یک منبع خبری آگاه نشان می‌دهد اپل قصد دارد برای پشتیبانی از سرورهای هوش مصنوعی یک تراشه اختصاصی با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC و فناوری N3E توسعه دهد که احتمالا از سال 2025 میلادی وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی اپل اولین تراشه سلیکونی را تحت‌عنوان M1 در سال 2020 میلادی معرفی کرد که به‌دلیل قابلیت‌های پردازشی فوق‌العاده بالا توانست مورد توجه کارشناسان و کاربران قرار بگیرد. ازآن سال تاکنون، غول کوپرتینو انواع مختلفی از پردازنده‌های سیلیکونی را طراحی و تولید کرد که در دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های آیفون، لپ‌تاپ و آیپد استفاده شد. همچنین، اپل نسخه‌ای دیگری از پردازنده‌های سری M را توسعه داد که برای کامپیوترهای Mac Studio و Mac Pro استفاده می‌شود که تنها برای کاربران حرفه‌ای با پروژ‌ه‌های سنگین مهندسی کاربرد دارد. اکنون، یک منبع خبری می‌گوید کوپرتینویی‌ها قصد دارند تراشه سیلیکونی نسل جدیدی را برای پشتیبانی از سرورهای هوش مصنوعی بسازند که عملکرد متفاوتی دارد.

یک افشاگر نسبتا سرشناس در شبکه‌ اجتماعی Weibo با انتشار پستی اعلام کرد کمپانی اپل قصد دارد از یک تراشه سیلیکونی رونمایی کند که برای سرورهای هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند تمامی پارامترهای آن را در کسری از ثانیه پردازش کند. همچنین، این شخص اظهار کرد تراشه اختصاصی اپل با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC برپایه فناوری N3E ساخته خواهد شد و از سال 2025 میلادی به‌مرحله تولید انبوه می‌رسد. درحال‌حاضر، تراشه A17 Pro با معماری پردازشی 3 نانومتری و فناوی N3B عملکرد خوبی دارد، اما تکنولوژی N3E احتمالا در کاهش مصرف انرژی و بهبود عملکرد کلی موثر خواهد بود.

3 nm lithography apple

براساس آخرین اطلاعات و سابقه کمپانی اپل، به‌نظر می‌رسد این پردازنده جدید از نیمه‌دوم سال 2025 به‌مرحله تولید انبوه می‌رسد. لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC با فناوری N3E احتمالا از اواخر سال‌جاری میلادی برای تراشه‌های A18 Pro و اسنپدراگون 8 نسل 4 به‌همراه دایمنسیتی 9400 استفاده خواهد شد که قدرت پردازشی فوق‌العاده بالایی را به‌ارمغان می‌آورد. اکنون، اپل قصد دارد ازهمین فناوری پیشرفته برای ساخت سرور هوش مصنوعی برای توسعه مولد استفاده کند، اما جزئیات کامل مشخص نیست و باید منتظر اخبار بعدی باشیم.

درحال‌حاضر، تنها گوشی‌های سازگار با سیستم‌عامل iOS 18 می‌توانند به‌صورت‌ آفلاین از قابلیت‌های نرم‌افزاری هوش مصنوعی اختصاصی اپل برخوردار شوند. درحقیقت، تراشه سیلیکونی اختصاصی اپل می‌تواند به‌عنوان یک نیروی کمکی درکنار پردازنده پیشرفته A19 Pro استفاده شود؛ همچنین، موتورهای عصبی بزرگ‌تر می‌شوند که روی هوش مصنوعی و عملکرد آن تاثیر به‌سزایی می‌گذارند. ازسوی‌دیگر، برخی دستگاه‌های آیفون قدیمی به‌دلیل داشتن پردازنده‌های ضعیف نمی‌توانند از قابلیت‌های هوش مصنوعی به‌صورت آفلاین برخوردار شوند؛ بنابراین، این گوشی‌ها از سرویس‌های ابری برای پشتیبانی از هوش مصنوعی بهره‌مند خواهند شد.

اخبار مرتبط: