رجیستری و قیمت گلکسی S24 موضوعی است که این روزها زیاد درباره آن پرسیده می‌شود و موجبات نگرانی طرفداران سامسونگ را فراهم کرده است.

چهارشنبه هفته آینده سامسونگ قرار است از گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۴ رونمایی کند و احتمال رجیستری گلکسی S24 در هاله‌ای از ابهام است و بسیاری از طرفداران سامسونگ نگرانند که این گوشی هم به سرنوشت آیفون ۱۴ و ۱۵ دچار نشود.

این مساله از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است؛ اول اینکه گوشی پرچمدار جدید سامسونگ بالای ۶۰۰ دلار قیمت دارد و جزو گوشی‌هایی است که مشمول مالیات و ارزش افزوده بیش از ۳۰ درصد می‌شود که هزینه رجیستری این گوشی که بالای هزار دلار قیمت دارد قطعا بیش از ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. به این ترتیب با قیمت بسیار بالایی وارد بازار می‌شود که اگر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مشمول این گوشی شود، باید منتظر وارد نشدن این دستگاه به بازار کشور باشیم که این مورد بعید به نظر می‌رسد.

ریجستری گلکسی اس ۲۴

از سوی دیگر اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه این گوشی از سرویس ارتباط ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند که یکی از دلایل ذکر شده درباره آیفون ۱۴ بود. بنابراین اگر موضوع پشتیبانی از سرویس ارتباط ماهواره‌ای جدی باشد، گلکسی اس 24 یکی از گوشی‌هایی است که با وجود این گزینه، مشمول رجیستری نمی‌شود که باتوجه به پیشینه واردات گوشی‌های سامسونگ، این موضوع هم خیلی درباره این گوشی صدق نمی‌کند.

اما یکی از مشکلاتی که بر سر راه واردات گلکسی S24 وجود دارد و پیشتر به آن پرداختیم، قضیه دریافت مجوز از شرکت تولیدکننده است که در حال حاضر غیر از تعداد معدودی شرکت، هیچ واردکننده‌ای امکان واردات گوشی‌های هوشمند را ندارد که به این ترتیب واردات گوشی‌های موبایل احتمالا به‌زودی در انحصار چند واردکننده خاص قرار خواهد گرفت.

به این ترتیب این شرکت‌های واردکننده هستند که تصمیم می‌گیرند چه مدل گوشی وارد بازار ایران کنند و از آنجا که گوشی‌های پرچمدار سامسونگ رقابت تنگاتنگی با گوشی‌های اپل دارند و البته طرفداران اپل بیشتر از گوشی‌های سامسونگ است، اگر واردکننده تصمیم به واردات گوشی‌های پرچمدار سامسونگ نگیرد، ورود این گوشی به بازار کشور به‌صورت محدود انجام می‌شود که بازم این مورد در رابطه با گوشی‌های سامسونگ احتمال کمتری دارد.

Galaxy S24

با همه‌ این‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که اگر گوشی‌ گلکسی اس ۲۴ به سرنوشت آيفون‌ اپل دچار نشود، شاید از نظر فروش امسال سامسونگ بتواند گوشی بیشتری در بازار ایران بفروشد که البته با توجه به قیمت بالایی که دارد، بعید به‌نظر می‌رسد کاربرانی که پیشتر قصد خرید آیفون ۱۴ یا ۱۵ را داشتند حالا حاضر به پرداخت بیش از ۵۰ میلیون تومان برای گلکسی S24 باشند.

با این حال با‌وجود محدودیت‌هایی که گوشی‌های آیفون در بازار ایران دارند، این احتمال هم وجود دارد که واردکنندگان از این فرصت استفاده کرده و قیمت گلکسی S24 را بالا ببرند چرا که رقیبی در بازار ایران ندارد و احتمالا فقط با گوشی‌های بالارده شیائومی هم‌رده و قیمت باشد.

بر این اساس احتمال اینکه قمیت با رجیستری گلکسی S24 به بیش از ۶۰ میلیون تومان برسد وجود دارد. اما از سوی دیگر نمی‌توان کاربران را مجبور کرد که مثلا آیفون نخرند و با محدودیت‌های ایجاد شده، گوشی سامسونگ را انتخاب کنند. با این حال شاید محدودیت‌هایی که هم‌اکنون درباره گوشی‌های آیفون اپل اعمال می‌شود، روی سایر برندها نیز اعمال شود و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تعداد محدودی گوشی از برندهای بدون نام چینی به اسم تولید داخل باشیم.

به این ترتیب بازار موبایل کشور سرنوشتی همچون صنعت خودرو خواهد یافت که فقط تعداد محدودی گوشی از برندهای بزرگ دنیا با قیمت نجومی وارد بازار کشور می‌شوند و اکثر کاربران قدرت خرید این دستگاه‌ها را ندارند و تقریبا همه غیر از عده معدودی مجبورند بین بد و بدتر گوشی‌های بی‌کیفیت بومی را انتخاب و خریداری کنند.

امروز سری گوشی‌های گلکسی S24 سامسونگ معرفی شد و قرار است ۳۱ ژانویه مصادف با ۱۱ بهمن راهی بازار شود و احتمالا همزمان با بازار جهانی به بازار ایران هم می‌رسد. براساس شنیده‌ها این گوشی احتمالا با مشکلات آیفون‌های اپل روبه‌رو نخواهد شد و در بازار کشورمان رجیستر خواهد شد با این حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تا زمان رسیدن این گوشی‌ها به بازار ایران چه اتفاقی می‌افتد.

مطالب مرتبط: