شرکت سامسونگ در مراسم گلکسی آنپکد، گوشی گلکسی S24 را معرفی کرد که در ۲ نسخه با پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ برای آمریکا و اگزینوس ۲۴۰۰ برای ایران و بقیه نقاط جهان عرضه می‌شود.

لحظاتی قبل شرکت سامسونگ در رویداد گلکسی آنپکد، درکنار رونمایی از گلکسی S24 پلاس و اولترا، نسخه پایه گلکسی S24 را نیز معرفی کرد. در ادامه به طراحی، مشخصات و قابلیت‌های گلکسی S24 می‌پردازیم. برخلاف نسخه اولترا که به فریم تیتانیومی و نمایشگر تخت مجهز شده، این دستگاه تفاوت زیادی با مدل نسل قبلی یعنی گلکسی S23 ندارد. این دستگاه به فریم آلومینیومی مجهز شده که مقاومت زیادی دارد و توانسته گواهی IP68 را به‌دست آورد. بااین حال نگاهی دقیق‌تر به مشخصات فنی، تفاوت‌های آن را نمایان می‌کند.

گلکسی S24 در ۲ نسخه مختلف با تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ مجهز شده که نسخه دوم در بیشتر نقاط جهان از جمله ایران عرضه می‌شود. تراشه‌های سری اگزینوس، ساخت شرکت سامسونگ هستند و معمولا عملکرد ضعیف‌تری نسبت‌به تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام دارند. بااین حال امسال سامسونگ تلاش زیادی کرده تا تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ عملکرد خوبی داشته باشد. در نتیجه هر ۲ نسخه قابلیت‌های مشابهی دارند و احتمالا امسال تفاوت‌ها بین نسخه اسنپدراگون و اگزینوس به کمترین میزان خود می‌رسد.

تراشه گلکسی S24

همچنین برای مقایسه تراشه‌ها می‌توان به مشخصات سخت‌افزاری آنها مراجعه کرد. درحالی‌که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از ۸ هسته با کلاک اسپید ۳.۳ گیگاهرتزی ساخته شده، اما اگزینوس ۲۴۰۰ به ۱۰ هسته مختلف مجهز شده که البته کلاک اسپید آنها اندکی کمتر و چیزی حدود ۳.۱ گیگاهرتز است. بااین حال تراشه اسنپدراگون نسخه اورکلاک شده به‌شمار می‌رود و هر ۲ تراشه از هسته اصلی Cortex-X4 بهره می‌برند. درحقیقت سامسونگ پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰ را به چهار هسته بسیار کم‌مصرف ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A520 مجهز کرده تا مصرف انرژی این تراشه تا حد امکان پایین بیاید.

یکی دیگر از تفاوت‌های تراشه‌ها، در پردازش گرافیکی آنهاست. درحقیقت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از پردازنده گرافیکی Adreno 750 با کلاک اسپید ۱۰۰۰ مگاهرتزی بهره می‌برد. از سوی دیگر، تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ به پردازنده گرافیکی Xclipse 940 سامسونگ مجهز شده که براساس معماری RDNA 3 شرکت AMD توسعه یافته است. اگرچه هنوز به‌صورت کامل مشخصات این پردازنده مشخص نشده است، به نظر می‌رسد در این بخش هم تفاوت زیادی وجود نخواهد داشت. درحقیقت هر ۲ تراشه از قابلیت رهگیری پرتوی (Ray Tracing) پشتیبانی می‌کنند که پیش از این در کنسول بازی و کامپیوتر گیمینگ و سپس در نسخه‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۵ دیده شده بود. این قابلیت در بازتاب نور از سطوح، نقش پررنگی داشته و در صنعت گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ گلکسی S24

یکی از موضوعاتی که سامسونگ در این مراسم تاکید زیادی روی آن داشت، افزودن هوش مصنوعی Galaxy AI به تمامی نسخه‌های سری گلکسی S24 است. نسخه هوش مصنوعی اضافه شده به این سری، آفلاین است و بااستفاده از تراشه جدید می‌تواند دستورات کاربر را بدون نیاز به اینترنت و سرویس ابری تحلیل کند. قابلیت‌های این هوش مصنوعی به‌صورت کامل در خبر معرفی Galaxy AI آمده است، اما به‌صورت خلاصه این هوش مصنوعی می‌تواند تمامی قابلیت‌های چت‌بات‌های معروف مانند ChatGPT را از جمله کدنویسی، خلاصه کردن متن، ویرایش و ساخت عکس و همچنین ترجمه زنده را در اختیار کاربر قرار دهد. البته احتمالا در‌صورت اتصال به‌اینترنت و سرویس ابری، عملکرد هوش مصنوعی ارتقا می‌یابد.

درکنار تراشه قدرتمند، سامسونگ حافظه رم گلکسی S24 را ارتقا نداده و باز هم مانند سال قبل، این دستگاه به حافظه رم ۸ گیگابایتی مجهز می‌شود. علاوه‌بر آن، سامسونگ برای کاهش هزینه‌ها از دو مدل حافظه داخلی استفاده کرده که به‌معنی استفاده از فناوری UFS 3.1 برای حافظه ۱۲۸ گیگابایتی و UFS 4.0 برای حافظه‌های بیشتر است. حتی در زمینه حجم حافظه داخلی هم سامسونگ هیچ ارتقا جدیدی ایجاد نکرده و به‌جز نسخه ۱۲۸ گیگابایتی، فقط ۲ حافظه ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

گگلکسی اس 24 اولترا

گلکسی S24 به‌عنوان کوچک‌ترین نسخه پرچمداران سری S سامسونگ به صفحه‌نمایش ۶.۲ اینچی مجهز می‌شود. باوجود ابعاد نسبتا کوچک، این نمایشگر با استفاده از فناوری Dynamic LTPO AMOLED 2X تولید شده که کیفیت بسیار بالایی دارد. درحقیقت این نمایشگر از رزولوشن Full HD پلاس بهره می‌برد و از روشنایی ۲۶۰۰ نیتی هم پشتیبانی می‌کند. برای مقایسه، سری آیفون ۱۵ به روشنایی ۱۰۰۰ نیتی مجهز شده که درحالت خودکار به ۲۰۰۰ نیت هم می‌رسد. سامسونگ برای مقاومت بیشتر، هم پنل نمایشگر و هم پنل پشتی را به محافظ Gorilla Glass Victus 3 مجهز کرده تا کاربران نگران خط‌وخش نباشند. علاوه‌بر آن، این نمایشگر از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد و از قابلیت +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ به‌عنوان یکی از تولید‌کنندگان دوربین گوشی‌ها که شرکت‌های چینی هم از آنها استفاده می‌کنند، حرف‌های زیادی در زمینه دوربین گوشی دارد. اگرچه بهترین سنسورها در گلکسی S24 اولترا به‌کار رفته‌اند، نسخه پایه هم قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری بسیار بالایی دارد. گلکسی S24 به ماژول دوربین سه‌گانه مجهز شده که در آن دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی 1/1.56 اینچی با f/1.8، فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری، لرزه‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار لیزری قرار گرفته است. درکنار آن، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی 1/2.55 اینچی با f/2.2، فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متری، زاویه ۱۲۰ درجه‌ای و پشتیبانی از قابلیت Super Steady video قرار گرفته است.

صفحه نمایش گلکسی S24

همچنین دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی 1/3.94 اینچی با f/2.4، فاصله کانونی ۷۰ میلی‌متری، لرزه‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار لیزری و زوم پریسکوپی ۳ برابری قرار گرفته‌ است. در پنل نمایشگر، دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.2 و فوکوس خودکار لیزری در پانچ‌هول قرار دارد. باوجود اینکه سنسورها از نظر مگاپیکسل چندان چشمگیر نیستند، اما عملکرد آنها در فیلم‌برداری تحسین برانگیز است. دوربین اصلی توانایی ثبت ویدیو 8K با نرخ ۲۴ و ۳۰ فریم و 4K با نرخ ۶۰ فریم را دارد. دوربین سلفی هم از فیلم‌برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم پشتیبانی می‌کند، البته خبری از کیفیت 8K نیست. همچنین دوربین سلفی هم از +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

گلکسی S24 از باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌کند که باتوجه به نمایشگر کوچک این دستگاه، درصورت استفاده عادی بیشتر از یک روز دوام می‌آورد. بااین حال استفاده هر کاربر از دستگاه متفاوت است و کاربرانی که استفاده سنگین دارند، احتمالا میان روز مجبور به شارژ کردن گوشی می‌شوند. برای این‌کار، باتری از شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند که ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا به ۵۰ درصد برسد. همچنین این دستگاه به شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و شارژ بی‌سیم معکوس ۴.۵ واتی مجهز شده است. این مسئله جایی عجیب می‌شود که بدانید گلکسی S24 پلاس و اولترا از شارژ ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کنند و احتمالا سامسونگ برای کاهش قیمت شارژ این دستگاه را تقویت نکرده است.

دوربین گلکسی اس 24 اولترا

گلکسی S24 از رابط کاربری One UI 6.1 برپایه اندروید ۱۴ بهره می‌برد. این نسخه با حفظ قابلیت‌ها و علاوه‌بر تغییرات ظاهری نسبت‌به اندروید ۱۴، به چند قابلیت جدید مجهز شده است. برای مثال، قابلیت محافظت از باتری با ۳ گزینه برای توقف شارژ و افزایش طول عمر باتری قرار گرفته است. اما شاید مهم‌ترین مسئله، هوش مصنوعی Galaxy AI بود که پیش از این هم به آن اشاره شد.

گلکسی S24 در ۷ رنگ زرد، بنفش، سبز، نارنجی، آبی، سفید و مشکی عرضه می‌شود. همچنین این دستگاه در پیکربندی پایه با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و قیمت ۷۹۹ دلار و پیکربندی نهایی با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و قیمت ۸۵۹ دلار عرضه خواهد شد.

اخبار مرتبط: