مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا به تبعیت اپل از قوانین اتحادیه اروپا حمله کرده و گفت کمپانی آمریکایی به گونه‌ای قوانین را اعمال کرده که با هدف نهایی اتحادیه اروپا در تضاد است.

سال گذشته اتحادیه اروپا قانون بازارهای دیجیتال (DMA) را تصویب کرد تا بتواند از توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان فرعی و کاربران دربرابر ابرشرکت‌ها محافظت کند. اتحادیه اروپا اپل را مجبور به استفاده از درگاه تایپ‌سی در سری آیفون ۱۵ کرد تا هم کاربران بتوانند از یک شارژر برای شارژ گوشی اندروید و iOS استفاده کنند و هم شرکت‌های متفرقه بتوانند شارژر آیفون تولید کرده و بدون نیاز به پرداخت مبلغی به اپل محصول خود را بفروشند.

پس از آن اتحادیه اروپا به انحصار اپل از نظر نرم‌افزاری پرداخته، قابلیت سایدلودینگ و کاهش حق کمیسیون را هدف گرفت. این نهاد اعلام کرد اپل باید قابلیت سایدلودینگ را آزاد کند تا کاربران بتوانند از منابع دیگر برنامه دانلود و نصب کنند. همچنین در گوشی‌های آیفون فقط کاربران می‌توانستند از درگاه‌های پرداخت اپل استفاده کنند و اپل هم به همین واسطه حق کمیسیون ۳۰ از تمامی توسعه‌دهندگان دریافت می‌کرد. اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که حق کمیسیون باید به ۱۷ درصد کاهش یابد و حتی برای توسعه‌دهندگان کوچک کمتر باشد.

appstore

اتحادیه اروپا برای اعمال تغییرات مذکور به اپل مهلت داد تا حداکثر ۱۷ اسفند ماه آنها را اعمال کند و شرکت اپل قرار است در ماه آینده و قبل از به پایان رسیدن مهلت اتحادیه اروپا آپدیت iOS 17.4 را عرضه کند. البته این تغییرات فقط برای کاربران اتحادیه اروپا اعمال شده و هنوز مشخص نیست کاربران غیر اروپایی هم می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند یا خیر. چند هفته قبل نسخه بتا توسعه‌دهندگان iOS 17.4 عرضه شد و اکنون گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد توسعه‌دهندگان زیادی از تغییرات اعمال شده اپل ناراضی هستند و حتی مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا به آنها حمله کرد.

آخر هفته گذشته زاکربرگ در جلسه با سرمایه گذاران درباره تغییرات جدید اپ استور شامل فروشگاه‌های شخص ثالث و روش‌های پرداخت جایگزین اپل صحبت کرد. وی گفت: «من فکر نمی‌کنم تغییرات اپل برای ما تفاوتی ایجاد کند. درحقیقت روشی که اپل برای پیاده‌سازی قوانین اتحادیه اروپا در نظر گرفته است، باعث می‌شود هیچ شرکتی به سمت استفاده از روش جدید نرود. آنها آنقدر کار را برای ما سخت کرده‌اند که در نهایت نتیجه‌ای کاملا متضاد با هدف اصلی اتحادیه اروپا به‌دست آمده است و برای هر توسعه‌دهنده‌ای از جمله ما دشوار خواهد بود که بخواهیم از آن استفاده کنیم.»

آپدیت اپ استور

علاوه‌بر آن توسعه دهندگان می‌توانند روش‌های پرداخت خود را در آیفون عرضه کنند، اما اپل دستورالعمل‌های دقیقی را برای این فرآیند ایجاد کرده است. همچنین غول کوپرتینویی ساختار هزینه‌ای را ایجاد کرده و هر برنامه‌ای که بیش از یک میلیون نصب داشته باشد باید ۰.۵۰ یورو برای هر نصب به عنوان «هزینه فناوری اصلی» بپردازد تا استفاده از اپ استور از نظر مالی برای توسعه‌دهندگان انتخاب بهتری باشد.

متا تنها شرکتی نیست که از روش اپل برای اعمال تغییرات اتحادیه اروپا انتقاد کرده است. پیش از این اسپاتیفای و اپیک گیمز هم اقدامات اپل را «تظاهر به تبعیت» نامیدند و مایکروسافت اعلام کرده بود که این تغییرات گامی در یک مسیر اشتباه است. باید دید پس از عرضه نسخه نهایی iOS ۱۷.۴ توسعه دهندگان چگونه می‌توانند از دستورالعمل‌های اپل استفاده کنند و آیا ارائه یک سیستم پرداخت شخص ثالث یا برنامه در آیفون انتخاب عاقلانه‌ای خواهد بود یا خیر.

اخبار مرتبط: