کشور ژاپن درحال تصویب قانون جدیدی است که اپل را مجبور می‌کند سایدلودینگ iOS را آزاد کند تا انحصار دانلود برنامه از اپ استور از بین برود.

شرکت اپل از گذشته همواره به اکوسیستم اختصاصی و بسته شناخته می‌شد. این مسئله طی سالیان گذشته درحال تغییر است و نهادهایی مانند اتحادیه اروپا با اعمال فشار و تهدید به ممنوعیت محصولات غول کوپرتینویی موفق شدند این شرکت را مجبور به عقب‌نشینی کنند. درنتیجه، سری آیفون ۱۵ که شهریور ماه معرفی شد به جای درگاه لایتنینگ به درگاه تایپ سی مجهز شده است.

همچنین این اتحادیه پلتفرم اپ استور را به‌عنوان انحصار اپل تشخیص داد و قرار شد به‌زودی و تا آخر سال قابلیت سایدلودینگ (sideloading) در اروپا فعال شود. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد برنامه را خارج از اپ استور دانلود کنند و در همین زمینه مایکروسافت هم می‌خواهد پلتفرمی را برای دانلود بازی برای iOS عرضه کند. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد کشور ژاپن هم می‌خواهد قانون جدیدی تصویب کند تا قابلیت سایدلودینگ در آیفون‌های وارداتی به ژاپن هم در دسترس قرار بگیرد.

گزارش درخواست ژاپن از اپل برای آزاد کردن سایدلودینگ iOS اولین بار از مجله خبری Nikkei Asia منتشر شد. البته ژاپن هنوز درخواست خود را ارسال نکرده است، اما درحال آماده‌سازی برای تنظیم قانون جدید برای جلوگیری از ایجاد انحصار در پلتفرم‌های آنلاین است. با قانون جدید، ابرشرکت‌های فناوری مانند گوگل و اپل ملزم هستند تا علاوه‌بر فروشگاه‌های دانلود برنامه شخص ثالث، روش‌های پرداخت جایگزین هم در دسترس کاربران باشد. این مسئله ضرر بزرگی به شرکت‌ها می‌زند، زیرا توسعه‌دهندگان مبلغ بسیار زیادی به‌عنوان حق کمیسیون به اپل پرداخت می‌کنند و یکی از مهم‌ترین دلائلی است که باعث شده شرکت‌ها علاقه‌ای به سایدلودینگ نداشته باشند.

appstore

براساس این گزارش قانون سایدلودینگ ژاپن زمستان به پارلمان (مجلس) این کشور ارسال شود و بر ۴ حوزه فروشگاه‌های اپلیکیشن و پرداخت، جستجو، مرورگرها و سیستم‌عامل تمرکز دارد. در‌صورت تایید، کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن می‌تواند شرکت‌هایی که قوانین را نقض می‌کنند جریمه کند. احتمالا بهار ۱۴۰۳ جزئیات بیشتری منتشر خواهد شد. پیش از این هم در سال ۲۰۲۰ دولت ژاپن تحقیقاتی را درباره گوگل، اپل، آمازون و فیس‌بوک آغاز کرده بود و در همین سال بود که بسیاری از توسعه‌دهندگان ژاپنی از مدل کسب‌و‌کار اپ استور ناراضی بودند.

یادآوری می‌شود پیش از این مشخص شد که اپل علاقه‌ای به آزاد کردن ساید لودینگ در سراسر جهان نداشت و این امر قرار بود فقط برای کاربران اروپایی صورت بگیرد. باید دید با اعمال فشار‌ها از سوی ژاپن و هند این قابلیت برای کاربران سراسر جهان فعال می‌شود یا اپل فقط تعداد کشورها را افزایش می‌دهد.

نظر شما چیست؟ به‌نظر شما آیا روزی قابلیت سایدلودینگ iOS در ایران فعال می‌شود؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: