طبق گفته‌های یک منبع خبری به نام The Elec که از طریق خبرگزاری NotebookCheck منتشرشده، سامسونگ در سال آینده قصد دارد قابلیت‌های تاشو خود را به محصول دیگری هم ببرد. منظورمان این است که این شرکت تصمیم دارد تا یک دستگاه تاشو جدید را روانه بازار کند که دارای یک پنل OLED 17.3 اینچی است. این دستگاه در حالت تاشده به اندازه 13 اینچ می‌رسد که در واقع به اندازه یک لپ‌تاپ است! با این وصف به نظر می‌رسد که تاشو جدید سامسونگ در سال آتی یک لپ‌تاپ باشد.

لپ‌تاپ‌هایی با صفحه‌نمایش تاشو مدتی است که به صورت محدود وارد بازار شده و در دسترس کاربران علاقه‌مند قرار گرفته‌اند. این لپ‌تاپ‌ها با حذف کرد کیبورد، عملاً همه عملکردها را به پنل نمایشی منتقل کرده‌اند. این دستگاه‌ها در حال باز شده یک تبلت بزرگ هستند و در حالت بسته مانند یک لپ‌تاپ روی میز قرار گرفته و برای شما کار می‌کنند.

این منبع خبری کره‌ای ادعا می‌کند که بخشی از اطلاعاتش را از منبعی به نام شرکت تحقیقاتی Omdia به دست آورده است. طبق گز راش‌های این شرکت، قرار بوده این صفحه‌نمایش تاشو بزرگ‌تر در سال جاری معرفی شود اما این اتفاق به دلایل نامعلومی به تعویق افتاده است.

اگر سامسونگ صفحه‌نمایش تاشو 17.3 اینچی را در سال جاری عرضه می‌کرد، می‌توانست در بازار با لپ‌تاپ‌های تاشو دیگری مانند لپ‌تاپ Asus ZenBook 17 Fold که از یک صفحه‌نمایش 17 اینچی به یک نمایشگر 12.6 اینچی تا می‌شود، رقابت کند. لپ‌تاپ Asus ZenBook 17 Fold با قیمت3500 دلار از صفحه‌نمایش تولید شده توسط شرکت BOE چین استفاده می‌کند. البته تنها 10000پنل از این نمایشگرها توسط ایسوس سفارش داده شده چراکه بازار لپ‌تاپ‌های تاشو هنوز در مراحل اولیه است.

خبر بد برای ایسوس این است که سامسونگ نمایشگرهای تاشوی خود را تولید می‌کند و این کار به آن اجازه می‌دهد تا بتواند در سال آینده لپ‌تاپ‌های تاشو ارزان‌تری را روانه بازار کند.

نمودار سامسونگ در بازار گوشی های هوشمند تاشو


همچنین شرکت HP نیز در حال کار بر روی یک لپ‌تاپ تاشو است که از صفحه‌نمایش تاشو ال‌جی استفاده می‌کند. بر اساس گزارش‌های اخیر، HP هم مانند ایسوس تنها 10000پنل OLED تاشو را به ال‌جی سفارش داده است چون قصد ندارد بی‌گدار به آب‌های نامطمئن بازار لپ‌تاپ‌هایی با صفحه‌نمایش تاشو بزند. گفته می‌شود دستگاهی که HP روی آن کار می‌کند از یک صفحه‌نمایش 17 اینچی دارد که به یک صفحه‌نمایش 11 اینچی تا می‌شود.

در این بین لنوو هم از لپ‌تاپ ThinkPad X1 Fold Gen 2 رونمایی کرده است که دارای صفحه‌نمایش 16.3 اینچی است که در صورت بسته شدن به اندازه یک صفحه‌نمایش 12 اینچی می‌رسد. شرکت تحقیقاتی Omdia پیش‌بینی کرده است که سامسونگ تولید پنل‌های OLED خود برای لپ‌تاپ‌ها را در سال آینده 44 درصد افزایش خواهد داد.

Omdia پیش‌بینی می‌کند که تنها 4 درصد از نمایشگرهای ساخته شده برای لپ‌تاپ‌ها در سال آینده از نوع OLED بوده و بخش کوچکی از آنها هم نمایشگرهای تاشو خواهند بود. انتظار می‌رود سامسونگ در سال آینده 8.5 میلیون صفحه‌نمایش OLED برای لپ‌تاپ‌ها تولید کند. درحالی‌که تعداد نمایشگرهای OLED تولید شده برای لپ‌تاپ‌ها در سال جاری حدود 5.9 میلیون نسخه بوده است.

چنین آمارهایی نشان دهنده افزایش 44 درصدی تولید سالانه چنین پنل‌هایی است. تولید پنل‌های OLED تجارتی است که سرعت رشد بالایی دارد. چراکه در سال 2020، سامسونگ کمتر از یک میلیون صفحه‌نمایش OLED برای لپ‌تاپ‌ها می‌ساخت!

همچنین انتظار می‌رود سامسونگ در سال 2023 مدل‌های نسل بعدی گوشی‌های تاشو سری گلکسی Z خود را نیز عرضه کند که شامل Samsung Galaxy Z Fold 5 و Samsung Galaxy Z Flip 5 خواهد بود.

خبر مرتبط: اولین دستگاه تاشو اپل در سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شود؟