در این هفته اپل بالاخره زمان برگزاری مراسم WWDC 2023 را به صورت رسمی اعلام کرد. طبق اخبار منتشر شده، سی و چهارمین مراسم جهانی برنامه نویسان اپل قرار است در 5 ژوئن برگزار شود. عموما اپل در این مراسم‌ها از نرم‌افزار‌های جدید خود برای آیفون، اپل واچ، مک بوک، آیپد و... رونمایی می‌کند اما گاها در این مراسم‌ها شاهد معرفی برخی دستگاه‌های جدید هم هستیم. شایعات اعلام کردند که امسال هم قرار است شاهد رونمایی حداقل 3 دستگاه جدید باشیم.

مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی در رویداد WWDC23 اپل

مک بوک ایر 15 اینچی

تاکنون شایعات متفاوتی در مورد مک بوک ایر جدید با صفحه نمایش بزرگ‌تر شنیده‌ایم. اما حالا مشخص شده که قرار است مدل 15 اینچی مک بوک ایر در مراسم WWDC 2023 عرضه شود. مک بوک ایر 15 اینچی قرار است در کنار مدل 13.6 اینچی به فروش برسد و کاربرانی را در نظر دارد که به دنبال یک دستگاه سبک با صفحه نمایش بزرگ هستند.

این دستگاه کمی از مک بوک پرو 15.4 اینچی بزرگ‌تر خواهد بود و از نظر اندازه، بین مک بوک پرو 14 و 16 اینچی قرار خواهد گرفت. از نظر طراحی، تغییر خاصی اعلام نشده و انتظار می‌رود این دستگاه با همان طراحی مدل 13 اینچی عرضه شود. هنوز مشخص نیست که این دستگاه قرار است از کدام تراشه اپل استفاده کند زیرا زمان بندی عرضه آن خیلی خوب نیست.

تراشه M2 در سال گذشته معرفی شد و برای استفاده از آن در یک لپ‌تاپ جدید کمی دیر شده است. از طرف دیگر، برای معرفی تراشه M3 هنوز زود است و امیدی به استفاده از آن در مک‌بوک ایر نیست. مینگ چی کو اعلام کرده که مک‌بوک جدید از همان تراشه M2 و M2 Pro استفاده می‌کند اما وب‌سایت 9To5Mac عقیده دارد که این دستگاه با تراشه M3 رونمایی خواهد شد.

مک پرو اپل در رویداد WWDC23

مک پرو

مک پرو آخرین دستگاه اپل در راستای حذف کامل تراشه اینتل از دستگاه‌های دسکتاپ محسوب می‌شود. اپل پس از عرضه این دستگاه در سال 2020 تصمیم گرفت تا تراشه‌های سیلیکون خود را جایگزین تراشه‌های اینتل کند و تاکنون تمامی دستگاه‌های مک به تراشه‌های این سری مجهز شده‌اند. البته اپل اعلام کرده بود که جابجایی کامل ممکن است چند سال طول بکشد. پیش‌بینی می‌شود که این جابجایی تا سال 2023 تمام شود.

طبق اطلاعات منتشر شده، قرار است ظاهر این دستگاه با مک پرو قبلی یکسان باشد. ظاهرا همانند گذشته قرار است دسترسی به قسمت‌های داخلی دستگاه و ارتقا آن‌ها ساده باشد. طبق اطلاعات فاش شده، قرار است در مراسم WWDC 2023 شاهد معرفی تراشه M2 اولترا در این دستگاه باشیم. این تراشه قرار است از 24 هسته پردازشی و سقف 76 هسته گرافیکی به همراه حداقل 192 گیگابایت رم استفاده کند.

البته استفاده از تراشه‌های سیلیکون اپل معایبی هم دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، عدم دسترسی به رم و ارتقا آن است. تمامی تراشه‌های سیلیکون اپل تاکنون از رم تعبیه شده در مادربرد استفاده می‌کردند و راهی برای ارتقا رم آن‌ها به صورت دستی وجود نداشت. همین موضوع در مورد پردازنده گرافیکی دستگاه‌ هم صدق می‌کند.

پردازنده‌های گرافیکی در تراشه‌های سیلیکون جایگذاری می‌شوند و راهی برای دسترسی دستی به آن‌ها وجود ندارد. البته ممکن است اپل برای بهبود سیستم بزرگ خود، استثنا قائل شود و راهی را برای دسترسی دستی به رم و پردازنده گرافیکی ایجاد کند. شایعات قبلی اعلام کردند که این دستگاه قرار است در نیمه اول سال 2023 عرضه شود.

از طرف دیگر، اپل همیشه محصولات مخصوص به طراح‌ها و کاربران حرفه‌ای را در مراسم WWDC عرضه کرده که نشان می‌دهد مراسم WWDC 2023 می‌تواند محل خوبی برای رونمایی از مک پرو بعدی باشد.

مک استودیو در رویداد WWDC23‌ اپل

مک استودیو

در سال گذشته، اپل از دستگاهی به نام مک استودیو رونمایی کرد که در حقیقت، ترکیب مک مینی و مک استودیو محسوب می‌شد. این دستگاه تاکنون قوی‌ترین سیستم دسکتاپ اپل محسوب می‌شود که با تراشه M1 Max و M1 Ultra عرضه شده است. اما با در نظر گرفتن عرضه مک پرو در سال 2023، سرنوشت مک استودیو کمی نامشخص است.

اگر اپل تصمیم بگیرد تا دوباره این دستگاه را برای سال جدید بروز کند، ممکن است در آن از تراشه M2 پرو و M2 مکس استفاده شود و این موضوع کمی سوال برانگیز است. زیرا اگر قرار باشد در این دستگاه از تراشه یکسان با مک پرو استفاده شود، مشخص نیست که اپل چگونه قصد دارد تا دستگاه‌های خود را از یکدیگر متمایز کند. البته اگر قرار باشد هردو دستگاه از تکنولوژی یکسان استفاده کنند، ممکن است امسال شاهد عرضه مک استودیو نباشیم.

هدست واقعیت مجازی در رویداد WWDC23 اپل

هدست واقعیت ترکیبی

اگر شایعات را باور کنیم، اپل تاکنون چند بار عرضه هدست واقعیت ترکیبی خود را به تعویق انداخته است. اما ممکن است در مراسم WWDC 2023 بالاخره شاهد رونمایی از این دستگاه باشیم. در ماه فوریه، مارک گورمن اعلام کرد که ممکن است این دستگاه امسال در همین مراسم معرفی شود اما به دلیل تعویق‌های زیاد، هنوز هم از این موضوع مطمئن نیستیم.

در همین هفته، مینگ چی کو اعلام کرد که اپل تولید انبوه این دستگاه را به تاخیر انداخته که ممکن است باعث عدم رونمایی آن در این مراسم شود. طبق گفته این افشاگر، اپل آنقدر‌ها هم در مورد محصول جدید خود مطمئن نیست و گمان می‌کند که کاربران از دیدن این هدست خیلی شگفت‌زده نخواهند شد.

از طرف دیگر باید گفت که تاخیر در تولید انبوه باعث تعویق رونمایی دستگاه نمی‌شود. زیرا مشخص است که اپل قصد دارد هرچه سریع‌تر این دستگاه را به کاربران نشان دهد و آن‌ها را هیجان زده کند. اما این موضوع باعث شده تا از رونمایی این دستگاه در مراسم WWDC 2023 مطمئن نباشیم زیرا با این وجود اپل می‌تواند کمی صبر کند و یک رویداد کامل را به آن اختصاص دهد.

اگر بخواهیم در مورد شایعات این دستگاه صحبت کنیم، باید بگوییم که هدست واقعیت ترکیبی اپل شباهت زیادی به نسل اول اپل واچ دارد. زیرا قیمت آن بالاست و عملکرد‌های آن بسیار محدود است. البته مثل دستگاه‌های دیگر، پیش‌بینی می‌شود تا مدل‌های بعدی توانایی آن را افزایش و قیمت آن را کاهش دهند.

اعلام شده که این دستگاه با قیمت 3000 دلاری عرضه می‌شود و اپل می‌داند که فروش آن چشمگیر نخواهد بود. کارمندان اپل هم در مورد کاربرد و استفاده این دستگاه چندان مطمئن نیستند و ظاهرا اپل هم برنامه خاصی برای فروش آن به کاربران ندارد. شایعات اشاره کردند که این دستگاه قرار است با سخت‌افزار قدرتمندی مثل صفحه‌های میکرو ال ای دی اولد با رزولوشن 4K و تعداد زیادی دوربین برای ردیابی حرکات صورت و دست‌ها عرضه شود.

البته استفاده از این تکنولوژی‌ها معایب خود را هم دارد. یکی از عیب‌های بزرگ آن عمر باتری است زیرا طبق آخرین اخبار، اپل از باتری داخلی در این دستگاه ناامید شده و قصد دارد آن را به همراه یک باتری جداگانه بفروشد. این منبع برق جدید قرار است شبیه به یک کیف باشد و با سیم به دستگاه متصل شود.

استفاده از یک باتری داخلی می‌توانست دستگاه را بسیار سنگین کند و همین موضوع باعث شد اپل از یک باتری جداگانه استفاده کند. البته استفاده از باتری خارجی به معنای افزایش عمر دستگاه نیست و طبق اخبار، این منبع می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه را تنها برای دو ساعت تامین کند. اخبار پورت شارژ عینک اپل که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که اپل در حال پیدا کردن راه‌حلی برای شارژ این دستگاه است.

اپل تمام تلاش خود را کرده تا این دستگاه راحت و زیبا باشد. تصاویر منتشر شده هم نشان می‌دهند که طراحی آن قرار است شباهت زیادی به عینک‌های اسکی داشته باشد. اما برخی از کارمندان اپل در مورد این دستگاه چندان مطمئن نیستند و آن را یک راه حل مناسب نمی‌دانند.

iOS 17 در رویداد WWDC23 اپل عرضه می‌شود

رابط کاربری‌های جدید

طبق روال هرساله، اپل قصد دارد در مراسم WWDC 2023 از رابط کاربری‌های جدیدی برای دستگاه‌های خود رونمایی کند. یکی از مهم‌ترین نرم‌افزار‌ها در این میان، آی او اس 17 محسوب می‌شود که قرار است برای آیفون‌ها عرضه شود. طبق گفته‌های شرکت و کاربران، این آپدیت قرار است ویژگی‌های درخواست شده توسط کاربران را به آیفون‌ها اضافه کند اما در مورد این ویژگی‌ها جزئیاتی منتشر نشده است.

از طرف دیگر، برخی منابع اعلام کردند که این رابط قرار نیست همانطور که انتظار داریم ظاهر شود و ویژگی‌های جدید آن زیاد نخواهند بود. اما برای انتشار اطلاعات بیشتر در مورد آی‌او‌اس 17 باید تا زمان نهایی‌تر شدن طراحی آن و نزدیک‌تر شدن به رویداد صبر کنیم. یکی از قابلیت‌های جدیدی که در مورد نسخه جدید منتشر شده، توانایی نصب کردن برنامه‌ها از روش‌های دیگری به غیر از اپ استور است.

به دلیل قوانین جدید وضع شده در اروپا، کاربران باید بتوانند از طریق فروشگاه‌های سوم شخص هم در گوشی خود برنامه نصب کنند و این موضوع تاثیر زیادی روی اپل خواهد داشت. زیرا کاربران این سیستم عامل فقط می‌توانند از طریق اپ استور برنامه‌های مورد نیازشان را دانلود کنند و تغییر این موضوع می‌تواند سیستم پرداخت‌های اپل را دچار مشکل کند.

طبق افشاگری‌ها، ویژگی جدیدی در این آپدیت وجود ندارد و در کل می‌توان آن را یک بروزرسانی برای بهبود عملکرد دستگاه دانست. در مراسم WWDC 2023 قرار است همچنین شاهد معرفی آیپد او اس 17، مک او اس Ventura 14، تی وی او اس 17 و واچ او اس 10 باشیم. البته ممکن است که رابط کاربری هدست واقعیت ترکیبی اپل هم در همین رویداد معرفی شود.

اخبار واچ او اس 10 که به تازگی منتشر شده کاربران را بسیار هیجان‌زده کرده است. طبق این اخبار، آپدیت بعدی قرار است تغییرات عمده‌ای را در ظاهر دستگاه به وجود بیاورد و واچ فیس‌ها را کمی تغییر دهد. همچنین قرار است ویجیت‌ها با ظاهر جدید به این دستگاه برگردند تا کاربر بتواند در مصرف فضا کمی صرفه جویی کند.

اخبار مرتبط: اپل تاریخ رویداد WWDC 2023 را اعلام کرد