گزارش‌ها نشان می‌دهند با ورود اپل به دنیای عینک واقعیت مجازی و ترکیبی، شرکت متا امیدوار است جایگاه خود را به‌عنوان رقیب اصلی و اندرویدی اپل حفظ کند.

شرکت اپل قرار است ۴ روز دیگر یعنی ۱۳ بهمن ماه عرضه عینک واقعیت ترکیبی (AR/VR) ویژن پرو را آغاز کند. این عینک چندین ماه قبل در رویداد WWDC 2023 معرفی شد و خبر ساخت آن، دنیای تکنولوژی را تکان داد. اما شاید جالب باشد که بدانید اپل اولین شرکتی نیست که دست به تولید چنین دستگاهی می‌زند و پیش از این شرکت متا و چند شرکت دیگر نمونه‌هایی از این دستگاه را توسعه داده بودند. نمونه‌های متا به‌نام کوئست (Quest) شناخته می‌شوند و تاکنون ۳ نسخه از آن با قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به نمونه اپل عرضه شده است. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد متا می‌خواهد به‌عنوان رقیب اندرویدی اصلی ویژن پرو در بازار عینک واقعیت ترکیبی رقابت کند.

در حالی که با آزمایش‌های انجام شده نظراتی درباره این دستگاه وجود دارد، باید منتظر عرضه ویژن پرو در بازار باشیم تا ببینیم واقعا این دستگاه چه عملکردی دارد. هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو در پیکربندی پایه با قیمت ۳۵۰۰ دلار عرضه می‌شود، اما اکنون آخرین نسخه شرکت رقیب یعنی متا کوئست ۳ زیر ۵۰۰ دلار قیمت دارد و به‌هیچ وجه از نظر قیمتی با نمونه اپل قابل مقایسه نیست. به‌همین دلیل ممکن است باوجود استقبال کاربران در زمینه پیش‌خرید، پس از عرضه و تجربه اولین کاربران بازخوردهای منفی به‌وجود بیایند. البته شایعاتی درباره ساخت نسخه ارزان‌تر ویژن پرو منتشر شده، اما نه اپل آن را تایید کرده و نه قیمت آن مشخص شده است.

توجه داشته باشید که عینک واقعیت مجازی و ترکیبی دستگاه نسبتا جدیدی محسوب می‌شود و هنوز توسعه دهندگان برنامه‌های زیادی را برای استفاده کاربردی از آنها تولید نکرده‌اند. بااین حال ورود اپل به این صنعت باعث می‌شود برنامه‌های بیشتری ساخته شده و کاربردهای متنوع‌تری برای استفاده کشف شود. گزارش جدید از وال استریت ژورنال نشان می‌دهد متخصصان این حوزه می‌گویند که متا امیدوار است Vision Pro اپل تلاش‌های 50 میلیارد دلاری خود را در متاورس تقویت کند. همچنین با ورود اپل سری متا کوئست تحت فشار زیادی قرار گرفته که با افزایش رقابت، قابلیت‌های بیشتری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط: