گزارش جدیدی منتشر شده که مالیات گوشی در آمریکا را نشان می‌دهد و در ادامه قصد داریم آن را با میزان مالیات و گمرک ایران که تحت عنوان رجیستری اعمال شده مقایسه کنیم.

هنگام رونمایی از یک گوشی هوشمند، قیمتی برای آن مشخص می‌شود. مثلا شرکت سامسونگ در مراسم گلکسی آنپکد، زد فولد ۵ را با برچسب قیمت ۱۸۰۰ دلاری معرفی کرد، بااین‌حال این گوشی تاشو با قیمت بالای صد میلیون تومان در روزهای اولیه در تهران به‌فروش رسید. این مسئله فقط مختص ایران نیست و با محاسبه هزینه انتقال بار، گمرک و مالیات در بقیه مناطق جهان هم اتفاق می‌افتد. جالب اینجاست که قیمت یک گوشی و مالیات آن حتی در یک کشور هم می‌تواند متغیر باشد و در ادامه به بررسی مالیات گوشی در کشور آمریکا و مقایسه با معادل آن در ایران یعنی رجیستری می‌پردازیم.

از کجا گوشی ارزان بخریم

چند روز قبل گزارشی از موسسه Tax Foundation منتشر شد که نشان می‌داد به‌صورت متوسط هر آمریکایی به‌ازای هر ۱۲۰۰ دلار درآمد، باید ۲۹۴ دلار مالیات در سال پرداخت کند. از این‌رو در رابطه با خرید کالا نیز کاربران باید ارقام مختلفی را در ازای مالیات پرداخت کنند که این میزان در ایالت‌های مختلف تفاوت دارد. مثلا در ایالت اوهایو برای خرید گوشی، نرخ ۲.۸۹ درصد را اعمال می‌کند که ارزان‌ترین ایالت آمریکا برای خرید تجهیزات الکترونیکی به‌حساب می‌آید. این در حالی است که مالیات خرید گوشی در ایالت‌های نبراسکا، نیویورک، واشنگتن، آرکانزاس و ایلینویز بالای ۲۰ درصد است. بنابراین مثلا یک گوشی هزار دلاری در این ایالت‌ها بیش از ۱۲۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

همانطور که در بالا اشاره کردیم در کشورهای مختلف مالیاتی که برای فروش گوشی درنظر گرفته می‌شود، متفاوت است و ایران هم از این قضیه مستثنی نیست که علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌ای به‌عنوان رجیستری از کاربران دریافت می‌شود. در اصل، رجیستری به‌معنی ثبت گوشی در سیستم کشور است که به خودی خود هزینه‌ای ندارد. بااین‌حال جمع حقوق ورودی گوشی به کشور به اضافه مالیات بر ارزش افزوده و رجیستری گوشی در مدل‌های مختلف متفاوت است و از ۱۵ تا ۲۸ درصد قیمت کل گوشی محاسبه می‌شود که اخیرا با تصمیم مقامات، هزینه رجیستری گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار افزایش یافت و به ۳۰ درصد قیمت کل گوشی رسید. بااین حال از میانگین مالیات و حتی گران‌ترین مناطق آمریکا با مالیات ۲۲.۹۶ درصدی هم ارزان‌تر از رجیستری ۳۰ درصدی در ایران است.

اخبار مرتبط: