شرکت مایکروسافت در مهر ماه سال 1396، پایان کار سیستم عامل Windows 11 Mobile را اعلام کرد. از آن پس دیگر هیچ گوشی هوشمندی با این سیستم‌عامل عرضه نشد. البته هنوز برخی از طرفداران و مشتاقان گوشی‌های ویندوز فون با خود تصور می‌کنند که که اگر Windows Mobile همچنان زنده بود اکنون چه ظاهری داشت!

به تازگی یکی از کاربران توییتری به نام AR789 طرح مفهومی بسیار جذابی را منتشر کرده که نشان دهنده شکل ظاهر سیستم عامل Windows 11 Mobile است البته این فقط یک طرح به نظر می‌رسد. قبلا هم پروژه‌هایی مانند DuoWOA طرح‌های مفهومی از Windows 11 برای گوشی‌های هوشمند منتشر کرده بودند اما طرح‌های پیشنهادی آنان بیشتر شبیه پیاده‌سازی نسخه کامپیوتری (دسکتاپ) این سیستم‌عامل روی یک صفحه‌نمایش کوچک بود. اما طرح مفهومی AR4789 متفاوت است.

این طرح، ویندوز 11 را با رابط کاربری مناسب یک گوشی هوشمند سازگار کرده و قابلیت‌هایی همچون ویجت‌های پویا، جستجوگر فایل‌ها و غیره را به آن اضافه نموده است. تمام اینها در حالی اتفاق افتاده که ظاهر کلی ویندوز 11 حفظ شده است. این طرح مفهومی گرچه جذاب و زیباست، اما بعید به نظر می‌رسد که مایکروسافت بر اساس خیا‌لپردازی‌های برخی از کاربران، دوباره پروژه ویندوز موبایلی را راه‌اندازی کند.

پیش نمایش ویندوز 11 موبایل

اکنون سال‌ها از رقابت مایکروسافت با iOS و اندروید می‌گذرد. مایکروسافت مدت‌هاست که میدان سیستم‌عامل‌های موبایلی را به رقیبان واگذار کرده و حتی بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها دوباره وارد بازار گوشی‌های هوشمند شود. تلاش‌های اخیر مایکروسافت برای تولید یک گوشی‌هوشمند با دو نمایشگر مجزا نیز با شکست مواجه شده است.

کنسل شدن پروژه تولید Surface Duo با نمایشگر‌های تاشو، تغییرات در تیم توسعه‌دهنده و شایعه عدم عرضه اندروید 13 برای Surface Duo، هرگونه امید برای عرضه گوشی‌هایی از برند مایکروسافت در آینده را نابود کرده است.
در واقع اکنون تنها چیزی که برای طرفداران ویندوز فون باقی مانده، همین طرح‌های مفهومی و خیالی است.

خبر مرتبط: پخش صدای اندروید در ویندوز ۱۱