تنها ۷ هفته دیگر تا آخرین روز اتحادیه اروپا اپل برای آزاد کردن قابلیت سایدلودینگ مهلت دارد و می‌خواهد اپ استور جدیدی را برای کاربران اروپایی عرضه کند.

اتحادیه اروپا از یکم نوامبر ۲۰۲۲، مصادف با ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱ قانون جدیدی را به‌نام «قانون بازار دیجیتال» اجرا کرد تا به‌مقابله با انحصار در بین ابرشرکت‌ها بپردازد. یکی از این قانون‌ها، استفاده از درگاه شارژ استاندارد برای شارژ کردن گوشی بدون نیاز به شارژر اختصاصی بود که باعث شد سری آیفون ۱۵ به درگاه تایپ سی مجهز شود. یکی دیگر از مسائل بسیار مهم، اضافه شدن قابلیت سایدلودینگ (Sideloading) به آیفون، آیپد و بقیه اکوسیستم اپل بود. درحال حاضر قابلیت سایدلودینگ برای آیفون فعال نیست و کاربران نمی‌توانند فایل یا اپلیکیشنی را خارج از اپ استور دانلود یا نصب کنند.

درحقیقت دانلود، نصب و پرداخت برنامه فقط از طریق مجاری اپل می‌تواند صورت بگیرد و از همین طریق، اپل درآمد زیادی برای حق کمیسیون، یعنی ۳۰ درصد از کل پرداخت‌های کاربران را کسب می‌کند. قابلیت سایدلودینگ به کاربران این امکان را می‌دهد که خارج از اپ استور برنامه دانلود کنند و حتی پول بپردازند، اما با این روش درآمد اپل به‌خطر می‌افتد. اپل هم با این مسئله مخالفت کرده و با ابراز نگرانی از حریم خصوصی کاربران سعی داشت از منافع خود محافظت کند. بااین حال چند ماه قبل اتحادیه اروپا در یکی از آخرین جلساتش با مدیران اپل تاریخی را به‌عنوان مهلت اپل برای ایجاد سایدلودینگ قرار داد و زیر بار دفاعیات اپل نرفت.

app store

تاریخ مشخص شده، ۷ مارس مصادف با ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ است و اپل باید تا این زمان روشی را حداقل برای کاربران اروپایی ایجاد کرده تا بتوانند خارج از اپ استور برنامه دانلود کنند. البته پس از آن هم چند کشور دیگر مانند هند و ژاپن درخواست مشابهی را داشتند، اما هنوز نتیجه نهایی آنها مشخص نشده است. اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل روش عجیبی را برای پیروی از قانون اپ استور در نظر گرفته و می‌خواهد اپ استور دیگری را برای مناطق اروپایی عرضه کند.

مارک گورمن دیروز در آخرین جلد از مجله Power On به گفتگو درباره مسائل جدید اپل پرداخت. براین اساس اپل می‌خواهد قبل از پایان مهلت اتحادیه اروپا نسخه دیگری از فروشگاه اپ استور را برای کاربران اروپایی تولید کند. در همین راستا تیم کوک، مدیرعامل اپل هفته گذشته در اپل پارک با مارگرت وستاگر، رئیس ضدانحصار اتحادیه اروپا دیدار کرد. وستاگر در این ملاقات درباره فاصله کوتاه ۷ هفته‌ای برای ارائه فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث و قابلیت سایدلودینگ تحت نظر قانون بازارهای دیجیتال صحبت کرد. اگرچه این تصمیم واکنش‌های مثبت و منفی مختلفی دریافت کرده است، موقعیت خوبی برای توسعه‌دهندگان است تا حق کمیسیون کمتری پرداخت کنند.

علاوه‌بر آن انتظار می‌رود این شرکت سرویس‌های Siri و FaceTime را متناسب با قوانین اتحادیه اروپا برای کاربران تغییر دهد. همچنین سال قبل شرکت اپل با اپیک گیمز به مشکل خورد و بازی محبوب فورتنایت را از روی اپ استور حذف کرد و اکنون با عرضه اپ استور جدید احتمالا شاهد بازگشت این عنوان محبوب برای کاربران iOS خواهیم بود. هنوز مشخص نیست که دقیقا عملکرد اپ استور دوم به چه‌صورتی خواهد بود و باید منتظر بمانیم تا عرضه شود.

اخبار مرتبط: