شرکت سامسونگ گوشی گلکسی S24 پلاس را معرفی کرد که مانند نسخه اولترا از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و حافظه رم ۱۲ گیگابایتی بهره می‌برد، اما ۲۰۰ دلار ارزان‌تر است.

لحظاتی قبل شرکت سامسونگ در رویداد گلکسی آنپکد، درکنار رونمایی از گلکسی S24 پایه و اولترا و هوش مصنوعی Galaxy AI، نسخه پلاس گلکسی S24 را نیز معرفی کرد. اگرچه مدل پلاس تغییرات ظاهری زیادی نسبت به نسل قبلی ندارد، اما این گوشی با ارتقا سخت‌افزاری قابل توجهی نسبت به نسل قبلی همراه شده است. در ادامه طراحی، مشخصات و قابلیت‌های گلکسی S24 پلاس را بررسی می‌کنیم.

شرکت سامسونگ به پیروی از مدل‌های پرو آیفون ۱۵ اپل تصمیم گرفت نسخه اولترا سری S24 را با فریم تیتانیومی عرضه کند. علاوه‌بر آن این دستگاه به نمایشگر تخت مجهز شد تا ظاهر آن کاملا متفاوت نسبت به نسل قبلی باشد. بااین حال گلکسی S24 پلاس تفاوت چندانی با نسخه نسل قبل ندارد و به فریم آلومینیومی مجهز شده است. بااین حال این دستگاه مقاومت خوبی داشته و موفق شد گواهی IP68 را برای مقاومت ۳۰ دقیقه‌ای تا عمق ۱.۵ متر در برابر آب به‌دست آورد. روی پنل جلو و عقب این دستگاه هم از محافظ نمایشگر ویکتوز ۳ استفاده شده تا خط و خش نیفتد.

گلکسی S24 پلاس مانند نسخه پایه به تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ مجهز شده که شرکت سامسونگ آن را تولید کرده است. این تراشه تفاوت خاصی با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ ندارد و سامسونگ ادعا کرده عملکرد آن مشابه پردازنده شرکت کوالکام است. این تراشه هم از هسته اصلی Cortex-X4 با کلاک اسپید ۳.۳ گیگاهرتزی بهره می‌برد. البته این پردازنده از ۱۰ هسته بهره می‌برد و احتمالا کم‌مصرف‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ خواهد بود.

رنگ گلکسی اس ۲۴ پلاس

این تراشه به پردازنده گرافیکی با کلاک اسپید ۱۰۰۰ مگاهرتزی بهره می‌برد که از قابلیت رهگیری پرتوی (Ray Tracing) پشتیبانی می‌کند. این قابلیت در زمینه گیمینگ استفاده شده و در زمینه بازتاب نور از روی سطوح بسیار مهم است. پیش از این شرکت اپل این قابلیت را به تراشه A17 Pro که در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس استفاده شد اضافه کرد و به‌نظر می‌رسد سامسونگ هم می‌خواهد در آینده گیمرها را به‌سوی خود بکشد.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید گلکسی S24 پلاس، اضافه شدن هوش مصنوعی Galaxy AI است. نسخه آفلاین این هوش مصنوعی که به تمامی نسخه‌های سری S24 آمده است نیازی به اینترنت نداشته و به‌لطف تراشه جدید می‌تواند دستورات کاربر را روی دستگاه پردازش کند. Galaxy AI ترکیبی از قابلیت‌های ChatGPT برای تحلیل متن و همچنین قابلیت‌های ویرایش و ساخت تصویر را ارائه می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های Galaxy AI، قابلیت ترجمه زنده در مکالمات است. همچنین شرکت سامسونگ در همکاری با گوگل از قابلیت جدیدی رونمایی کرد که به لطف آن کاربران می‌توانند به آسانی هر چیزی را که روی گوشی می‌بینند بدون وقفه جستجو کنند.

گلکسی S24 پلاس تنها گوشی این سری است که با ارتقا حافظه رم همراه شده است. درحالی‌که پیش از این Galaxy S23 پلاس حافظه رم ۸ گیگابایتی مجهز شده بود، گلکسی S24 پلاس از حافظه رم ۱۲ گیگابایتی LPDDR5X بهره می‌برد. علاوه‌بر آن سامسونگ این گوشی را به حافظه داخلی UFS 4.0 مجهز کرده که در ۲ ظرفیت ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شود. جالب اینجاست که علاوه‌بر پردازنده، گلکسی S24 اولترا در قسمت حافظه رم هم کاملا مشابه نسخه پلاس است، البته علاوه‌بر حافظه ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگ، نسخه اولترا با حافظه یک ترابایتی هم عرضه می‌شود.

گلکسی S24 پلاس از نمایشگر ۶.۷ اینچی Dynamic LTPO AMOLED 2X با رزولوشن +QHD، نرخ به‌روزرسانی تطبیق‌پذیر ۱ -۱۲۰ هرتزی و روشنایی ۲۶۰۰ نیتی بهره می‌برد. جالب اینجاست نمایشگر نسخه اولترا هم دقیقا از همین مدل است و فقط ۰.۱ اینچ بزرگ‌تر است. از دیگر قابلیت‌های این نمایشگر می‌توان به پشتیبانی از قابلیت +HDR10 و حالت صفحه‌نمایش همیشه روشن یا Always on Display اشاره کرد. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، روی نمایشگر محافظ ویکتوز Gorilla Glass Armor قرار گرفته و دوربین سلفی هم در پانچ‌هول روی نمایشگر مشاهده می‌شود.

دوربین گلکسی اس ۲۴ پلاس

بخش دوربین یکی از معدود قسمت‌هایی است که Galaxy S24 Plus با نسخه اولترا تفاوت قابل توجهی دارد. این دستگاه از ماژول دوربین سه‌گانه شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی ۱/۱.۵۶ اینچی با f/1.8، فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری، لرزه‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار لیزری، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی ۱/۲.۵۵ اینچی با f/2.2، فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متری، زاویه ۱۲۰ درجه‌ای و پشتیبانی از قابلیت Super Steady video و دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی ۱/۳.۹۴ اینچی با f/2.4، فاصله کانونی ۷۰ میلی‌متری، لرزه‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار لیزری و زوم پریسکوپی ۳ برابری بهره می‌برد.

دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.2 و فوکوس خودکار لیزری هم در پانچ هول روی نمایشگر قرار می‌گیرد. شاید از نظر رزولوشن و عدد مگاپیکسل این دوربین‌ها چندان قدرتمند به‌نظر نرسند، اما چندین عامل وجود دارد که درنهایت باعث تغییر کیفیت تصویر می‌شود. درحقیقت برای ثبت تصویر، تراشه باید عملکرد خوبی داشته باشد که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بهترین تراشه اندرویدی حال حاضر به‌حساب می‌آید. همچنین لنز، ابعاد پیکسل و عوامل دیگری هم هستند که روی کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری تاثیر می‌گذارند.

در زمینه فیلم‌برداری گلکسی S24 پلاس از کیفیت 8K با نرخ ۳۰ فریم و کیفیت 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. همچنین دوربین سلفی توانایی فیلم‌برداری با کیفیت 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. جالب اینجاست که از نظر مشخصات دوربین، دو گوشی گلکسی S24 پایه و پلاس کاملا مشابه یکدیگر هستند، اما نسخه پایه توانایی فیلم‌برداری 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را ندارد و این قابلیت فقط در نسخه پلاس در دسترس است. از دیگر قابلیت‌های دوربین گلکسی S24 پلاس می‌توان به پشتیبانی دوربین‌های عقب و سلفی از +HDR10 اشاره کرد.

گلکسی S24 Plus از باتری ۴۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌کند که بسیار نزدیک به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نسخه اولترا است. در‌صورت مصرف عادی، این باتری بیش از یک روز دوام می‌آورد. همچنین برای شارژ کردن آن هم درست مانند نسخه اولترا، شارژ ۴۵ واتی درنظر گرفته شده که طی ۳۰ دقیقه ۶۵ درصد شارژ می‌شود. البته شارژ بی‌سیم در همه نسخه‌های این سری با توان ۱۵ وات و شارژ بی‌سیم معکوس با توان ۴.۵ وات در دسترس است.

Samsung Galaxy S24+

گلکسی اس ۲۴ پلاس به رابط کاربری One UI 6.1 برپایه اندروید ۱۴ مجهز شده است. همچنین این دستگاه تا اندروید ۱۸ که احتمالا تحت عنوان One UI 10 برای گوشی‌های سامسونگ عرضه می‌شود، به‌روزرسانی سیستم‌عامل دریافت می‌کند. این دستگاه در ۷ رنگ زرد، بنفش، سفید، مشکی، سبز، آبی و نارنجی عرضه می‌شود که ۳ رنگ آخر فقط از طریق وب‌سایت سامسونگ و سفارش قبلی قابل خریداری هستند و چهار رنگ دیگر به تولید انبوه می‌رسند. این دستگاه در پیکربندی پایه با حافظه داخلی و رم ۱۲/۲۵۶ گیگابایت با قیمت ۹۹۹ دلار و در پیکربندی نهایی با حافظه داخلی و رم ۱۲/۵۱۲ گیگابایت با قیمت ۱۱۱۹ دلار راهی بازار می‌شود.

اخبار مرتبط: