روز گذشته شرکت اپل در کنار عرضه نسخه آزمایشی iOS 17.4 برای توسعه‌دهندگان اعلام کرد به‌دلیل بازخوردهایی که از سوی توسعه‌دهندگان دریافت کرده است، به سرویس‌های استریم گیم اجازه فعالیت در سیستم‌عامل iOS را می‌دهد.

بیش از یک‌سال از تصویب لایحه DMA (قانون بازارهای دیجیتال) می‌گذرد. این قانون برای از بین بردن انحصار و ایجاد رقابت سالم با ابرشرکت‌ها مقابله کرده و تاکنون هم تغییرات زیادی به لطف آن اتفاق افتاده است. مثلا براساس این قانون بود که آیفون ۱۵ با درگاه تایپ‌سی به‌جای درگاه لایتنینگ عرضه شد. همچنین اپل تا ۱۷ اسفند ماه مهلت دارد تا قابلیت سایدلودینگ را برای دانلود و نصب برنامه خارج از اپ استور اضافه کند. روز گذشته شرکت اپل نسخه آزمایشی iOS 17.4 را برای توسعه‌دهندگان عرضه کرد که در آن بالاخره امکان نصب برنامه خارج از اپ استور ممکن شده بود. درکنار آن اپل بیانیه‌ای منتشر کرد که باعث ایجاد موجی از هیجان در میان گیمرها شد.

در این بیانیه آمده است: «امروز، شرکت اپل می‌خواهد تجربه کاربران درون برنامه‌ها را تغییر دهد و برای آنها گزینه‌های بیشتری قرار خواهد گرفت. به‌این ترتیب استفاده از سرویس‌های استریم گیم در سیستم‌عامل iOS ممکن شده و توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های استریم بازی را با قابلیت اجرای تمام بازی‌های خود در اپ استور قرار دهند.» پیش از این توسعه‌دهندگان برای ارائه استریم هر بازی باید اپلیکیشن جداگانه‌ای ارائه کنند تا اپل آنها را بررسی کند. درنتیجه اپلیکیشن‌های GeForce NOW انویدیا، xCloud مایکروسافت که اکنون با نام Game Pass Ultimate شناخته می‌شود و Stadia گوگل در iOS وجود نداشت.

iOS 17.4

البته کاربران روش‌هایی برای استریم بازی پیدا کرده بودند، مثلا سرویس GeForce NOW از طریق نسخه تحت وب در سافاری قابل دسترسی بود و کاربران هم می‌توانستند از آن برای اجرای برخی از بازی‌ها مانند فورتنایت که در اپ استور وجود نداشت استفاده کنند. بااین حال استفاده از یک برنامه قطعا تجربه کاربری و عملکرد بهتری نسبت به نسخه تحت وب دارد و تاثیر زیادی در حس کاربر می‌گذارد. اگرچه غول کوپرتینو این قابلیت را هم در اختیار کاربران می‌گذارد، اما یادآوری می‌شود که استفاده از سرویس ابری لزوم وجود سخت‌افزار قدرتمند را از بین برده و می‌تواند در دراز مدت به اپل ضرر بزند.

چند روز قبل هم سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) اعلام کرد تحقیقات خود را درباره توزیع سرویس‌های ابری گیم از طریق فروشگاه‌های برنامه مانند اپ استور از سر می‌گیرد. سال ۲۰۲۲، مطالعه اولیه‌ای روی ارائه این سرویس‌ها صورت گرفت و CMA ابراز نگرانی کرده بود اپل می‌تواند به چند دلیل سرویس‌های استریم بازی در iOS را متوقف کند که یکی از آنها از بین رفتن لزوم خرید سخت‌افزار قدرتمند است. همچنین با گسترش سرویس‌های استریم بازی کاربران دیگر در اپ استور به‌دنبال بازی جدید نخواهند بود و اپل مشتریانش را از دست می‌دهد.

نظر شما چیست؟ آیا این اقدام هم در راستای پذیرش قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپاست؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: