بااعلام اپل و به‌دلیل اعمال قوانین جدید، از این پس سرویس‌های استریم موسیقی می‌توانند درگاه پرداخت دیگری انتخاب کنند و شبیه‌سازهای بازی هم می‌توانند آزادانه در اپ استور فعالیت کنند.

۲ سال قبل اتحادیه اروپا قانون بازارهای دیجیتال را برای جلوگیری از ایجاد انحصار و ایستادگی در برابر شرکت های بزرگ تصویب کرد. براین اساس اپل مجبور شد استفاده از درگاه لایتنینگ اختصاصی را کنار گذاشته و سری آیفون ۱۵ به درگاه تایپ‌سی مجهز شد. همچنین از اسفند ماه قوانین مربوط به اپ استور اجرایی شد تا کاربران اروپایی بتوانند بدون نیاز به اپ استور برنامه دانلود کنند. ماه گذشته اتحادیه اروپا اپل را به‌دلیل انجام ندادن درست قوانین ۲ میلیارد دلار جریمه کرد و اپل جمعه گذشته دوباره دستورالعمل‌های اپ استور را به‌روزرسانی کرد.

به‌گزارش 9to5Mac، پس از به‌روزرسانی قوانین و دستورالعمل‌های اپ استور این بار حقوق سرویس‌های استریم موسیقی تغییر کرده‌اند. براین اساس پلتفرم‌های استریم موسیقی می‌توانند از این پس لینک پرداخت به یک وب‌سایت خارجی درون برنامه‌های خود اضافه کنند. بنابراین با پرداخت کاربران از یک درگاه دیگر، شرکت‌ها می‌توانند به‌جای پرداخت کمیسیون بالا ۱۸ درصدی که پیش از این هم ۳۰ درصد بود، کمیسیون پایین‌تری به درگاه‌های پرداخت دیگر بپردازند.

قوانین جدید اپ استور

این تغییر فقط شامل کاربران اروپایی شده و اپل فقط بخشی از درآمد خود را از کمیسیون استریم موزیک از دست می‌دهد. علاوه‌بر آن نباید فراموش کرد که اپل موزیک یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های استریم موسیقی محسوب شده و اپل در هر صورت درآمد این سرویس را از دست نمی‌دهد. بنابراین این مسئله نباید درآمد اپل را با تغییر زیادی همراه کند. همچنین بنابر تغییر جدید، شرکت‌های استریم موسیقی می‌توانند از کاربران بخواهند تا ایمیل خود را وارد کرده و سپس از طریق ایمیل خرید استراک و خدمات دیگر را ارائه کنند.

در ادامه گزارش آمده که تغییرات اپ استور فقط شامل حقوق سرویس‌های استریم موسیقی نمی‌شود و موارد دیگری هم تغییر کرده است. یکی از این موارد این است که اپل به تسعه‌دهندگان سراسر جهان امکان عرضه شبیه‌ساز بازی را در اپ استور فراهم می‌کند. این مسئله فقط در انحصار اروپا نیست و کاربران و توسعه‌دهندگان سراسر جهان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. این مسئله به‌وسیله ایمیلی که اپل به توسعه‌دهندگان زده تایید شده است.

البته از اولین نسخه‌های آیفون، توسعه‌دهندگان راه هایی برای عرضه شبیه ساز بازی پیدا کرده اند. معمولا این برنامه‌ها تحت قالب برنامه‌های دیگر پنهان شده و در اپ استور در دسترس بودند. بااین حال اکنون و پس از اعمال تغییر توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌آسانی و بدون نیاز به پنهان کردن برنامه آن را در اپ استور توزیع کنند. در اپ استور بخش مینی‌اپ‌ها و برنامه‌های شبیه‌ساز اکنون به‌روز شده است. اپل اعلام کرد که کاربران می‌توانند درون اپلیکیشن‌های شبیه‌ساز بازی کنسول، فایل بازی‌ها را دانلود کنند.

اخبار مرتبط: