گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی چینی هواوی قصد دارد از تراشه کرین 9006C با معماری پردازشی ۵ نانومتری SMIC رونمایی کرد که احتمالا برای تولید سری گوشی‌های هوشمند و پرچمدار هواوی P70 مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی چینی هواوی با تلاش‌های فراوان برای دسترسی به تراشه 5G توانست پس‌از گذشت چهار سال به پردازنده کرین 9000S دست پیدا کند که با معماری پردازشی ۷ نانومتری درمقایسه‌با سایر تراشه‌های پیشرفته حرفی برای گفتن ندارد. باوجوداین، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و استفاده از ماشین‌های لیتوگرافی DUV، می‌توان گفت دستیابی به چنین فناوری بسیار بزرگ و فوق‌العاده به‌شمار می‌رود. همچنین، باید یادآور شویم، کرین 9000S برای تولید گوشی‌های هوشمند هواوی میت ۶۰ و هواوی میت X5 مورد استفاده قرار گرفت که به‌دلیل پشتیبانی از سیستم دوربین پیشرفته و پشتیبانی از فناوری 5G مورد توجه کاربران چینی قرار گرفت.

باتوجه‌به آمار فروش هواوی در کشور چین، می‌توان نتیجه‌گیری کرد بسیاری از شهروندان این کشور علاقه دارند از محصولات داخلی بهره‌مند شوند و سازندگان‌ خودشان را حمایت کنند. البته باید ذکر کرد درمیان تمام کمپانی حوزه فناوری در چین، توجه ویژه‌ای به هواوی می‌شود، چراکه یکی از توانمندترین سازندگان به‌شمار می‌رود که در مدت‌زمانی کوتاه توانست سیستم‌عامل HarmonyOS را توسعه داده و آن را تبدیل به سومین برنامه نرم‌افزاری موبایل در دنیا کند. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد هواوی قصد دارد از سری P70 برای سال ۲۰۲۴ میلادی رونمایی کند که مجموعه‌ای از ارتقای مشخصات سخت‌افزاری را به‌همراه خواهد داشت.

آخرین اخبار و شایعات از حوزه فناوری نشان می‌دهد، هواوی سری پرچمدار P70 را در سه نسخه مختلف عرضه می‌کند که شامل نسخه پایه، پرو و آرت خواهد شد. طبق افشاگری‌های گذشته در شبکه اجتماعی توییتر X، نسخه P70 Art به‌عنوان بالاترین نسخه از سیستم پیشرفته دوربین با سنسور هیبریدی 1G6P برخوردار می‌شود که برای تحول دنیای عکاسی با گوشی‌های هوشمند وارد بازار خواهد شد. طی یک سال گذشته نیز کمپانی شیائومی با عرضه شیائومی ۱۳ اولترا و سری شیائومی ۱۴ قصد داشت منطق عکاسی را با پرچمدارانش تغییر دهد، اما امتیازهای بنچمارک دگزومارک چیزی دیگری نشان می‌دهد.

هواوی تراشه کرین 9006C را معرفی می‌کند

علاوه‌براین، باید اشاره کنیم از سایر مشخصات سخت‌افزاری سری هواوی P70 اطلاعاتی دردست نیست و ما نمی‌دانیم کلاستربندی حافظه رم یا حافظه داخلی آن به چه‌صورت خواهد بود. ازسوی‌دیگر، برای ماندن در کورس رقابت با بزرگان، هواوی باید تراشه‌ای جدیدتر را با معماری پردازشی بهبودیافته رونمایی کند تا کاربران برای سال اینده متقاعد به پرداخت هزینه‌های سنگین شوند. برخی افشاگری‌ها نشان می‌دهد هواوی روی ساخت تراشه کرین 9006C برپایه معماری پردازشی ۵ نانومتری کار می‌کند، اما مشخص نیست از آن برای تولید سری P70 استفاده کند.

به‌نظر می‌رسد برخی رسانه‌های حوزه فناوری، به‌نقل از منابع داخلی در چین، اظهار می‌کنند که کمپانی هواوی و SMIC قصد دارند از معماری پردازشی ۷ نانومتری عبور کنند و روی به توسعه معماری پیشرفته‌تری بیاورند، اما باید اشاره کرد ماشین‌های لیتوگرافی DUV توانایی تولید معماری‌های پیشرفته‌تر را ندارد؛ بااین‌حال، مدیر سابق TSMC مدعی شد ماشین‌های DUV می‌توانند ویفرهای معماری ۵ نانومتری را تولید کنند، اما هزینه‌های آن فوق‌العاده بالا و بازدهی بسیار پایین خواهد بود. باتوجه‌به صحبت‌های این شخص، باید به‌صورت پیش‌فرض تصور کرد بازدهی ویفرهای SMIC برای معماری ۵ نانومتری بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود.

ازسوی‌دیگر، اطلاعات نشان می‌دهد کمپانی هواوی و SMIC تراشه کرین ۹۰۰۶C را برای لپ‌تاپ‌های Qingyun L540 توسعه دادند که از یک کلاستر هشت هسته‌ای بهره می‌برد. کارشناسان هنوز در تعجب هستند که این دو کمپانی چگونه و با استفاده از چه دانشی توانستند از تحریم‌های آمریکا عبور کرده و تراشه ۵ نانومتری تولید کنند؛ باید گفت تلاش‌ها و دستاوردهای این دو نهاد مرتبط با محصولات الکترونیکی بسیار ستودنی و قابل ستایش است، چراکه بسیاری از کشورهای جهان پس‌از تحریم‌های آمریکا تمام توانشان را از دست می‌دهند.

اخبار مرتبط: