با دانلود ۱۰۰ میلیون نسخه به‌حساب می‌آید. بااین حال تنها یک ماه بعد، روزهای کابوس‌واری را گذراند و علاوه‌بر از دست دادن ۸۰ درصد کاربران فعال روزانه، میزان متوسط مصرف کاربران هم از ۲۱ به ۳ دقیقه کاهش یافت.

چند روز قبل، وب‌سایت Statista که آمارهای دقیقی را از پلتفرم‌های شبکه اجتماعی دارد، گزارش جدیدی منتشر کرد و می‌خواهیم با بررسی آن، محبوب‌ترین و منفورترین شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کنیم. در این آمار جدید، ۹ پلتفرم با بیشترین کاربران مورد مطالعه قرار گرفته است. البته فقط پلتفرم‌هایی که جهانی هستند لحاظ شده‌اند و مثلا ابرپلتفرم ویبو که به‌صورت اختصاصی در چین قابل دسترسی است در این مطالعه قرار ندارد. همچنین در این گزارش، میزان جستجوی عبارت «چگونه حساب .... را پاک کنم» در هر ماه، برای ثبت تعداد کاربرانی که می‌خواهند حساب خود را حذف کنند استفاده شده است.

اینستاگرام و اسنپ چت

۲ اپلیکیشن منفور سال ۲۰۲۳

درخواست‌های متعدد حذف اپلیکیشن باتوجه به کاربران جهانی چند صد میلیونی، می‌تواند طبیعی باشد. بااین حال در مقایسه با بقیه پلتفرم‌ها و میزان درخواست حذف آنها مشخص می‌شود که کدام پلتفرم محبوبیت کمتری میان کاربران دارد. بانگاهی به این آمار مشخص می‌شود که اینستاگرام بااختلاف زیادی نسبت به اپلیکیشن دوم، منفورترین پلتفرم شبکه اجتماعی جهان به‌شمار می‌آید. درحقیقت سال ۲۰۲۳، بیش از یک میلیون نفر در ماه عبارت «چگونه حساب اینستاگرام را حذف کنم» را جستجو کرده‌اند. باوجود اینکه اینستاگرام ۲ میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد، کاهش بیش از ۱۲ میلیونی کاربر در سال می‌تواند باعث افت درآمد شود.

در جایگاه دوم لیست منفورترین اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی سال ۲۰۲۳، پلتفرم اسنپ چت قرار دارد. به‌صورت ماهانه، کاربران ۱۳۰ هزار نفر در ماه عبارت نحوه حذف اکانت اسنپ چت را جستجو کردند که اختلاف زیادی با اینستاگرام دارد. البته اسنپ چت ۷۵۰ میلیون کاربر دارد، بااین حال نسبت کاربران خروجی و کل این پلتفرم، باز هم از اینستاگرام کمتر است.

اخبار مرتبط: