با انتشار اطلاعات نادرست در ایکس و شبکه‌های اجتماعی شرکت متا درباره جنگ فلسطین، اتحادیه اروپا تحقیقاتی را درباره این شرکت‌ها آغاز کرده است.

به گزارش وب‌سایت Financial Times اتحادیه اروپا به‌دلیل پخش اطلاعات نادرست درباره جنگ فلسطین با رژیم صهیونیستی در ایکس (توییتر) تحقیقاتی را آغاز کرده است. در حقیقت ۲ روز قبل و پس از گزارش‌های متعدد کاربران ایکس به اتحادیه اروپا از انتشار اطلاعات نادرست درباره جنگ، کمیسر اتحادیه اروپا، تیری برتون نامه‌ای به ایلان ماسک ارسال کرد.

برتون در نامه مذکور چندین سوال درباره نحوه مقابله مسؤلان این پلتفرم با انتشار اطلاعات نادرست پرسیده بود و ماسک برای پاسخ به آنها و قانع کردن اتحادیه اروپا تا ۲۶ مهر ماه فرصت داشت و اگر ماسک موفق به انجام این کار نمی‌شد، باتوجه به قانون خدمات دیجیتال «DSA» که سال ۲۰۲۲ به تصویب رسید ممکن است تا سقف ۵ درصد گردش مالی روزانه این شرکت جریمه شود.

در این نامه برتون نوشته بود براساس ادعای محققان، نشانه‌هایی مبنی‌بر نشر اطلاعات نادرست در پلتفرم ایکس درباره جنگ وجود دارد. او نوشت در‌صورتی که ادعا‌ها واقعیت داشته باشد از تمامی اختیاراتش برای محکوم کردن ماسک بهره می‌برد. پس از این نامه ایلان ماسک، مالک ایکس و مدیر‌عامل شرکت اسپیس ایکس در پاسخ نوشت: «سیاست ما آزادی و شفافیت است، رویکردی که با حمایت اتحادیه اروپا همراه خواهد شد... لطفا مواردی را که به آن اشاره کردید در ایکس فهرست کنید تا کاربران بتوانند آن را ببینند. متشکرم». برتون هم که از پاسخ طعنه‌آمیز ماسک خوشش نیامد، در نامه دیگری نوشت که ماسک به خوبی از انتشار این اطلاعات آگاه است و می‌تواند هر چه می‌خواهد بگوید.

سپس لیندا یاکارینو، مدیر‌عامل شرکت ایکس مدعی شد به بررسی مساله جنگ فلسطین پرداخته است. علاوه‌بر آن از زمان شروع درگیری در این منطقه، ده‌ها هزار پست با اطلاعات غلط را علامت‌گذاری کرده‌اند و برخی حذف شدند. همچنین صد‌ها حساب کاربری که به‌صورت مداوم به انتشار اخبار کذب می‌پرداختند از این پلتفرم حذف شدند. ویژگی نظارت جمعی با امکان گزارش اطلاعات نادرست توسط کاربران به نسخه‌های اندروید و تحت وب ایکس اضافه شده و به‌زودی به نسخه iOS هم اضافه خواهد شد. علاوه‌بر آن کاربرانی که پست‌های مذکور را لایک کردند، درباره آن نظر خود را به اشتراک گذاشتند یا دوباره پست کردند هم اعلانی دریافت می‌کنند تا از صحت نداشتن این اخبار مطلع شوند.

توییت در مورد محتوای غیرقانونی در X و Meta

پس از واکنش‌های ماسک و یاکارینو، برتون تحقیقات خود را روی این پلتفرم به‌صورت جامع آغاز کرد. علاوه‌بر آن او درباره نحوه مدیریت این مجموعه هنگام انتشار ناگهانی اطلاعات نادرست سوالاتی را مطرح کرد و شرکت ایکس تا بیست روز دیگر برای پاسخ‌گویی به این سوال زماخواهد داشت.

البته تنها هدف برتون شرکت ایکس نیست و نامه‌ی مشابهی را به مارک زاکربرگ، مالک شرکت متا ارسال کرده است.

همان‌طور که اشاره شد، تیری برتون کمیسر اتحادیه اروپا در پی انتشار اطلاعات نادرست درباره جنگ ویرانگر فلسطین به شرکت‌های مختلف تذکر داده است. مارک زاکربرگ، مالک شرکت متا در واکنش به این مسئله خبر از تاسیس بخش تخصصی با کارمندان مسلط به عبری و عربی داد.

متا در بیانیه‌ای گفت مرکز مذکور در تمام ساعات شبانه‌روز فعال است تا در عین حفاظت از توانایی افراد برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، از صحت اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی اطمینان حاصل کند. تاسیس این مرکز باعث شده تا حذف اطلاعات نادرست با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد تا محیطی سالم‌تر وجود داشته باشد. متا در ۳ روز ابتدایی پس از آغاز جنگ، بیش از ۷۹۵ هزار محتوای نادرست عربی و عبری را علامت‌گذاری و برخی از آنها را از پلتفرم پاک کرد. این میزان در مقایسه با ۲ ماه قبل از جنگ، ۷ برابر بیشتر است. علاوه‌بر آن با تغییر الگوریتم‌ها، احتمال نمایش محتوای نادرست به‌عنوان پیشنهادی کاهش می‌یابد.

اخبار مرتبط: