چند شرکت هوش مصنوعی موفق شدند با استفاده از هوش مصنوعی در اینستاگرام اینفلوئنسر مجازی بسازند و با هزینه بسیار پایین‌تر، درآمد زیادی کسب کنند که باعث نارضایتی اینفلوئنسرها شده است.

اینستاگرام که در ابتدا برای اشتراک‌گذاری تصاویر خود با دیگران ساخته شد، در طول زمان متحول شده و کاربردهای جدیدی پیدا کرد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات در اینستاگرام این بود که اینفلوئنسرها در این پلتفرم شکل گرفتند. درحقیقت افرادی با جذب فالوورهای زیاد، برای مخاطبان خود محتوای جذاب تولید می‌کنند و در کنار آن با دریافت مبلغی تبلیغات شرکت‌ها را در صفحه خود به اشتراک می‌گذارند. با پیشرفت تکنولوژی اکنون هوش مصنوعی در این بازار هم وارد شده و با کاربران عادی رقابت می‌کند.

آیتانا لوپز با بیش از ۲۰۰ هزار فالوور یا دنبال‌کننده در اینستاگرام، یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های اینفلوئنسر هوش مصنوعی است. در صفحه لوپز، سلفی‌های این هوش مصنوعی در مکان‌های مختلف قرار گرفته که شرکت‌های آرایشی مختلف زیر آن تگ شده‌اند. برندها برای تگ شدن در هر پست به آیتانا لوپز ۱۰۰۰ دلار پرداخت می‌کنند، اما این شخصیت کاملا خیالی است.

ورود اینفلوئنسرهای مجازی که با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده‌اند به بازار ۲۱ میلیارد دلاری تولید محتوا، باعث شده اینفلوينسرهای دیگر ابراز نگرانی کنند، زیرا درآمد آنها توسط رقبای دیجیتالی مورد تهدید قرار گرفته است. البته نگرانی آنها چندان هم بی‌مورد نیست، زیرا هوش مصنوعی می‌تواند مانند انسان متن و تصویر تولید کند که نه‌تنها بسیار مشابه نمونه‌های واقعی هستند، بلکه این کار را در عرض چند ثانیه انجام می‌دهد. بااین حال افرادی که پشت نمونه‌های هوش مصنوعی واقع‌گرایانه هستند مدعی شده این بازار بسیار بزرگ شده و در حقیقت آنها قیمت‌ها را منطقی‌تر می‌کنند.

Virtual influencer

دیانا نونیز، یکی از بنیانگذاران آژانس The Clueless در بارسلونا که آیتانا را تولید کرده‌اند، گفت: «ما از نرخ‌های سرسام‌آور فعلی اینفلوئنسرها غافلگیر شدیم. بنابراین به این نتیجه رسیدیم تا یک اینفلوئنسر مجازی تولید کنیم و یک هیولای زیبا به‌نام آیتانا ساخته شد.» جالب اینجاست که در طول سال گذشته، مشارکت‌های متعددی بین برندهای لوکس و اینفلوئنسرهای مجازی، مانند لوازم آرایشی KKW و شرکت کالای لوکس لویی ویتون با اینفلوئنسرهای مجازی همکاری کرده بودند.

تحلیل داده‌های اینستاگرام از یک تبلیغ H&M با اینفلوئنسر مجازی دیگری به‌نام Kuki نشان داد این تبلیغات ۱۱ برابر بیشتر از تبلیغات سنتی دیده می‌شوند و درنتیجه ۹۱ درصد هزینه برندها برای تبلیغ نسبت به روش سنتی کاهش می‌یابد. بکی اوون، مدیر ارشد بازاریابی و نوآوری جهانی Billion Dollar Boy و مدیر سابق تیم نوآوری متا دراین زمینه می‌گوید: «اینفلوئنسرهای مجازی مانند انسان‌ها نمی‌توانند بر میزان خرید تاثیر بگذارند، اما باعث آگاهی، شهرت و یادآوری برندها می‌شوند.»

با افزایش محبوبیت اینفلوئنسرهای مجازی، بقیه اینفلوئنسرها معتقدند باید مشخص شود کدام‌یک فرد حقیقی و مجازی هستند. دنا مرسر، تولید کننده محتوا با ۲ میلیون فالوور می‌گوید: «اینکه تشخیص اینفلوئنسرهای مجازی از حقیقی بسیار سخت است من را می‌ترساند.» بااین حال آزانس تبلیغاتی بریتانیا اعلام کرد که از ظهور اینفلوئنسرهای مجازی آگاه است، اما هیچ قانونی وجود ندارد که آنها را ملزم به اعلام مجازی بودن بکند. بااین حال قانون کشور هند اینفلوئنسرهای مجازی را مجبور می‌کند مجازی بودن خود را اعلام کنند.

نظر شما چیست؟ آیا در آینده شاهد افزایش محبوبیت اینفلوئنسرهای مجازی تولید شده با هوش مصنوعی و تولید نمونه‌های ایرانی خواهیم بود یا نه؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: