یک افشاگر لیستی از مشخصات تراشه جدید کرین برای لپ‌تاپ را به‌همراه عملکرد آن در بنچ‌مارک‌های مختلف فاش کرده که نشان می‌دهد این تراشه در سطح M2 اپل و i7-13700H اینتل قرار دارد.

چند هفته قبل سری هواوی Pura 70 با تراشه جدید کرین ۹۰۱۰ معرفی و راهی بازار شد. این تراشه درحقیقت نسخه اورکلاک شده کرین 9000s بود که از نظر عملکردی می‌تواند با تراشه پرچمدار ۴ سال قبل یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ رقابت کند. بااین حال تولید تراشه ۷ نانومتری تنها هدف هواوی نبود و غول چینی یک تراشه کرین دیگر برای لپ‌تاپ‌هایش تولید کرد. تاکنون اطلاعات زیادی از این پردازنده درز نکرده بود، اما اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که مشخصات و سطح توان پردازشی تراشه کرین جدید برای لپ‌تاپ را نشان می‌دهد.

براین اساس تراشه کرین لپ‌تاپ بااستفاده از معماری Taishan v130 توسعه یافته است. این تراشه از پردازنده (CPU) ۸ هسته‌ای با کلاک اسپید ۲.۵ گیگاهرتز حالت پایه و واحد پردازش گرافیکی (GPU) ۱۰ هسته‌ای با کد Ma Liang 920 بهره می‌برد. همچنین در ادامه این گزارش به سطح عملکرد این تراشه اشاره شده است؛ بااین حال احتمال آن وجود دارد که باافشای اطلاعات بیشتر، این گزارش رد شود.

براین اساس تراشه جدید کرین برای لپ‌تاپ در بنچ‌مارک گیک‌بنچ ۶ توانست در بخش چند هسته‌ای امتیاز ۱۱۶۴۰ را با مصرف ۳۰ وات انرژی کسب کند. برای درک بهتر، تراشه M2 اپل و پردازنده i7-13700H اینتل به‌ترتیب امتیازهای ۱۰۰۶۴ و ۱۲۲۰۳ را در بخش چند هسته‌ای کسب کرده بودند و بااین تراشه در یک سطح قرار می‌گیرند. علاوه‌بر آن این تراشه در گیک‌بنچ ۵ امتیازهای ۱۱۳۰ و ۸۷۶۵ را در بخش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای کسب کرده بود و در تست 3D Mark Wild Life Extreme با مصرف ۲۰ واتی، امتیاز ۶۴۹۰ را به‌دست آورد.

درادامه این گزارش اشاره شده که تراشه کرین لپ‌تاپ در بنچمارک Cinebench R24 که روی عملکرد CPU تمرکز دارد امتیاز ۷۲ را برای CPU، امتیاز ۶۸۰ در بخش تک هسته‌ای و ۱۶۹۵ در بخش چند هسته‌ای را کسب کرده است. همچنین این تراشه می‌تواند تا ۳۲ گیگابایت حافظه رم LPDDR5-6400 را پشتیبانی کند که پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه را به‌همراه دارد. علاوه‌برآن امکان اتصال حافظه داخلی ۲ ترابایتی SSD با سه پورت USB-4 را دارد. درانتها یادآوری می‌شود اطلاعات گفته شده تایید یا رد نشده و ممکن است غلط باشند.

اخبار مرتبط: