مراسم انپکد سامسونگ قرار است در 4 مرداد ماه برگزار شود که در آن شاهد معرفی محصولات جدید این شرکت خواهیم بود. در این مقاله قرار است به بررسی مشخصات گلکسی زد فولد 5 بپردازیم که در این مراسم معرفی می‌شود.

کم کم در حال نزدیک شدن به زمان مراسم تابستانی سامسونگ هستیم و طبق شایعات، قرار است رونمایی از چند محصول جدید سامسونگ در این مراسم انجام شود. این محصولات بسیار جذاب هستند و در هفته‌های گذشته شاهد انتشار اطلاعات مختلفی از آن‌ها بودیم که کاربران را بسیار هیجان‌زده کرده است. یکی از جذاب‌ترین محصولات برنامه‌ریزی شده برای این مراسم، سری گلکسی زد فلیپ و زد فولد 5 هستند که سامسونگ را در رقابت دستگاه‌های تاشو نگه می‌دارند.

در این میان، تمرکز زیادی روی مدل فولد قرار گرفته زیرا این دستگاه قرار است به صورت مستقیم با پیکسل فولد و وان‌پلاس فولد رقابت کند. دسگاه‌های فولد همیشه از توانایی زیادی برخوردار بودند و بالاترین قیمت را در میان گوشی‌های سامسونگ داشتند. البته همانطور که انتظار می‌رفت، بخش عمده‌ای از بهبود‌های این دستگاه در قسمت داخلی آن صورت گرفته و ظاهر آن تغییر خاصی نداشته است.

امسال سامسونگ پیش‌بینی کرده که دستگاه‌های سری زد قرار است از پرچمداران قبلی فروش بیشتری داشته باشند و به یک استاندارد در دنیای موبایل تبدیل شوند. در مورد نام گذاری هم باید گفت که سامسونگ از زمان عرضه اولین دستگاه سری گلکسی فولد یک استراتژی را در نام‌گذاری دستگاه‌ها دنبال کرده و بعید است که آن را برای امسال تغییر دهد.

تصاویر سامسونگ زد فولد ۵

 زمان عرضه گلکسی زد فولد 5

چند سالی است که سامسونگ دستگاه‌های تاشو خود را در ماه آگوست عرضه می‌کند و پیش‌بینی می‌شد که امسال هم همین روند ادامه پیدا کند. اما در اواسط ماه ژوئن سامسونگ اعلام کرد که مراسم معرفی دستگاه‌های تاشو جدید قرار است در اواخر ماه جولای برگزار شود. همچنین اعلام شد که این مراسم در سئول برگزار می‌شود و قرار است در آن شاهد معرفی نسل جدیدی از دستگاه‌های تاشو باشیم.

البته هنوز تاریخ پیش‌فروش و عرضه محصولات جدید به بازار مشخص نیست. برای فهمیدن این موضوع ممکن است در لحظات آخر، اخباری منتشر شوند اما اگر این اتفاق نیفتاد، سامسونگ حتما این موضوع را در مراسم اعلام خواهد کرد. 

ویژگی‌ها و مشخصات گلکسی زد فولد 5

تاکنون اطلاعات رسمی زیادی در مورد گلکسی زد فولد 5 منتشر نشده اما این موضوع می‌تواند با نزدیک‌تر شدن به زمان رویداد تغییر کند. البته شایعاتی هم منتشر شده‌اند که به ارتقا‌هایی در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار این دستگاه اشاره می‌کنند. 

طراحی

یکی از مشکلات بزرگ در طراحی دستگاه‌های فولد سامسونگ، لولای آن‌ها است. برخلاف دستگاه‌های تاشو شرکت‌های دیگر مثل شیائومی، دو قسمت صفحه نمایش دستگاه‌های سامسونگ در حالت تا شده روی هم قرار نمی گیرند و فاصله‌ای میان آن‌ها وجود دارد. حالا طبق شایعات جدید، به دلیل تغییر مکانیزم لولا، دیگر شاهد این مشکل نخواهیم بود. 

ظاهرا سامسونگ قرار است از یک لولا با طراحی قطره‌ای در این دستگاه استفاده کند که می‌تواند در داخل دستگاه جابجا شود. تغییر مکانیزم و افزایش فضا باعث می‌شود تا این لولا بتواند به صورت تخت بسته شود و فرورفتگی صفحه نمایش را کاهش دهد. این موضوع مدت‌هاست که کاربران دستگاه‌های فولد را آزار می‌دهد. در همه دستگاه‌های فولد قسمتی در بخش میانی صفحه نمایش وجود دارد که کمی فرورفته و این فرورفتگی به مرور زمان بیشتر می‌شود که کم بودن عمر دستگاه‌های تاشو را نشان می‌دهد. 

طراحی GALAXY z fold 5

حالا لولای جدید حاشیه صفحه در حالت تا شده را افزایش می‌دهد تا این فرورفتگی کمتر شود و عمر دستگاه افزایش پیدا کند. البته این اولین بار نیست که این تکنولوژی در دستگاه‌های تاشو استفاده می‌شود. گوگل و اوپو هم در گذشته از لولای قطره‌ای در دستگاه‌های خود استفاده کرده بودند. یکپارچه شدن دستگاه در حالت بسته هم می‌تواند فضای اشغال شده توسط آن را کاهش دهد و مقاومت بیشتری در برابر گرد و خاک داشته باشد. 

ظاهرا سامسونگ یک نمونه از این لولا را در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته که نتایج آینده را تا حدودی نشان می‌دهد. این لولا نسبت به گلکسی فولد 4 ضخامت کمتری دارد و استفاده از دستگاه‌ را در حالت بسته راحت‌تر می‌کند. البته در همین مراسم یک طرح اولیه دیگر هم به نمایش گذاشته شد که در آن یک دستگاه تاشو می‌تواند هم به سمت بیرون و هم به سمت داخل تا شود. این موضوع سوالاتی را هم به همراه می‌آورد اما مزیت‌های به وجود آمده در این حالت می‌تواند بسیار جذاب باشد. 

احتمال استفاده از این پنل در گلکسی زد فولد 5 کم است اما احتمال می‌دهیم که در نسل‌های بعدی شاهد آن باشیم. البته در این نمایشگاه همچنین شاهد رونمایی از صفحه‌های اسلایدی و رول شونده هم بودیم اما هنوز برای استفاده از این پنل‌ها در دستگاه‌های تولید انبوه کمی زود است. یک افشاگر ناشناخته هم در مورد رنگ‌های گلکسی زد فولد 5 گفت که این دستگاه احتمالا با رنگ‌های بژ، مشکی و آبی عرضه خواهد شد. علاوه بر این اعلام شده که رنگ‌های خاص سامسونگ هم به صورت انحصاری برای این دستگاه عرضه می‌شوند اما در مورد آن‌ها اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

مجموعه‌ای از رندر‌ها هم برای این دستگاه منتشر شده‌ که می‌تواند زد فولد 5 را برای اولین بار به ما نشان دهد. البته در نگاه اول متوجه می‌شوید که این دستگاه تفاوت ظاهری خاصی با نسل قبلی خود ندارد. باید گفت که سامسونگ ظاهرا ضخامت دستگاه را به 13.4 میلی‌متر کاهش داده که خبر خوبی است. اما اندازه صفحه نمایش داخلی و خارجی همان 6.2 و 7.6 اینچ باقی مانده و بزرگ‌تر نشده است. 

چند افشاگر اعلام کردند که سامسونگ در عوض اندازه حاشیه‌های صفحه را کمتر کرده و اندازه کلی دستگاه را کاهش داده است. یک سایت ویتنامی اعلام کرد که صفحه نمایش بیرونی گلکسی زد فولد 5 طول بیشتری خواهد داشت و ابعاد آن کمی دستخوش تغییر می‌شود. اندازه این دستگاه در حالت باز 158.5×128.5×6.5 میلی‌متر و در حالت بسته 158.5×67.5×14.5-16 میلی‌متر اعلام شده که کمی با فولد 4 تفاوت دارد.

سامسونگ  Galaxy Z Fold 5

وزن دستگاه هم در حدود 275 گرم خواهد بود. البته آیس یونیورس اعلام کرد که ابعاد دستگاه می‌تواند از اعداد اعلامی کمتر باشد و ضخامت آن هم کاهش پیدا کند. سامسونگ احتمالا قرار است یک ویژگی را برای بار اول وارد دستگاه‌های تاشو خودش بکند که خبر خوبی محسوب می‌شود. یکی از افشاگران اعلام کرد که این دستگاه قرار است از گواهی IP58 برخوردار باشد که به اندازه گواهی IP68 در دستگاه‌های عادی خوب نیست.

اما از گواهی IPX8 در نسل قبلی بهتر است. حذف X از نام گواهی نشان می‌دهد که این دستگاه تاشو قرار است برای اولین بار در برابر گرد و خاک مقاومت داشته باشد که در حقیقت یکی از نقاط ضعف دستگاه‌های تاشو محسوب می‌شود. البته این گواهی مقاومت بسیار از دستگاه‌های عادی ضعیف‌تر است اما حضور آن می‌تواند کمی خیال کاربران را راحت‌تر کند.

مشخصات گلکسی زد فولد 5

در گلکسی زد فولد 4 از تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 استفاده شده بود که عملکرد خوبی را ارائه می‌کرد اما کمی در بخش کنترل دما مشکل داشت. اما به دلیل معرفی نشدن تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 2، ممکن است زد فولد 5 با همان نسخه عادی 8 نسل 2 عرضه شود. یوگوش برار همچنین اعلام کرد که فولد 5 قرار است از صفحه نمایش 6.2 اینچی امولد با رزولوشن HD+ در بخش بیرونی و صفحه نمایش امولد 7.6 اینچی با رزولوشن QXGA+ در بخش داخلی استفاده کند که از نرخ بروزرسانی 120 هرتزی برخوردار است. 

در کنار این مشخصات، اعلام شد که این دستگاه قرار است از یک باتری 4400 میلی‌آمپری بهره ببرد که نسبت به دستگاه‌های تاشو دیگر، اندازه قابل قبولی دارد. ظاهرا برای حافظه رم این دستگاه تنها یک گزینه 12 گیگابایتی وجود دارد و شما می‌توانید حافظه را بین 256 گیگابایت تا 1 ترابایت بسته به نیاز‌تان انتخاب کنید. 

اما یکی از مهم‌ترین شایعات، مربوط به بخش دوربین است. گزارش‌ها حاکی از آن است که سامسونگ می‌خواهد از یک دوربین 108 مگاپیکسلی برای دستگاه تاشو خود استفاده کند. دو دوربین دیگر در این ماژول هم شامل یک سنسور 64 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 2 برابری  دوربین اولترا‌واید 12 مگاپیکسلی می‌شود. افشاگر دیگری این موضوع را تکذیب کرد و گفت که سنسور‌های استفاده شده در این دستگاه قرار است مشابه فولد 4 باشند.

مشخصات گلکسی زد فولد 5

او در ادامه گفت که فولد 5 از یک سنسور 50 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی، سنسور 12 مگاپیکسلی برای دوربین اولترا‌واید و سنسور 12 مگاپیکسلی برای دوربین تله‌فوتو استفاده می‌کند. او در مورد دوربین‌های سلفی هم گفت که دوربین موجود در قاب بیرونی رزولوشن 10 مگاپیکسلی دارد اما دوربین داخل دستگاه به دلیل قرارگیری در زیر صفحه نمایش تنها 4 مگاپیکسل رزولوشن دارد. او همچنین گفت که قرار است از سنسور‌های جدیدی در بخش دوربین استفاده شود اما هنوز مشخص نیست که این سنسور‌ها مربوط به کدام دوربین می‌شوند.

صفحه نمایش داخلی بزرگ این دستگاه برای طراحان و افرادی که از قلم استفاده می‌کنند بسیار جذاب است و به همین دلیل سامسونگ برای دستگاه‌های فولد یک نسخه اختصاصی از اس پن را در نظر گرفته‌ است. این نسخه اندازه بزرگ‌تری دارد اما نوک آن در برابر فشار به داخل فرو می‌رود تا از آسیب رساندن به صفحه نمایش جلوگیری کند. در گذشته اعلام شد که سامسونگ قصد دارد برای سری فولد، یک جایگاه داخلی را برای قلم اس پن در نظر بگیرد اما طبق منتشر شده می‌توان گفت که این اتفاق حداقل امسال رخ نمی‌دهد. 

البته برخی از منابع اعلام کرده بودند که این اتفاق قرار است امسال رخ دهد ولی اخبار جدید‌رتر این موضوع را تکذیب کردند. هدف سامسونگ از عدم تغییر تا حدودی مشخص است. طراحی یک درگاه برای قلم نیازمند طراحی دوباره اجزای داخلی دستگاه است که می‌تواند منجر به افزایش ضخامت یا کاهش اندازه باتری شود. سامسونگ هم برای جلوگیری از این هزینه‌ها، تصمیم گرفته تا در این نسل از قلم داخلی چشم‌پوشی کند و از همان قلم خارجی استفاده کند. 

Samsung Galaxy Z Fold 5 قیمت

قیمت گلکسی زد فولد 5

از زمان عرضه گلکسی زد فولد 3، سامسونگ قیمت دستگاه‌هایش را 1799 دلار نگه داشته که تحسین برانگیز است. اما باید گفت که این قیمت حتی بدون افزایش هم در میان گران‌ترین گوشی‌های بازار قرار می‌گیرد و توان خرید دستگاه را از کاربران زیادی می‌گیرد. اما شایعات امیدوار کننده‌ای در این مورد منتشر شده‌اند. 

بر طبق آخرین اخبار، سامسونگ قصد ندارد قیمت این دستگاه را در نسل پنجم افزایش دهد. از طرف دیگر، طبق اطلاعات منتشر شده توسط یک افشاگر، قیمت این دستگاه قرار است به دلیل استفاده از طراحی قدیمی و قطعات تکراری کاهش یابد. این موضوع دور از ذهن به نظر نمی‌رسد اما هنوز اندازه این کاهش مشخص نیست. اما کاهش قیمت می‌تواند روی توان خرید بسیاری از افراد تاثیر گذار باشد و فولد را در بازار تاشو‌ها به رقیب بهتری تبدیل کند.

نظر شما در مورد مشخصات گلکسی زد فولد 5 چیست؟ آیا این دستگاه ارزش خرید دارد؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: مشخصات گلکسی زد فولد

مشکلات فرورفتگی نمایشگر در گلکسی زد فولد ۵ حل می‌شود؟