با فاصله چند هفته‌ای از کنفرانس WWDC، شایعات درباره iOS 17 در حال افزایش است. آخرین بار مارک گورمن خبرنگار نشریه بلومبرگ درباره برخی از ویژگی‌های iOS 17 مانند سایدلودینگ برنامه‌های آیفون با MacRumors صحبت کرد. در ادامه به توضیح قابلیت سایدلودینگ و احتمال عرضه آن تنها در اروپا می‌پردازیم.

سایدلودینگ چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات دستگاه‌های اپل، اکوسیستم آن است. چرا که حتی در جدیدترین گوشی‌های این شرکت، برای نصب اپلیکیشن‌ها باید حتما از اپ استور اختصاصی اپل استفاده کنید. در گذشته برخی کاربران با جیلبریک کردن آیفون خود این محدودیت را دور می‌زدند، اما اکنون این ترفند دیگر کارایی ندارد.

سایدلودینگ برنامه‌ها به معنی اجرای آن‌ها خارج از اپ استور اپل و به صورت مستقل است. سایدلودینگ برنامه‌ها در سیستم‌عامل iOS کار پیچیده‌ای است. توصیه شرکت اپل به کاربران آیفون این است که چنین کاری را با گوشی‌های خود نکنند و مهم‌ترین دلیل آن مسائل امنیتی است. سایدلودینگ برنامه‌ها به تنهایی هیچ آسیبی به دستگاه آیفون شما وارد نمی‌کند. اما در صورت نصب بدافزار، گوشی و داده‌های خصوصی خود را در معرض خطر قرار می‌دهید.

تغییر عمده‌ای که گورمن به آن اشاره کرد، اجازه سایدلودینگ در iOS 17 است، اما این ویژگی فقط در اروپا در دسترس خواهد بود. اپل برای پیروی از قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا ملزم به اضافه کردن این ویژگی به دستگاه‌های خود است. اما در گزارش‌ها مشخص نیست که آیا اپل این ویژگی را به صورت منطقه‌ای ایجاد می‌کند یا آن را به صورت جهانی عرضه خواهد کرد. گورمن همچنین گزارش می‌دهد که اپل از توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند در هر سرویس غیر اپلی اپلیکیشن‌ها را بفروشند، هزینه‌ای دریافت می‌کند.

بعید است اپل در طول کنفرانس WWDC توجه زیادی به ویژگی سایدلودینگ کند. گورمن درباره دو ویژگی جدید که اپل پوشش خواهد داد صحبت کرد و مشخص شد که این شرکت تغییراتی در Wallet و Find My Apps ایجاد کرده است. او هیچ جزئیاتی درباره تغییراتی که در این دو برنامه مشاهده خواهیم کرد ارائه نداد. اما اپل اخیرا Apple Pay Later و Apple Card Savings را به برنامه Wallet اضافه کرده تا آن را به درگاهی برای خدمات مالی تبدیل کند.

اخبار مرتبط: دستگاه‌هایی که به‌روزرسانی iOS 17 را دریافت نخواهند کرد