یک منبع آگاه خبری اعلام کرد کمپانی اپل قصد دارد اوایل سال 2025 میلادی خانواده تراشه‌های M4 را معرفی کند و کوالکام نیز سه تراشه نسل جدید اسنپدراگون X Elite را روانه بازار خواهد کرد.

همان‌طورکه می‌دانید، امسال کمپانی اپل از خانواده تراشه‌های M3 برای مک‌بوک پرو رونمایی کرد که به‌دلیل قابلیت‌های بسیار بالا و قدرت پردازشی بهینه مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان در صنعت تکنولوژی قرار گرفت. سپس، کوالکام برای رقابت‌با اپل از پردازنده اسنپدراگون X Elite پرده برداشت که با پشتیبانی از ده هسته پردازشی می‌تواند در تست چند هسته‌ای عملکرد بهتری را درمقایسه‌با M3 به‌نمایش بگذارد؛ همچنین، در Stable Diffusion 1.5 از پردازنده Core Ultra 7 155H قدرت بسیار بیشتری در تولید عکس با مولد هوش مصنوعی داشت که نتیجه بسیار خیره‌کننده‌ای به‌شمار می‌رود.

اکنون موسسه تحقیقاتی و پژوهشی Canalys با ارائه یک نقشه نشان داد اپل قصد دارد برای رقابتی‌تر کردن بازار در سه‌ماهه اول سال 2025 میلادی سری تراشه‌های M4 را با قدرت پردازشی بسیار بالاتر معرفی کند، اما ازآن‌طرف، کوالکام به‌عنوان رقیب مستقیم قصد دارد سه تراشه نسل جدید اسنپدراگون X Elite روانه بازار کند که بدون‌شک قابلیت‌های بیشتری نسبت‌به نسل فعلی خواهد داشت؛ البته باید یادآور شویم اپل هنوز تراشه M3 Ultra را معرفی نکرده‌ که احتمالا در WWDC 2024 درکنار سایر محصولات مانند مک استودیو و مک پرو رونمایی خواهد شد.

نقشه راه Apple M4 و X Elite در سال 2025

علاوه‌براین، گفته می‌شود اسنپدراگون ایکس الیت نسل اول در سال‌جاری میلادی برای بسیاری لپ‌تاپ‌ها مانند گلکسی بوک 4 اج مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همان‌طورکه گفتیم، کلاستربندی این تراشه از 12 هسته پردازشی برخوردار است که دو نسخه با 10 هسته و 8 هسته پردازشی نیز معرفی و وارد بازار جهانی خواهد داشت. درحال‌حاضر، نسخه 12 هسته‌ای در تست چند هسته‌ای از پردازنده سیلیکونی M3 سریع‌تر عمل می‌کند، اما دو نسخه دیگر بدون‌شک تنها برای لپ‌تاپ‌های اقتصادی و کم‌توان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ازسوی‌دیگر، برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهد تمامی تراشه‌های نسل آینده کوالکام و اپل از قابلیت‌های هوش مصنوعی برخوردار هستد که برای رفع نیازهای کاربران در سال 2025 میلادی متناسب‌سازی می‌شوند؛ همچنین نباید فراموش کنیم که در همین برهه‌زمانی کمپانی‌های بزرگ اینتل و AMD نسل بعدی پردازندهایشان را می‌سازند که هم‌زمان با خانواده اپل M4 احتمالا وارد بازار جهانی خواهد شد. درصورت انتشار اخبار تازه‌تر دراین‌خصوص سعی می‌کنیم در اولین فرصت آن را با شما به‌اشتراک بگذاریم.

اخبار مرتبط: