شرکت مدیاتک از تراشه جدید خود به نام Kompanio 838 رونمایی کرد. تراشه جدید مدیاتک که مبتنی بر هوش مصنوعی است، به طور خاص برای کروم‌بوک‌ها طراحی شده است.

کروم‌بوک‌ها نوع جدیدی از لپ‌تاپ‌ها هستند که با سیستم‌عامل Chrome OS کار می‌کنند. این سیستم‌عامل توسط گوگل توسعه یافته و بر پایه مرورگر وب Chrome بنا شده است.

شرکت‌مدیاتک پیش از نمایشگاه Computex ۲۰۲۴، جزئیات مربوط به تراشه جدید خود به نام Kompanio 838 را منتشر کرد. این تراشه که برای کروم‌بوک‌ها طراحی شده، با استفاده از فرآیند ساخت ۶ نانومتری، جهشی بزرگ در عملکرد به ارمغان می‌آورد.

این تراشه جدید، با پردازند مرکزی ۶۶ درصد سریع‌تر و پردازنده گرافیکی ۷۶ درصد قدرتمندتر، عملکرد کلی را به طور قابل‌توجهی ارتقاء می‌دهد. یکی از ویژگی‌های کلیدی آن، پشتیبانی از اتصال به دو نمایشگر ۴K است که این قابلیت، هم برای سرگرمی (مانند استریم محتوای ۴K) و هم برای کاربری حرفه‌ای (اتصال به مانیتورهای با رزولوشن بالا) ایده‌آل است.

همچنین، تراشه Kompanio 838 با بهره‌گیری از فناوری Filogic مدیاتک، از Wi-Fi ۶ و ۶E پشتیبانی می‌کند که اتصال سریع‌تر و قابل‌اعتمادتری به‌اینترنت را به ارمغان می‌آورد. عمر باتری نیز یکی دیگر از نکات قابل‌توجه است و این تراشه به کروم‌بوک‌ها امکان می‌دهد تا با یک بار شارژ، یک روز کامل دوام‌ بیاورند.

MediaTek Kompanio

در راستای تکمیل قابلیت‌های خود، تراشه جدید Kompanio 838 از سوی مدیاتک، توجه ویژه‌ای به حوزه چندرسانه‌ای نیز داشته است. این تراشه با تجهیز به‌پردازنده سیگنال تصویر (ISP) سری Imagiq 7، امکان عکاسی و فیلم‌برداری با کیفیت حرفه‌ای را برای کاربران کروم‌بوک فراهم می‌آورد. پشتیبانی از دوربین دوگانه نیز انعطاف‌پذیری بیشتری را در این زمینه به ارمغان می‌آورد. علاوه‌براین، واحد پردازش عصبی (NPU) 650 مدیاتک، با تمرکز بر بهینه‌سازی امور مرتبط با هوش مصنوعی نظیر تشخیص صدا و پردازش تصویر، عملکرد کلی تراشه را ارتقاء می‌دهد.

مشخصات فنی تراشه مدیاتک Kompanio 838: پردازنده (CPU) دارای دو هسته Arm Cortex-A78 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز و ۶ هسته Arm Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز که مجموعا ۸ هسته پردازشی است. حافظه و ذخیره‌سازی این تراشه از رم LPDDR4x و DDR4 64 بیتی پشتیبانی می‌کند. حداکثر فرکانس رم آن 3733MTs / 3200MTs است و نوع حافظه ذخیره‌سازیش eMMC 5.1 است.

دارای پردازنده گرافیکی (GPU) Arm Mali-G57 MC3 است. صفحه نمایش آن از دو نمایشگر ۴K با نرخ تازه‌سازی ۶۰ و ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. کدگذاری ویدیو H.264, HEVC و رمزگشایی ویدیو H.264, HEVC, VP-9, AV1 است. دوربین از پردازنده سیگنال تصویر (ISP) با پشتیبانی از دوربین دوگانه ۱۶ مگاپیکسلی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و حداکثر رزولوشن فیلم‌برداریش 3840 × 2160 است. از اتصالات PCIe x1، یک عدد USB 3.0 و دو عدد USB 2 نیز پشتیبانی می‌کند. هوش مصنوعی (AI) دارای شتاب‌دهنده اختصاصی با عملکرد 4 TOPS است.

اخبار مرتبط: