مایکروسافت اعلام کرد که سال ۲۰۲۵ پشتیبانی از ویندوز ۱۰ را قطع می‌کند، اما تحلیل‌های Canalys نشان می‌دهد این مسئله باعث تولید میزان زیادی زباله الکترونیکی می‌شود.

احتمالا مهم‌ترین محصول شرکت مایکروسافت، سیستم‌عامل ویندوز این شرکت است که در کامپیوتر‌های شخصی استفاده می‌شود. این شرکت ویندوز ۱۰ را سال ۲۰۱۴ معرفی و سال بعد در دسترس کاربران قرار داد. این نسخه توانست پس از ویندوز ۸ که نسخه چندان محبوبی نبود، دوباره موفقیت را به مایکروسافت بازگرداند و تا حد زیادی هم موفق بود. همچنین قرار بود آخرین نسخه ویندوز باشد، اما در سال ۲۰۲۱ ویندوز ۱۱ معرفی شد و در اختیار کاربران قرار گرفت. شرکت مایکروسافت چند روز قبل اعلام کرد پشتیبانی ویندوز ۱۰ را تا اکتبر ۲۰۲۵ ادامه خواهد داد، اما اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد این تصمیم باعث تولید حجم بسیار زیادی زباله الکترونیکی خواهد شد.

درحقیقت مشکل از جایی آغاز می‌شود که مایکروسافت از گذشته به نحوه استفاده کاربران از محصولاتش کنترل زیادی داشته و محدودیت‌های زیادی برای کاربران وجود دارد. در ویندوز ۱۱ هم چند محدودیت جدید اضافه شد و درنتیجه بسیاری از کامپیوترهای قدیمی‌تر امکان نصب این نسخه را نداشتند. برای مثال ویندوز ۱۱ روی کامپیوترهای ۳۲ بیتی اجرا نمی‌شود، البته این کامپیوترها دیگر تولید نمی‌شوند و فقط نسخه‌های قدیمی‌تر از آن استفاده می‌کنند. از آن مهم‌تر، روی مادربرد باید یک تراشه امنیتی «TPM» نصب شود که در لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر وجود ندارد. البته معمولا مایکروسافت یک اشتراک پولی برای پشتیبانی ۳ ساله اضافی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Windows 10

اکنون شرکت تحلیل حوزه فناوری Canalys Research مقاله جدیدی منتشر کرده و در آن میزان کسب‌وکارهایی که از فناوری قدیمی ناسازگار با ویندوز ۱۱ بهره می‌برند را اندازه‌گیری کرده و همچنین تخمینی از مبلغ اشتراک ۳ ساله اضافه برای پشتیبانی ویندوز ۱۰ را نیز در اختیار کاربران قرار داده است. در مقاله Canalys مشخص شده که تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها با رایانه‌های قدیمی تصمیم به تعویض دستگاه‌های خود خواهند گرفت که باعث تولید بیش از یک میلیون پوند (معادل بیش از ۴۵۰ تن) زباله الکترونیکی خواهد شد. برای درک میزان زباله، اگر تمامی لپ‌تاپ‌ها را روی هم بچینیم ۶۰۰ کیلومتر بیشتر از فاصله زمین تا ماه می‌شود.

شاید فکر کنید در مقایسه با میلیون‌ها تن زباله تولیدی جهانی، این مقدار زیادی نیست، اما تولید میزان زیادی زباله الکترونیکی مسئله بسیار مهمی است. با دفن این زباله‌ها، مواد شیمیایی و فلزات مضر در خاک نشت می‌کنند. شرکت‌های کوچک‌تر نقش مهمی در گردش مالی عظیم کامپیوترهای قدیمی‌تر دارند و حتی بخش بزرگ‌تری نسبت به شرکت‌های بزرگ دارند. باوجود اینکه کسب‌و‌کارها علاقه‌ای به تغییر کامپیوتر و هزینه بالای آن ندارند، طی سالیان اخیر کارآفرینان زیادی به بازیافت زباله های الکترونیکی جذب شده‌اند. فقط با درنظر گرفتن گوشی‌های آمریکا، سالانه ۳۴۴ میلیون دلار طلا، ۴۶ میلیون دلار نقره و ۱۰ میلیون دلار مس به‌دلیل تعویض گوشی‌ها دور انداخته می‌شود. بنابراین می‌تواند رونق بیشتری بر این بازار داشته باشد.

اخبار مرتبط: