آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد فناوری مولد هوش مصنوعی را در تمام سیستم‌عامل‌های این کمپانی مانند iOS و iPadOS توسعه دهد تا بتواند آینده محصولات پرچمدارش را به‌طورکلی تغییر دهد.

همان‌طورکه می‌دانید، طی سال‌های اخیر، کمپانی‌های بزرگ مانند گوگل روی توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کردند تا بتوانند از قابلیت‌های این فناوری پیشرفته و کارآمد بهترین استفاده‌های ابزاری را داشته باشند. ازسوی‌دیگر، چندین تولید‌کننده مانند هواوی و سامسونگ نیز به توسعه آن روی اکوسیستم محصولات‌شان دربخش‌های مختلف مانند گوشی‌های هوشمند و پردازنده‌ها مشغول هستند؛ اما شرکت معروف آمریکایی اپل که محبوبیت زیادی میان جامعه کاربران دارد، در این حوزه از رقبایش عقب مانده و به‌‌دلیل آینده‌نگر نبودن مورد انتقاد‌های شدید قرار گرفته است.

مدیرعامل اپل، تیم کوک، طی مصاحبه‌های مطبوعاتی چندین بار اعلام کرد این کمپانی بزرگ سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در حوزه هوش مصنوعی انجام داده، اما کارشناسان و منتقدان می‌گویند هنوز محصول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ملموسی از درون این هزینه‌های میلیارد دلاری بیرون نیامده است. باوجوداین، یک گزارش جدید بیان می‌کند سه تن از مدیران غول فناوری آمریکایی دربخش‌های مخلتف به توسعه هوش مصنوعی می‌پردازند و شواهد نشان می‌دهد سالانه یک میلیارد دلار هزینه تحقیق‌وتوسعه می‌شود؛ محققان براین‌باورند اگر پروژه‌های اپل ثمربخش باشد می‌تواند دنیای تکنولوژی را تکان دهد.

براساس آخرین خبرنامه هفتگی «Power On» به‌سردبیری مارک گورمن، خبرنگار نشریه بلومبرگ، از اواخر سال گذشته میلادی، مدیران کمپانی اپل برای جبران زمان‌های از دست رفته با سرعت زیادی تلاش می‌کنند تا بتوانند به گوگل و سایر تولیدکنندگان برسند یا حتی جایگاه آن‌ها را تصاحب کنند. چندماه پیش، گزارش‌هایی مبنی‌بر شروع پروژه‌ای به‌نام Apple GPT منتشر شد، اما ظاهرا خبری برای معرفی آن به‌صورت عمومی وجود ندارد و تنها کارمندان اپل با دسترسی ویژه می‌توانند از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند.

تغییری بزرگ در آینده آیفون و آیپد با هوش مصنوعی

شاید یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌ها برای مهندسان و کمپانی بزرگ توسعه هوش مصنوعی باشد، چراکه پیاده‌سازی قابلیت‌های آن باتوجه‌به استانداردهای روز دنیا و همچنین کنترل آن برای سواستفاده نکردن برخی سودجویان می‌تواند سخت‌ترین کار ممکن باشد. بااین‌حال، اپل برای ورود به دنیای مولد هوش مصنوعی، با مهندسان ارشد، جان جیاناندریا و کریگ فدریگی به‌همراه ادی کیو همکاری می‌کند تا بتواند به اهدافش برای توسعه هوش مصنوعی روی سیستم‌عامل iOS و iPadOS برسد. همچنین، مارک گورمن اشاره کرد کل هزینه‌های غول کوپرتینو به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد.

علاوه‌براین، تحلیلگر نشریه بلومبرگ می‌گوید هریک از مهندسان نام‌برده مسئولیتی بزرگ و سنگین را به‌دوش می‌کشد تا بتوانند طی سال‌های آینده بهترین سرویس را دراختیار کاربران قرار دهند. به‌عنوان‌مثال، جیاناندریا به‌توسعه زیربنایی هوش مصنوعی نظارت می‌کند و دستیار صوتی SIRI را بسیار هوشمند‌تر و هدف‌مندتر از حالت فعلی خواهد کرد. ازسوی‌دیگر، فدریگی باید قابلیت‌های هوش مصنوعی را بهینه‌سازی کرده و روی سیستم‌عامل نسل جدید iOS اضافه کند. براین‌اساس، با ویژگی‌های بهبودیافته نحوه عملکرد SIRI ارتقا پیدا می‌کند و قادر است چندین کار را انجام دهد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تیم‌ نرم‌افزاری اپل به‌دنبال ادغام مولد هوش مصنوعی با ابزارهایی مانند Xcode است تا با استفاده از آن بتواند با GitHub Copilot کمپانی مایکروسافت رقابت داشته باشد. همچنین، مسئولیت مهندس ارشد، ادی کیو، توسعه هوش مصنوعی و اضافه کردن آن به برنامه‌های کاربردی در اکوسیستم اپل خواهد بود. برای‌مثال، پس‌از ورود هوش مصنوعی، خواندن یا نوشتن و پیدا کردن موسیقی می‌تواند یکی از ساده‌ترین کارها برای کاربران باشد، به‌خصوص افرادی‌که از ناتوانی جسمی یا گفتاری رنج می‌برند.

اخبار مرتبط: