پس از عرضه نسخه بتا توسعه‌دهندگان iOS 17.4 و با بررسی کدهای آن مشخص شد اپل می‌خواهد برای ارتقا عملکرد هوش مصنوعی سیری در iOS 18 از ChatGPT کمک بگیرد.

۲ هفته قبل شرکت سامسونگ در مراسم Galaxy Unpacked و کنار رونمایی از سری S24، هوش مصنوعی جدید Galaxy AI را هم معرفی کرد. برای مقابله با سامسونگ می‌خواهد iOS 18 را به قابلیت‌های هوش مصنوعی مجهز کند. روز گذشته نسخه بتا توسعه‌دهندگان iOS 17.4 منتشر شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد این نسخه به چند قابلیت جدید هوش مصنوعی مجهز می‌شود.

بابررسی کدهای نسخه بتا توسعه‌دهندگان iOS 17.4 مشخص شده شرکت اپل درحال توسعه نسخه جدیدی از سیری است که به مدل زبانی عظیم (LLM) معروف، ChatGPT شرکت OpenAI مجهز می‌شود. درحقیقت این نسخه به یک فریم‌ورک خصوصی (private framework) به‌نام SiriSummarization مجهز شده که می‌تواند به ChatGPT متصل شود. به‌نظر می‌رسد اپل با این روش می‌خواهد هوش مصنوعی جدید خود را آزمایش کند. نمونه‌های متعددی از دستورات سیستم برای SiriSummarization در iOS 17.4 شامل «لطفا خلاصه کن»، «لطفا به این سوال پاسخ بده» و «لطفا متن داده شده را خلاصه کن» وجود دارد.

ChatGPT

درون کدهای iOS 17.4 دستوراتی آمده است که نحوه عملکرد هوش مصنوعی را هنگامی که پیام SMS با iMessage وارد شده است را مشخص می‌کنند. این مسئله با گزارش‌های قبلی بلومبرگ مبنی‌بر یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی در برنامه مسیج و ارائه تکمیل خودکار جمله‌ها مطابقت دارد. بااین حال بعید است اپل در تمامی بخش‌های هوش مصنوعی iOS 18 از ChatGPT استفاده کند و ممکن است اینجا هم صرفا به‌دنبال مقایسه نتایج هوش مصنوعی خود با نماینده OpenAI باشد.

در مجموع، کد iOS 17.4 نشان می‌دهد که اپل در حال آزمایش چهار مدل مختلف هوش مصنوعی است. مدل اول یک نسخه داخلی است که آژاکس نام دارد و پیش از این بلومبرگ به آن اشاره کرده بود. البته ۲ نسخه از AjaxGPT وجود دارد که یکی روی دستگاه پردازش شده و دیگری در سرورها قرار می‌گیرد. سایر مدل‌های مورد اشاره iOS 17.4 شامل ChatGPT که در این گزارش به آن اشاره شد و همچنین FLAN-T5 است که پیش از این گزارش‌هایی درباره آن منتشر شده بود.

اخبار مرتبط: