باوجود آزاد شدن قابلیت سایدلودینگ برای کاربران آیفون ساکن اتحادیه اروپا، خبری از این ویژگی برای آیپد نیست و کاربران با آیپد مجبورند مانند قبل برنامه‌ها را از طریق اپ استور دانلود و نصب کنند.

پس از تصویب قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا، شرکت اپل با فشار زیادی روبرو شده و تغییرات زیادی در این شرکت به‌وجود آمد. اول از همه، سری آیفون ۱۵ به درگاه تایپ سی مجهز شد تا با درگاه اختصاصی لایتنینگ خداحافظی کنیم. پس از آن هم اتحادیه اروپا تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ به اپل مهلت داد تا قابلیت سایدلودینگ را به آیفون اضافه کند. روز گذشته خبر عرضه آپدیت iOS 17.4 بتا برای توسعه دهندگان منتشر شد که در آن بالاخره قابلیت سایدلودینگ در دسترس قرار گرفته بود. اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد این قابلیت فقط برای آیفون عرضه می‌شود و خبری از آن در آیپد نیست.

قابلیت سایدلودینگ به کاربر امکان دانلود و نصب برنامه خارج از اپ استور را فراهم می‌کند و قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا برای مبارزه با انحصار اپل و کمیسیون بالای ۳۰ درصدی تصمیم گرفت اپل را مجبور به ارائه سایدلودینگ برای کاربران اروپایی کند. اپل مدعی شد ارائه آن امنیت دستگاه‌های کاربران را کاهش می‌دهد، اما اتحادیه اروپا زیر بار ادعای اپل نرفت. بااین حال ارائه قابلیت سایدلودینگ فقط شامل آیفون می‌شود و خبری از آیپد نیست.

دانلود برنامه آیپد از اپ استور

باوجود اینکه آیفون و آیپد به ۲ سیستم‌عامل iPadOS و iOS مجهز شده‌اند که برپایه مشابهی قرار داشته و شباهت‌های زیادی دارند، اپل می‌خواهد این قابلیت را به آیفون محدود کند. این مسئله علاوه‌بر ناتوانی نصب فروشگاه‌های برنامه دیگر و نصب برنامه از آنها، محدودیت‌های دیگری هم برای کاربران آیپد ایجاد می‌کند. مثلا کاربران نمی‌توانند موتور جستجو را از سافاری به مرورگرهای دیگر تغییر داده و یا از برنامه پرداخت دیگری به‌عنوان پیش‌فرض بهره ببرند.

دلیل عرضه نشدن قابلیت سایدلودینگ این است که اتحادیه اروپا با iOS و iPadOS به‌عنوان ۲ پلتفرم مجزا برخورد می‌کند و این قانون فعلا فقط شامل آیفون می‌شود. یادآوری می‌شود اپل علاوه‌بر اجبار برای عرضه قابلیت سایدلودینگ، اتحادیه اروپا اپل را مجبور کرد مطابق قوانین حق کمیسیون را کاهش داده و حداکثر ۱۷ درصد از درآمد کل را بتواند به‌عنوان کمیسیون کسب کند. با افزایش درآمد شرکت‌ها از ۷۰ به ۸۳ درصد کل درآمد، توسعه‌دهندگان برنامه‌ها وضعیت بهتری در بازار خواهند داشت. همچنین میزان ۱۷ درصدی برای سال اول است و پس از آن برای بیشتر شرکت‌ها به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. البته نرخ کمیسیون جدید درمورد آیپد هم صدق می‌کند.

اخبار مرتبط: