براساس اعلام رسمی کمپانی سامسونگ، گوشی هوشمند گلکسی S24 اولترا با ترکیبی شگفت‌انگیز از ارتقا مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌همراه زبان طراحی نسبتا جدید برای شکست رقیبش یعنی آیفون ۱۵ پرو مکس معرفی شد.

سرانجام پس‌از شنیدن مدت‌ها اخبار و شایعات، کمپانی سامسونگ به‌صورت رسمی گوشی پرچمدار گلکسی S24 اولترا را با مشخصات سخت‌افزاری بهبودیافته و زبان طراحی آشنا در رویداد Galaxy Unpacked 2024 معرفی کرد. در نگاه اول، تغییرات زبان طراحی به‌چشم می‌خورد که باعث می‌شود کاربران به‌راحتی تفاوت‌ میان گلکسی S23 اولترا و نسل جدید را تشخیص دهند؛ به‌عنوان‌مثال، گلکسی S24 اولترا از صفحه‌نمایش کاملا تخت به‌همراه فریم تیتانیومی بهره می‌برد که از مهم‌ترین تغییرات غول فناوری‌ کره‌ای برای پرچمدارش جهت رقابت‌با سری آیفون 15 پرو و سری شیائومی 14 طراحی شده‌است.

طراحی گلکسی S24 Ultra

طراحی گلکسی S24 Ultra

هما‌ن‌طورکه در تصاویر گوشی هوشمند گلکسی S24 اولترا یا دو برادر کوچک‌ترش مشاهده می‌کنید، تغییرات و تفاوت‌های گسترده‌ای در‌مقایسه‌با نسل‌های گذشته مشاهده نمی‌شود. برای درک بهتر این‌موضوع باید اشاره کنیم کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ و اپل برای پذیرش بهتر تغییرات آن‌ها را به‌صورت تدریجی طی گذر سالیان معرفی می‌کنند. برهمین‌اساس، سازنده برتر کره‌ای در سال 2024 میلادی نمایشگر تخت و فریم تیتانیومی را برای گلکسی S24 اولترا درنظر گرفت تا بتواند مقاومت و استحکام بیشتری را برای پنل و بدنه دستگاه به‌ارمغان بیاورد.

علاوه‌‌براین، کمپانی سامسونگ برای بهبود عملکرد سخت‌افزاری گلکسی S24 اولترا از پردازنده نسل جدید اسنپدراگون استفاده کرد که قدرت‌ فوق‌العاده خاصی به‌دلیل بهینه‌سازی‌های کمپانی آمریکایی کوالکام مورد توجه بسیاری از سازندگان اندرویدی قرار گرفته است. همچنین، برای بهبود قدرت و سرعت پردازشی، سامسونگ از هوش مصنوعی Galaxy AI استفاده می‌کند که به‌صورت اختصاصی توسط دانشمندان این مجموعه کره‌ای توسعه‌ پیدا کرد. درحقیقت، باید بگوییم گوشی پرچمدار گلکسی S24 اولترا برای شکست آیفون 15 پرو مکس سرمایه‌گذاری هنگفتی از طراحی تا پردازنده و سیستم دوربین کرده‌است.

گلکسی اس ۲۴ اولترا از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند که نشان‌دهنده مقاومت این گوشی پرچمدار درمقابل گردوغبار و آب است؛ همان‌طورکه می‌دانید در سال‌های گذشته تمامی گوشی‌های پرچمدار اندرویدی و غیراندرویدی از این گواهینامه برخوردار هستند. با اخذ استاندارد IP68، گلکسی S24 اولترا به‌مدت ۳۰ دقیقه تا 1.5 متر زیر آب دوام می‌آورد که برای عکاسی زیرآب برای مدت‌زمان کوتاه مناسب خواهد بود. بااین‌حال، گوشی‌های آیفون با پشتیبانی از همین استاندارد می‌توانند تا عمق ۶ متری را به‌مدت 30 دقیقه دوام بیاورند که از برتری محصولات اپل در طراحی نسبت‌به سامسونگ است.

گلکسی S24 اولترامشخصات سخت‌افزاری
تراشهاسنپدراگون 8 نسل 3
پردازنده گرافیکیAdreno 750
حافظه رم12 گیگابایت LPDDR5X
حافظه داخلی 256GB/512GB/1TB UFS 4.0
نمایشگر6.8 اینچی
Dynamic LTPO AMOLED 2X
دوربین اصلیواید: 200 مگاپیکسل
اولترا واید: 12 مگاپیکسل
تله‌فوتو: 10 مگاپیکسل با زوم 3 برابری
تله‌فوتو پریسکوپ: 50 مگاپیکسل با زوم 5 برابری
دوربین سلفی12 مگاپیکسل
باتری5000 میلی‌آمپرساعتی
شارژسیمی 45 واتی
بی‌سیم 15 واتی
معکوس 4.5 وات
مشخصات فنی گلکسی اس ۲۴ اولترا در یک نگاه
مشخصات فنی گلکسی S24 اولترا

مشخصات فنی گلکسی S24 اولترا

در جریان مراسم Galaxy Unpacked 2024 کمپانی سامسونگ با معرفی گلکسی S24 اولترا برای بزرگان صنعت گوشی‌های هوشمند مانند اپل و شیائومی خط‌ونشان کشید و اظهار کرد این دستگاه با برترین مشخصات فنی و نرم‌افزاری وارد بازار جهانی می‌شود. برای‌مثال، گلکسی اس ۲۴ اولترا از پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با معماری پردازشی ۴ نانومتری برپایه فناوری N4P بهره می‌برد که پشتیبانی از هوش مصنوعی توانایی پردازش‌های سنگین را خواهد داشت؛ کلاستربندی هسته‌های این تراشه شامل یک هسته اورکلاک Cortex-X4 با فرکانس 3.3 گیگاهرتزی، پنج هسته Cortex-A720 با فرکانس 3.2 گیگاهرتزی و دو هسته Cortex-A520 با فرکانس 2.3 گیگاهرتزی می‌شود.

افزون‌براین، واحد گرافیکی پردازنده پرچمدار کمپانی کوالکام Adreno 750 است که فرکانس آن به ۱۰۰۰ مگاهرتز می‌رسد که با پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتوی (Ray Tracing) به گلکسی S24 اولترا اجازه می‌دهد بازی‌های ویدئویی را همانند آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس اجرا کند. درحقیقت، باید اشاره کنیم تکنولوژی یادشده برای کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروز سیر تکاملی را در گوشی‌های هوشمند طی می‌کند و وظیفه آن تفکیک و بهینه‌سازی نور محیط است.

مقاله مرتبط:

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، توان پردازشی و گرافیکی پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 باعث می‌شود حرارت داخلی دستگاه افزایش پیدا کند؛ حال برای رفع این مشکل، غول کره‌ای از سیستم خنک‌کننده‌ای به‌نام Vapor Chamber استفاده می‌کند که درمقایسه‌با نسل گذشته نزدیک به 1.9 برابر قدرت بیشتری دارد. در واقع باید اشاره کنیم این فن خنک‌کننده از نوعی مایع متراکم ساخته‌شده که می‌تواند برای خنک کردن قطعات الکترونیکی گلکسی S24 اولترا و سایر لوازم الکترونیکی مانند لپ‌تاپ‌ یا تبلت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین، این سیستم اجازه می‌دهد دستگاه با پایداری حرارتی بهترین امتیازها را در تست تک هسته‌ای و چند هسته‌ای کسب کند.

سامسونگ در مراسم معرفی اعلام کرد گلکسی اس ۲۴ اولترا از حافظه رم ۱۲ گیگابایتی با فناوری LPDDR5X بهره می‌برد که درمقایسه‌با نسل گذشته‌ تفاوتی ندارد. برای یادآوری باید بگوییم، گلکسی S20 Ultra با پشتیبانی از حافظه رم 16 گیگابایتی تنها گوشی پرچمدار سامسونگ بود که از چنین کانفیگی برخوردار بود؛ پس‌ازآن، تمام نسخه‌های اولترا ازجمله گلکسی S24 اولترا با حداکثر ۱۲ گیگابایت حافظه رم معرفی شدند که می‌تواند باعث کاهش میل کاربران به ارتقا از مدل‌ اس ۲۳ اولترا یا نسخه‌های قدیمی‌تر شود. همچنین، باید دید کانفیگ ۱۲ گیگابایتی چگونه با هوش مصنوعی پاسخگوی کاربران خواهد بود، چراکه حدود ۱۵ درصد حافظه توسط هوش مصنوعی اشغال می‌شود.

ازسوی‌دیگر، غول فناوری کره‌ای برای پشتیبانی از ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران از حداقل 256 گیگابایت و حداکثر یک ترابایت حافظه داخلی با فناوری UFS 4.0 استفاده کرد. شاید بهتر باشد یادآوری کنیم، فناوری موردبحث توسط سامسونگ بهینه‌سازی‌شده تا برای پشتیبانی از مولد هوش مصنوعی Galaxy AI آماده باشد؛ بنابراین، تنها حدود ۱۰ درصد از حافظه توسط سیستم و هوش مصنوعی اشغال می‌شود؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، از یک ترابایت حافظه حدود ۹۰۰ گیگابایت دردرست کاربران قرار می‌گیرد که باتوجه‌به به‌کارگیری پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا عالی خواهد بود.

صفحه‌نمایش گلکسی S24 Ultra

صفحه‌نمایش گلکسی S24 Ultra

سخنگوی سامسونگ در جریان رویداد Galaxy Unpacked 2024 گفت گوشی هوشمند گلکسی S24 اولترا از یک نمایشگر ۶.۸ اینچی با فناوری Dynamic LTPO AMOLED 2X استفاده می‌کند که رزولوشنی معادل 1440×3088 پیکسل، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی به‌همراه سطح روشنایی خودکار 2600 نیتی دارد. همچنین، غول فناوری کره‌ای از محافظ شیشه‌ای Corning Gorilla Glass Armor برای حفاظت از نمایشگر و پنل پشت گلکسی اس ۲۴ اولترا استفاده کرد که درمقابل خط‌وخش و ضربه‌های ناگهانی مقاومت بسیار خوبی خواهد داشت. ازدیگر قابلیت‌های نمایشگر می‌توان به استاندارد +HDR10 به‌همراه فناوری Always-On Display اشاره کرد که در بیشتر گوشی‌های هوشمند و پرچمدار سامسونگ وجود دارند.

به‌گزارش تحریریه علاءالدین، پنل گلکسی S24 اولترا پیشرفته‌ترین نمایشگر موجود در بازار محسوب می‌شود که قابلیت‌های نمایشی فوق‌العاده‌ای دارد؛ به‌عنوان‌مثال، کنتراست، عمق و گرمای رنگ به‌شکل مطلوبی نشان داده خواهد شد که درصورت ساعت کار با این دستگاه پرچمدار چشمان شما به‌هیچ‌وجه خسته نمی‌شود. همچنین، برای جلوگیری از آسیب به‌ چشم از فناوری کنترل سیگنال نوری‌های RGB استفاده شد که می‌تواند تضمینی جهت کیفیت ساخت و بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری دانشمندان سامسونگ باشد. در نهایت باید آوری کنیم نسبت صفحه‌نمایش 19.3:9 خواهد بود که حس تماشای فیلم‌وسریال یا بازی‌های ویدئویی را درمقایسه‌با نسل گذشته بهبود می‌بخشد.

سیستم دوربین گلکسی S24 اولترا

سیستم دوربین گلکسی S24 اولترا

شاید مهم‌ترین و بهترین بخش سخت‌افزاری گلکسی S24 اولترا به سیستم دوربین مربوط می‌شود که با پشتیبانی از یک ماژول چهارگانه ضیافتی را برای کاربران برپا می‌کند. در جریان مراسم معرفی، سخنگوی سامسونگ اعلام کرد این گوشی پرچمدار از سنسور واید 200 مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری، ابعاد 1/1.3 اینچ و دیافراگم f/1.7 بهره می‌برد که قابلیت‌هایی را نظیر فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس لیزری و لرزش‌گیر اپتیکال پشتیانی می‌کند. درحقیقت، مشخصات سخت‌افزاری سنسور اصلی با گلکسی اس ۲۳ اولترا تفاوتی ندارد، اما سامسونگ به‌کمک هوش مصنوعی توانست ترکیب پیکسل‌ها (Pixel Binning) را برای ثبت تصاویر از 12 مگاپیکسل به 24 مگاپیکسل افزایش دهد.

ازسوی‌دیگر، سنسور اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متری، زاویه دید ۱۲۰ درجه و دیافراگم f/2.2 را داریم که قابلیت ضبط ویدئویی Super Steady را پشتیبانی می‌کند؛ همچنین، سنسور تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی از دیافراگم f/2.4 و زوم ۳ برابری اپتیکال پشتیانی می‌کند که برای عکاسی و فیلم‌برداری از سوژه‌های نسبتا دور طراحی شده‌است. بااین‌حال، پیشرفت عظیم و چشمگیر سیستم دوربین تنها در سنسور تله‌فوتو پریسکوپ دیده می‌شود که از ۱۰ مگاپیکسل به ۵۰ مگاپیکسل افزایش پیدا کرده و با پشتیبانی از زوم اپتیکال ۵ برابری می‌تواند تصاویر خیره‌کننده‌ای را به‌ثبت برساند؛ در واقع به‌نظر می‌رسد سامسونگ برای گلکسی S24 اولترا روی کیفیت تصاویر تمرکز کرده تا بتواند رقیب سرسختش آیفون ۱۵ پرو مکس را شکست دهد.

همان‌طورکه می‌دانید، در سال‌های گذشته گوشی‌های هوشمند اپل آیفون عملکرد فوق‌العاده بهتری در فیلم‌برداری داشته که به‌لطف بهینه‌سازی‌های تیم سخت‌افزاری کوپرتینویی‌ها محقق می‌شد. اما امشب، در مراسم معرفی سری گلکسی S24، سامسونگ گفت با بهبود نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، گلکسی S24 اولترا می‌تواند از کیفیت 8K با نرخ 24 فریم و 60 فریم برثانیه پشتیبانی کند که برای فیلم‌برداری هنری و ویرایش استفاده خواهد شد. همچنین، چنین کیفیتی می‌تواند جهت زوم با کیفیت Full HD توسط کاربران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد؛ البته باید به‌یاد داشته باشید که همانند سال گذشته مدت‌زمان استفاده از 10 دقیقه محدود شده تا سخت‌افزار دستگاه تحت‌فشار نباشد.

علاوه‌براین، سامسونگ گفت سنسور واید 200 مگاپیکسلی دستگاه که وظیفه فیلم‌برداری با کیفیت‌های بالا را به‌عهده دارد، می‌تواند از کیفیت ویدئویی 4K با نرخ حداکثر 120 فریم برثانیه پشتیبانی کند که در اصطلاح آن را Stellar نامیدند؛ آنچه درخصوص قابلیت‌های آن گفته می‌توان دریافت کاربران حرفه‌ای قادر هستند با استفاده ازآن ویدئوهای فوق‌العاده باکیفیت و جزئیات نمایشی را ثبت کنند. در سال‌های گذشته، پشتیبانی از چنین کیفیت تصویری رویای کاربران اندرویدی بود که سامسونگ به آن جامه عمل پوشانید. همچنین، کیفیت 1080p با حداکثر فریم ریت 960 برثانیه پشتیبانی می‌شود که برای ضبط ویدئو اسلوموشن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سامسونگ درکنار سیستم دوربین قدرت‌مند در پنل پشت گلکسی S24 اولترا، از یک سنسور سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری و دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد که قابلیت ضبط ویدئویی 4K با نرخ حداکثر 60 فریم برثانیه می‌تواند فیلم‌های فوق‌العاده‌‌ای را ثبت کند. همچنین، دربخش عکس‌برداری از فناوری Dual Pixel و فوکوس خودکار لیزری برخوردار است که کیفیت تصاویر را در شرایط نوری مختلف کاملا تضمین می‌کند. به‌صورت خلاصه باید اشاره کنیم گلکسی S24 اولترا دستگاهی با دوربین پیشرفته در خدمت شماست که لحظات خوب شمار ثبت و ضبط خواهد کرد.

باتری و شارژ گلکسی S24 اولترا

باتری و شارژ گلکسی S24 اولترا

برای تامین انرژی، سامسونگ گلکسی S24 اولترا از باتری استاندارد ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که می‌تواند برای کاربران عادی تا 48 ساعت شارژدهی داشته باشد، اما میزان شارژدهی اصلی برای کاربران مطابق کارهای خودشان اندازه‌گیری می‌شود و استاندارد دقیقی برای آن وجود ندارد. همچنین، سامسونگ از شارژ سیمی سریع ۴۵ واتی استفاده کرد طبق ادعای آن‌ها قابلیت شارژ ۶۵ درصدی را ظرف مدت‌زمان ۳۰ دقیقه انجام می‌دهد و از استاندارد PD 3.0 برخوردار است. برای شارژ بی‌سیم از توان ۱۵ واتی مانند سال گذشته به‌همراه شارژ معکوس ۴.۵ واتی استفاده شد که کاربران مجبورند مدت‌زمان زیاد‌تری را برای شارژ مجدد صبر کنند.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی اپل و سامسونگ برای افزایش طول‌عمر باتری از شارژر با توان پایین استفاده می‌کنند، اما برخلاف آن‌ها، شیائومی و چندین شرکت چینی دیگر برای بازاریابی از شارژرهای 100 واتی و 120 واتی استفاده می‌کنند. همچنین، در آخرین اقدام جالب کمپانی Realme، گوشی هوشمند GT3 با شارژ سیمی فوق‌سریع ۲۴۰ واتی معرفی شد که ظرف مدت‌زمان ۸ دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود. باوجوداین، باید به‌یاد داشته باشیم فرسایش باتری دراین‌صورت زیاد می‌شود، چراکه ساختار باتری‌های لیتیوم یونی با شارژرهای سریع سازگار نیست.

هوش مصنوعی Galaxy AI

هوش مصنوعی Galaxy AI در گلکسی اس ۲۴ اولترا

همان‌طورکه در پخش زنده مراسم Galaxy Unpacked 2024 احتمالا مشاهده کردید، سامسونگ با شعار «New Era of Galaxy AI is coming» درمقابل بزرگان دنیای هوش مصنوعی مانند گوگل، مایکروسافت و OpenAI قدرت‌نمایی کرد. اگر بخواهیم به‌شعار سامسونگ برای معرفی نسل جدید گلکسی S24 فکر کنیم معنی آن «آغازی برای عصر جدید هوش مصنوعی گلکسی» است که نشان می‌دهد غول فناوری کره‌ای برنامه‌های بزرگی برای تقویت‌ گوشی‌های پرچمدارش با فناوری هوش مصنوعی دارد. بنابراین، برای اولین‌بار با سری گلکسی اس ۲۴ شروع می‌کند تا بتواند در سال‌های پیش‌رو قابلیت‌های چشمگیری را ارائه کند.

برای درک و آگاهی کاربران باید اشاره کنیم هوش مصنوعی Galaxy AI می‌تواند زبان انسان را به‌خوبی درک کند و پاسخ‌های سریع و جامعی را ارائه دهد. به‌عنوان‌مثال، در نوشتن متن ایمیل، ویرایش و خلاصه‌سازی اسناد، ترجمه زبان‌ها و نوشتن تخصصی آن‌ها به کاربران کمک می‌کند. همچنین، با استفاده از مدل هوش مصنوعی Galaxy AI عملکرد سری گلکسی S24 و سایر محصولات سامسونگ بهبود می‌یابد. سخنگوی سامسونگ اعلام کرد این مولد به‌صورت On-Device یا آفلاین تنها برای نسل جدید سری گلکسی S24 کار می‌کند و مدل‌های قدیمی‌تر ازطریق سرویس‌های ابری از آن بهره‌مند می‌شوند.

علاوه‌براین، مولد هوش مصنوعی Galaxy AI در برنامه‌نویسی و کدنویسی تبحر خاصی دارد و می‌تواند برای توسعه‌دهندگان و طراحان سایت مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین، این ویژگی‌ یک دستیار کدینگ به‌نام «code.i» که به‌صورت داخلی توسعه‌یافته و توسط سامسونگ مرتبا به‌روزرسانی می‌شود؛ باتصور ارائه چنین قابلیتی می‌توان گفت کار مشقت‌بار کدنویسی بسیار آسان‌تر از قبل خواهد شد و افراد متخصص به‌صورت ویژه می‌توانند از آن کمک بگیرند. یادآوری می‌کنیم، مولد هوش مصنوعی Samsung Gauss ویژگی‌های یکسانی با Galaxy AI دارد، اما گاوس برای تمام پلتفرم سامسونگ عرضه می‌شود و قابلیت پشتیبانی از سایر گوشی‌های اندرویدی را خواهد داشت.

قابلیت Live Translate از مهم‌ترین قابلیت مولد هوش مصنوعی محسوب می‌شود که برای ترجمه مکالمه‌های هم‌زمان توسط کاربران مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ سامسونگ گفت این ویژگی از سیزده زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند و انتظار می‌رود در اولین به‌روزرسانی نرم‌افزاری به‌زبان‌های بیشتری مجهز شود تا کاربران بیشتری در جهان بتوانند با صحبت به‌زبان مادری با سایر کاربران در زبان مقصد ارتباط برقرار کنند. اگر تصورات ما درست باشد، طی چند سال آتی شاهد بی‌نیازی کاربران از آموزش‌ زبان خواهیم بود.

سیستم‌عامل و رابط کاربری

در جریان معرفی گلکسی S24 اولترا عنوان شد این دستگاه به‌همراه برادران کوچک‌ترش از سیستم‌عامل اندروید ۱۴ و قابلیت‌های هوش مصنوعی آن به‌صورت پیش‌فرض بهره می‌برد؛ درحقیقت، کمپانی گوگل این نسل از سیستم‌عمل را به‌گونه‌ای طراحی کرد ده‌ها قابلیت شخصی‌سازی و بهبود حریم‌ خصوصی را به‌کمک فناوری هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. ازسوی‌دیگر، توان گرامری بهبود یافته و زبان‌های بیشتری به برنامه‌ نرم‌افزاری اضافه شده تا کاربران بتوانند به‌راحتی با زبان مادری‌شان از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند. همچنین، مهم‌ترین قسمت بهره‌وری انرژی خواهد بود که باعث طول‌عمر باتری با یک‌بار شارژ می‌شود.

علاوه‌براین، گلکسی اس ۲۴ اولترا به‌صورت پیش‌فرض با رابط کاربری One UI 6.1 معرفی شد که چندین ویژگی هوش مصنوعی را به‌دنبال دارد. این آپدیت نرم‌افزاری شاید بزرگ‌ترین تغییرات محیط کاربری سامسونگ باشد که به‌دلیل حضور هوش مصنوعی تغییرات درون آن ایجاد شد تا کاربران بتوانند بهترین تجربه استفاده از سری گوشی‌های گلکسی S24 را داشته باشند؛ برای خواندن تمامی قابلیت‌های رابط کاربری One UI 6.0 می‌توانید با کلیک روی این لینک تمام جزئیات را به‌همراه فهرست دستگاه‌های واجد شرایط مطالعه کنید.

اخبار مرتبط: