فیس‌بوک ۲.۹ میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان دارد و دائماً در حال انتشار اخبار مرتبط با مسائل اجتماعی است.

اگرچه این روش به عنوان راهی برای حفظ ارتباط مردم آغاز به‌کار کرد، اما اکنون به پلتفرمی برای اطلاع رسانی درباره مسائل و مشکلات اجتماعی تبدیل شده و فعالیت این شبکه به‌شکلی شده که افراد بسیاری از ساعت‌های روز خود را صرف گشت‌وگذار در این پلتفرم شبکه اجتماعی می‌کنند، مثلا بزرگسالان در بریتانیا 16 ساعت در هفته در فیسبوک وقت می‌گذرانند.

اما آیا فیسبوک واقعا ارزش وقت گذاشتن دارد؟ بسته به اینکه از آن برای چه مواردی استفاده می‌کنید و چگونه بر جنبه‌های دیگر زندگی شما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند ایده خوبی باشد که به سادگی از این شبکه اجتماعی خارج شوید. در این مقاله به ۵ دلیل برای استفاده نکردن از فیسبوک می‌پردازیم.

جمع آوری اطلاعات از طریق فیسبوک

فیسبوک اطلاعات زیادی را جمع آوری می‌کند

همه می‌دانند که فیسبوک داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند و بارها اتفاق افتاده که اطلاعات بسیاری از کاربران لو رفته یا در اختیار هکرها قرار گرفته است. درز اطلاعات خصوصی کاربران طی سال‌های اخیر آنقدر زیاد بوده که شوکه کننده است. با این‌حال، عادی‌سازی این روش جمع‌آوری داده‌ها بسیار خطرناک و مهم است که به خاطر داشته باشید که فیسبوک چه مقدار اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند.

اگر به جزییات حریم خصوصی برنامه فیسبوک در فروشگاه اپل‌استور نگاه کنید، لیستی از انواع داده‌هایی که این برنامه جمع‌آوری می‌کند شامل اطلاعات تماس، تاریخچه خرید، اطلاعات مالی، موقعیت مکانی، مخاطبان، عکس‌ها و ویدیوهای دستگاه‌های کاربر، سابقه جستجو، تاریخچه مرور، اطلاعات سلامت و تناسب اندام و داده‌های صوتی دستگاه‌های کاربر موجود است.

همچنین شامل انواع داده‌هایی با برچسب “اطلاعات حساس” و “سایر انواع داده‌ها” است. خطرات در رابطه با شرکت‌هایی که این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند متفاوت است. بر این اساس فروش اطلاعات شما توسط متا و قرار گرفتن این اطلاعات در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف ممکن است به‌ضررتان تمام شود.

در حالی که تنظیمات حریم خصوصی وجود دارد که می‌توانید با تغییر تنظیمات، دسترسی دیگران به اطلاعات‌تان را محدود کنید اما برخی از کاربران به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و به‌راحتی اطلاعات خصوصی‌شان را در اختیار متا قرار می‌‌دهند و این شرکت با فروش این اطلاعات پول زیادی به‌ جیب می‌زند.

محتوای فیسبوک منفی است

 محتوای فیسبوک بیش از حد منفی است

یکی دیگر از موضوعات در مورد فیسبوک، خطر بالقوه الگوریتم‌های آن است. الگوریتم یادگیری ماشین، از داده‌ها و اطلاعات شما تغذیه می‌کند؛ اینکه چه کسی هستید، چه چیزی دوست داشتید، روی چه چیزی کلیک کردید، چه چیزی خریدید، چه کسی را می‌شناسید و بسیاری از عوامل دیگر برای تعیین اینکه چه مواردی به شما نشان داده شود.

هدف آنها یافتن تبلیغاتی است که به احتمال زیاد روی آنها کلیک می‌کنید تا تبلیغ کنندگان پول بیشتری دریافت کنند و پست‌هایی که به احتمال زیاد شما را برای مدت طولانی‌تری در فیس بوک نگه می‌دارند و این فرصت را می‌دهد حتی روی تبلیغات بیشتری کلیک کنید. از سوی دیگر بر اساس آمار و بررسی‌هایی که در زمینه اخبار منتشر شده در فضای این شبکه اجتماعی، ترس از آینده، نفرت، ناامیدی و خشم تم بیشتر اخبار منتشر شده در فیسبوک را تشکیل می‌دهد.

تاثیر فیسبوک بر سلامتی روان

فیسبوک بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد

فضای قالب فیسبوک حس کافی نبودن را در کاربر ایجاد می‌کند؛ مقایسه زندگی خود با دیگران، بحث و جدل با مردم در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی، برخورد با نمایش‌های اجتماعی و قلدری، دریافت نظرات منفی، انتشار محتوای استرس‌زا؛ همه این‌ها مواردی است که بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد.

مطالعه و تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد شبکه اجتماعی فیسبوک موجب اضطراب و افسردگی در جوانان و بزرگسالان شده است. محتوای فیسبوک یک زندگی عالی را به‌نمایش می‌گذارد؛ زندگی ثروتمندان، زندگی ساختگی سازندگان محتوا و تلاش افراد برای تقلید از آنها، احساس حقارت نسبت به دیگران، احساس شرمندگی از اینکه به سطح درستی از موفقیت دست نیافته‌اید. این احساسات منفی به راحتی از بین نمی‌روند، آنها بر توانایی شما برای لذت بردن از آنچه دارید و توانایی‌تان برای ساختن زندگی خود تأثیر می‌گذارد.

برای برخی افراد، این موضوعات جدی‌تر است تا جایی که به افسردگی می‌رسند و برای رفع این افسردگی نیاز به‌ دارو پیدا می‌کنند و اگر کمک مورد نیاز خود را دریافت نکنند یا نتوانند، کیفیت زندگی آنها به شدت بدتر می‌شود. در موارد شدیدتر حتی افراد ممکن است دست به خودکشی بزنند. به‌این ترتیب اگر فکر می‌کنید فیسبوک باعث ایجاد این نوع استرس در شما می‌شود، باید فورا از آن فاصله بگیرید.

فیسبوک خواب شما را مختل می‌کند

فیسبوک خواب شما را مختل می‌کند

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند مسائل مربوط به سلامت روان را بدتر کند و بر همه افراد تأثیر بگذارد، اختلال خواب است. یک نظرسنجی از آکادمی پزشکی خواب آمریکا نشان داد که ۹۳ درصد از نوجوانان به دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی تا اواخر شب، خواب خوبی را تجربه نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند روی رشد مغزی آنها تاثیرگذار باشد. همچنین شبکه‌های اجتماعی روی تمرکز، انگیزه و قدرت بدنی بزرگسالان برای کار روزانه تأثیر می‌گذارد.

از هر پنج بزرگسال، یک نفر در طول شب از خواب بیدار می‌شود و تلفن‌ خود را چک می‌کند و به‌این ترتیب چرخه‌ طبیعی خواب مختل می‌شود. پدیده FOMO (ترس از دست دادن) باعث می‌شود افراد در زمانی که باید بخوابند فیسبوک را بررسی کنند. حتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی پس از خوابیدن می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد زیرا نور آبی صفحه باعث هوشیاری و تاخیر در خواب می‌شود. البته این مشکلی است که در مورد سایر رسانه‌های اجتماعی غیر از فیسبوک نیز صدق می‌کند.

فیسبوک زمان زیادی را وقت شما را تلف می‌کند

فیسبوک زمان زیادی از وقت شما را تلف می‌کند

نه‌تنها فیسبوک، بلکه سایر شبکه‌های اجتماعی آنقدر سرگرم‌کننده و پر از اطلاعات هستند که به‌محض ورود به آنها، گاهی متوجه گذر زمان نمی‌شوید. بر این اساس بهتر است زمان خود را مدیریت کنید تا وقت زیادی از شما تلف نکند. البته هیچ‌کس زمانی را که در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کند به عنوان اتلاف وقت در نظر نمی‌گیرد، چراکه هرکسی آزاد است به روش خودش از زمانش لذت ببرد. با این حال، موضوعی که بیشتر مدنظر قرار گرفته، مشکلاتی است این شبکه اجتماعی ایجاد می‌کند. پس بیایید صادقانه پاسخگو باشیم که آیا فیسبوک واقعا سرگرم کننده است؟ آیا این شبکه شما را خوشحال می‌کند و تأثیر مثبتی بر زندگی‌تان دارد؟

برخی از مردم فکر می‌کنند هیچ‌کار مفیدتری غیر از وبگردی در شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص فیسبوک ندارند. تنها چیزی که باید روی آن تمرکز کنید این است که یک شبکه اجتماعی به شما کمک کند آرامش داشته باشید، احساس راحتی کنید و شاید حتی بخندید. اگر فیسبوک این کارها را انجام نمی‌دهد و متوجه شدید که برای شما مشکل ایجاد می‌کند، کافی است برنامه و حساب کاربری خود را حذف کنید. البته نگه داشتن برنامه و استفاده کمتر از آن نیز یک گزینه است، به خصوص که بسیاری از افراد از گروه‌های فیسبوک برای اهداف کاری یا اجتماعی استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط: