دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه هزینه رجیستری آیفون ۱۳ پرومکس با کاهش قیمت ۶ میلیون تومانی همراه شده که این موضوع موجب خوشحالی کاربران شده است.

طرح رجیستری اگرچه برای جلوگیری از ورود گوشی‌های قاچاق اجرایی شده، اما این روزها معضل بزرگی برای خرید گوشی شده و هزینه‌ مازاد آن به‌خصوص در رابطه با گوشی‌های پرچمدار به مشکل بزرگی برای کاربران تبدیل شده است.

درحالی‌که از چند سال پیش اجرای طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مطرح شده بود، از حدود یک ماه پیش هزینه رجیستری این مدل گوشی‌ها با افزایش شدیدی همراه شده است، به‌طوری‌که رقم رجیستری برای گوشی‌هایی که حدود هزار دلار یا بیشتر قیمت دارند، به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

اما از دیروز خبری منتشر شده مبنی بر اینکه هزینه رجیستری آیفون ۱۳ پرومکس ۶ میلیون تومان کاهش یافته است. به این ترتیب درحالی‌که هزینه رجیستری این گوشی در حالت عادی ۱۹ میلیون تومان محاسبه می‌شود، از دیروز، قیمت ثبت این مدل گوشی در شبکه همتا به ۱۳ میلیون تومان کاهش یافته است.

قیمت آیفون ۱۳

بر این اساس تلاش کردیم با فعالان بازار در این زمینه صحبت کنیم؛ بر اساس گزارش این فعالان، به نظر می‌رسد که این کاهش قیمت در نتیجه باگی در سیستم همتا اتفاق افتاده که منجر به کاهش قیمت ۶ میلیون تومانی شده است؛ چرا که سایر مدل‌های آیفون مشمول کاهش قیمت نشده‌اند و فقط یک نسخه از آیفون ۱۳ را شامل می‌شود.

به این ترتیب فقط نسخه‌ای از آیفون ۱۳ پرومکس با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی با کاهش ۶ میلیون تومانی قیمت رجیستری همراه شده است و سایر گوشی‌های اپل و حتی گوشی‌های سامسونگ و شیائومی و سایرین که قیمتی بالای ۶۰۰ دلار دارند، مشمول چنین کاهش قیمتی نشده‌اند.

همچنان هزینه رجیستری آیفون ۱۳ پرو ۱۴.۵ میلیون تومان، آیفون ۱۳ حدود ۱۱.۳ میلیون تومان و آیفون ۱۲ پرومکس ۱۳ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

به‌روزرسانی: هزینه رجیستری آیفون ۱۳ افزایش نیافته است

درحالی‌که شایعاتی مبنی بر افزایش هزینه رجیستری آیفون ۱۳ منتشر شده، پیگیری‌های ما نشان داد این اتفاق نیفتاده و همچنان هزینه‌ای که کاربران باید برای رجیستری این گوشی در سامانه پرداخت کنند، همان رقمی است که یک ماه پیش اعلام شده بود. به این ترتیب کاربران مبلغی که باید پرداخت کنند، حدود ۱۳ میلیون تومان است در حالی که پیشتر این رقم بیش از ۱۹ میلیون تومان بود.

برای اطمینان از صحت این خبر، تلاش کردیم تا با فعالان بازار تماس بگیریم و از کارشناسان این حوزه موضوع را جویا شدیم که مشخص شد این رقم که هنوز مشخص نیست به چه دلیل کاهش یافته، همچنان ۶ میلیون تومان کمتر از رقمی است که پیشتر تعیین شده بود.

به‌روزرسانی: هزینه رجیستری آیفون ۱۳ پرومکس دوباره به قیمت قبل برگشت

درحالی‌که تقریبا یک ماه و نیم پیش هزینه رجیستری آیفون ۱۳ پرومکس یک‌باره و بدون اعلام با کاهش ۶ میلیونی همراه شده بود، حالا دوباره رقم رجیستری این گوشی به قیمت قبل یعنی بالا ۱۹ میلیون تومان برگشته است.

بر اساس گزارش فعالان بازار، هنوز دلیل کاهش و بازگشت مجدد قیمت به قبل اعلام نشده و مشخص نیست که این اتفاق مربوط به باگ سیستم بوده یا عمدا این قیمت تغییر کرده بود. با این حال هم‌اکنون اگر کاربران بخواهند گوشی آيفون ۱۳ پرومکس را در سامانه رجیستر کنند، ملزم به پرداخت ۱۹ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۹۱ تومان هستند.

به‌روزرسانی: افزایش دو درصدی هزینه رجیستری گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار

مجلس با انتشار بخش‌نامه‌ای از گمرک جمهوری اسلامی خواسته تا هزینه و حقوق ورودی گوشی تلفن همراه با ۳۰ درصد لحاظ کند. بر این اساس اگرچه عدد ۳۰ درصد کمی بالا به‌نظر می‌رسد، اما باید توجه داشت که تا پیش از این، رقم دریافتی ۲۸ درصد بود که به این ترتیب با دو درصد افزایش همراه می‌شود که عدد قابل ملاحظه‌ای نیست و در آیفون ۱۳ پرومکس که هم‌اکنون ۱۹.۲۰۰ میلیون تومان از کاربر جهت رجیستری دریافت می‌شود، با ۳۸۰ هزار تومان افزایش به حدود ۱۹.۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

به‌روزرسانی: هزینه رجیستری آیفون ۱۳ به ۱۵۴ میلیون تومان رسید

امروز هجدهم تیرماه ۱۴۰۳ هزینه رجیستری آیفون 13 پرو مکس که در هفته‌های اخیر به‌طور پیاپی افزایش یافته، به‌رقم باورنکردنی 154 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت نه‌تنها روی مدل‌های پرو مکس اعمال شده، سایر مدل‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

هزینه رجیستری آیفون 13 پرو مکس حدود دو هفته پیش 40 میلیون تومان بود سپس به 114 میلیون رسید که نشان‌دهنده آشوب در تعرفه رجیستری و سود بازرگانی محسوب می‌شود. تعرفه رجیستری آیفون 13 پرو 110 میلیون تومان و آیفون 13 استاندارد 95 میلیون و 200 هزار تومان محاسبه می‌شود؛ همچنین هزینه رجیستری آیفون 12 پرو مکس به 111 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.