در آخرین نسخه گوگل مپ و با بهره‌مندی از هوش مصنوعی، قابلیت‌های جدیدی از جمله نمای سه‌بعدی هنگام مسیریابی و گوگل لنز در اختیار کاربران قرار گرفته است.

سرویس گوگل مپ سال‌ها قبل به‌عنوان یکی از اولین نقشه‌ها و مسیریاب‌های آنلاین در دسترس کاربران قرار گرفت. بسیاری از مردم سراسر جهان برای رسیدن به مقصد از مسیریاب گوگل بهره می‌برند. به‌لطف این پلتفرم، می‌توان موقعیت مکان‌های مختلف مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، پمپ‌های بنزین و گاز، مغازه‌ها و موارد دیگر مانند بیمارستان‌ها را پیدا کرد. اما قابلیت‌های این سرویس به اینجا ختم نمی‌شود و گوگل با عرضه به‌روزرسانی‌های مختلف قابلیت‌های بیشتری را در این پلتفرم می‌گنجاند. اخیرا، چند قابلیت کاربردی مانند «مسیرهای اقتصادی» برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و «نمای زنده» برای استفاده در عینک‌های واقعیت افزوده و ترکیبی به این پلتفرم اضافه شد.

اکنون به‌روزرسانی دیگری برای گوگل مپ منتشر شده که آن را به هوش مصنوعی مجهز کرده تا قابلیت‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهد. گوگل اعلام کرد از این پس با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان برنامه بهتری برای مسافرت تنظیم کرده، تصمیم‌های مقرون‌به صرفه‌تری گرفته و اطلاعاتی برای فعالیت‌های جذاب دریافت کنید. در ادامه به بررسی این قابلیت‌ها می‌پردازیم.

نمای سه‌بعدی در مسیریابی گوگل مپ

نمای سه‌بعدی در مسیریابی گوگل مپ

در رویداد گوگل I/O که بیستم اردیبهشت‌ماه برگزار شد، گوگل از قابلیت جدیدی به‌نام نمای سه‌بعدی (Immersive View) در مسیریابی رونمایی کرد. با استفاده از این قابلیت، به‌جای نقشه ۲ بعدی، موقعیت کاربر روی نقشه‌ای سه‌بعدی نمایش داده می‌شود. این قابلیت هنگام رانندگی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در برخی از شهرهای بزرگ جهان ازجمله آمستردام، بارسلونا و دوبلین قابل استفاده است. همچنین قابلیت استفاده از «Time Slider» برای تشخیص زمان حرکت باتوجه به ترافیک مسیر و آب و هوا وجود دارد تا پیش از باران یا ترافیک سنگین به مقصد مورد نظر رسید.

این قابلیت فقط زمان مسیریابی کاربرد ندارد و می‌تواند برای کاوش و یافتن محل جدید با مشاهده نمای سه‌بعدی بسیار مناسب باشد. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این سیستم و تصاویر واقعی، محیط سه‌بعدی واقع‌گرایانه متناسب با نیاز خود در این پلتفرم طراحی کنند.

گوگل لنز در مپ

گوگل لنز یک پلتفرم گوگل است که با ثبت عکس از شیء یا محل، آن را تحلیل کرده و به کاربر توضیح می‌دهد. مثلا با ثبت عکسی از یک غذا، اطلاعاتی شامل نام، محتویات و دستور پخت آن را به‌نمایش می‌گذارد. این قابلیت اکنون به اپلیکیشن گوگل مپ اضافه شده و علاوه‌بر قابلیت‌های قبلی، مثلا در شهر جدید می‌تواند اطلاعاتی مانند نزدیک‌ترین رستوران یا کافی‌شاپ را در اختیار کاربر قرار دهد. این قابلیت از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و هنگام ورود به محل یا شهر جدید یک ابزار بسیار کاربردی است.

برای استفاده از این قابلیت باید در نوار جستجوی اپلیکیشن گوگل مپ روی علامت لنز کلیک کرده و گوشی را بالا گرفت تا با ثبت تصاویر از دوربین، این قابلیت فعال شود. این قابلیت اکنون در بیش از ۵۰ شهر بزرگ جهان مانند آستین، لاس‌وگاس، رم، سائوپائولو و تایپه (پایتخا تایوان) قابل استفاده است.

گوگل لنز در مپ

جزئیات واقع‌گرایانه‌تر در مسیریابی

با استفاده از هوش مصنوعی، در این به‌روزرسانی روی عملکرد مسیریاب ارتقا قابل توجهی اتفاق افتاده است. مثلا در برنامه گوگل مپ، ساختمان‌ها بسیار واقع‌گرایانه‌تر به نمایش می‌آیند که با یک نگاه تشخیص هر ساختمان آسان‌تر باشد. در اتوبان‌ها هم جزئیات هر لاین نمایش داده می‌شود تا قبل از خروجی مشخص شود که تغییر لاین لازم است. البته این قابلیت طی ماه‌های آینده برای کاربران ۱۲ کشور مختلف از جمله آمریکا، کانادا، فرانسه و آلمان در دسترس قرار خواهد گرفت و فعلا عرضه نشده است.

اما ارتقا مسیریابی به این قابلیت ختم نمی‌شود. در ایالات متحده، اپلیکیشن گوگل مپ اطلاعات شلوغی هر لاین (HOV) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با خروج از آنها سریع‌تر به مقصد برسند. همچنین در اروپا با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات محدودیت سرعت را در بیش از ۲۰ کشور در دسترس می‌گذارد تا اگر تشخیص آنها سخت بود به مشکل نیفتند. هر ۲ قابلیت روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی و iOS قابل دسترسی است.

ایستگاه شارژ اتومبیل برقی

اطلاعات بیشتر درباره ایستگاه شارژ اتومبیل برقی

اگرچه در ایران به‌دلیل ارزانی سوخت بنزینی نسبت به برقی خودروهای برقی چندان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند، دارندگان این خودروها در سراسر جهان مدام به‌دنبال ایستگاه‌های شارژ هستند و آگاهی از محل دقیق آنها در شهر کمک بزرگی می‌کند تا هنگامی که ذخیره برق باتری خودرو در سطح پایینی قرار دارد، به ایستگاه شارژ دسترسی داشته باشند. در نسخه جدید گوگل مپ، ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی بیشتری ثبت شده تا دارندگان راحت‌تر محل آنها را پیدا کنند.

همچنین مشخصات شارژر ثبت شده تا کاربر از متناسب بودن آن با خودرو خود و سرعت شارژ آن (آهسته، متوسط و سریع) مطلع شود. از آنجایی که حدود ۲۵ درصد شارژرهای خودرو برقی در ایالات متحده کار نمی‌کنند، زمان آخرین بار استفاده از هر شارژر نمایش داده می‌شود تا کاربران از خراب بودن شارژر مطلع شوند. این قابلیت در دسترس تمامی کاربران اندرویدی و iOS قرار گرفته است. همچنین ایستگاه‌های شارژ در دسته مکان‌ها قرار می‌گیرند تا توسعه‌دهندگان بتوانند به‌صورت آنلاین اطلاعات زنده مربوط را مشاهده کنند.

روش‌های جدید جستجو در گوگل مپ

روش‌های جدید جستجو در گوگل مپ

در آخرین نسخه گوگل مپ، تجربه دیداری بسیار بهتر شده است. علاوه‌بر نمایش سه‌بعدی شهر، اکنون با جستجوی عبارات خاصی مانند «لاته با طرح حیوان» یا «زیباترین رستوران تهران» نمایش متناسب با جستجو در اپلیکیشن گوگل مپ نمایش داده می‌شود. این نتایج با آنالیز میلیاردها تصویر اشتراک گذاشته شده در گوگل مپ و با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص داده شده و با انتخاب یکی از نتایج، مشخصات بیشتری از محصول و محل آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این قابلیت تاکنون برای کاربران چندین کشور عرضه شده و طی هفته‌های آینده برای کاربران بیشتری عرضه می‌شود.

علاوه‌بر آن اگر کاربری نیاز به پیشنهاد داشت، گوگل مپ نتایج متناسب با موقعیت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. مثلا اگر در ژاپن باشید، پیشنهادها با محوریت موضوعاتی نظیر «انیمه»، «شکوفه گیلاس» و «هنرهای رزمی» خواهد بود. همچنین قابلیت ذخیره نتایج مورد علاقه برای استفاده در آینده وجود دارد. این قابلیت طی هفته‌های آینده در نسخه‌های iOS و اندروید در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط: