به‌نقل از یک افشاگر معروف چینی، کمپانی شیائومی برا رقابت با گوگل و هواوی قصد دارد سیستم‌عامل MIOS را برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و گجت‌های پوشیدنی توسعه دهد.

سازندگان گوشی‌های هوشمند باسرعت باورنکردنی به‌پیشرفت و توسعه محصولا‌تشان ادامه می‌دهد و همیشه طی یک بازه‌زمانی مشخص از بهترین تکنولوژی و دستاوردهایشان رونمایی می‌کنند. چندسال پیش، کمپانی چینی هواوی با عرضه گوشی‌ها و تبلت‌های فوق‌العاده و برچسب‌ قیمتی پایین تلاش کرد سهم بازار بزرگ دنیا فناوری داشته باشد. این کمپانی با استفاده از سیستم‌عامل اندروید و فناوری ارتباطی 5G رشد فروش قابل‌توجهی کسب کرد؛ برهمین‌اساس برخی کمپانی‌های آمریکایی و دولت آمریکا احساس خطر کردند و تلاش کردند با اعمال تحریم‌های فراوان و محدود کردن این سازنده به استفاده از ارتباط 4G میزان فروش و محبوبیت آن‌ را پایین بیاورند.

باوجوداین، کمپانی هواوی تسلیم نشد و اقدام به ساخت یک سیستم‌عامل بومی به‌نام هارمونی او اس کرد که تمامی گوشی‌های هواوی و آنر از آن استفاده می‌کنند. سیستم‌عامل یادشده در سال ۲۰۱۹ میلادی پس از تحقیق‌وتوسعه و سرمایه‌گذاری‌های کلان انتشار یافت و توانست با سیستم‌عامل اندروید و آی او اس رقابت کند. همچنین به‌دلیل پشتیبانی عالی سازنده، توسعه‌دهندگان زیادی روی به استفاده از آن برای ساخت برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها آوردند. براین‌اساس چندی پیش اعلام شد هارمونی او اس به‌‌عنوان سومین سیستم‌عامل شناخته شد و حالا کاربران بسیاری وجود دارند که به‌صورت عمده از آن بهره می‌برد.

Xiaomi makes MIOS operating system to compete with Huawei and Google

اکنون پس از آن‌که سیستم‌عامل هارمونی او اس به اوج رسیده و نسخه چهارم آن در مرحله بتا قرار دارد، کمپانی شیائومی قصد دارد برای رقابت با غول‌های فناوری وارد رقابت شود و سیستم‌عاملی برای گوشی‌های شیائومی و تمامی زیربرندهای آن طراحی کند. شیائومی همیشه به پیش‌رو بودن در صنعت موبایل شناخته می‌شود و رقیب بزرگی برای غول‌های فناوری یعنی اپل و سامسونگ به‌حساب می‌آید. چندی پیش اعلام شد شیائومی پس از ورود به بازار خودرو‌های برقی توانسته یک درصد از فروش این بازار به‌دست آورد که بسیار قابل‌توجه است. اما شیائومی برنامه‌ریزی‌های بلند مدتی برای کسب درآمد از خدمات نرم‌افزاری و توسعه سیستم‌عامل دارد.

براین‌اساس گزارش‌های نشان می‌دهد غول فناوری چینی برای توسعه سیستم‌عاملش از پروژه متن باز اندروید (AOSP) استفاده می‌کند تا با دستگاه‌های این شرکت سازگار باشد. این موضوع نشان می‌دهد سیستم‌عامل جدید از دستگاه‌های مختلفی نظیر گوشی‌ها، تبلت‌ها و گجت‌های پوشیدنی ساخت شیائومی پشتیبانی می‌کند که همه دستگاه قابلیت همگام‌سازی بایکدیگر را داشته باشند.

هما‌ن‌طور که می‌دانید چین یکی از مهم‌ترین بازارهای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود، چراکه جمعیت بالا و اقتصاد روبه‌رشد این کشور به سازندگان اجازه می‌دهد فروش ویژه‌ای در این کشور داشته باشند. همچنین، شهروندان چینی نیز علاقه‌ بسیاری به دنیا فناوری دارند و به‌صورت روزانه و باجدیت زیادی اخبار و شایعات مرتبط با گوشی‌ها و سایر دستگاه‌های هوشمند را دنبال می‌کنند. باتوجه‌به مقررات دولتی، سیستم‌عامل‌ها، رابط‌های کاربری و نسخه‌ گوشی‌های هوشمند با مدل‌های جهانی بسیار متفاوت هستند؛ به‌همین‌دلیل شما همیشه دستگاه‌های شیائومی را در دو نسخه چینی و جهانی می‌‌بینید. برای مثال، به‌تازگی ردمی K60 اولترا با ۲۴ گیگابایت حافظه رم وارد بازار چین شد، اما نسخه جهانی تحت عنوان شیائومی ۱۳ تی پرو با ۱۲ گیگابایت حافظه رم عرضه می‌شود.

گزارش‌های افشاگر چینی، دیجیتال چت استیشن، نشان می‌دهد شیائومی روی توسعه سیستم‌عاملش کار می‌کند تا با طیف وسیعی از دستگاه‌های این شرکت سازگاری داشته باشد. وی می‌گوید نکته مهم در این سیستم‌عامل جدید سازگاری با پروژه متن باز اندروید است که برای همه پلتفرم‌ها طراحی شده است؛ حتی این احتمال وجود دارد خودروهای برقی هوشمند نیز برپایه آن ساخته شوند و سازگاری خوبی با آن داشته باشد.

طبق شایعات، شیائومی برای آزمایش و اطمینان از پایداری و کارآمدی سیستم‌عامل جدید، نسخه بتا آن به‌صورت داخلی عرضه می‌کند تا مشکلات و باگ‌های موجود پس از آزمون‌وخطای متعددی که در نسخه‌های بتا پیدا شوند. سپس درصورت رضایت کاربران احتمالا برای عرضه جهانی آماده می‌شود و کاربران محصولات شیائومی می‌توانند از آن برخوردار شوند؛ البته هنوز مشخص نیست کاربران در سرتاسر جهان نسخه پایدار دریافت می‌کنند یا آن‌که شیائومی نسخه بتا را برای آن‌ها نیز منتشر می‌کند.

MIUI

کمپانی شیائومی به‌دلیل نداشتن اعتماد به توسعه‌دهندگانی نظیر گوگل تصمیم گرفت تا سیستم‌عامل MIOS را بسازد تا مجبور نباشد برای پشتیبانی از گوشی‌هایش متکی به شرکت رقیب باشد. اما مشکل زمانی رخ می‌دهد که سیستم‌عامل یادشده با پروژه متن‌باز اندروید سازگاری نداشته باشد و شیائومی را درگیر مشکلات فراوان کند. درحال‌حاضر، شیائومی از اندروید استفاده می‌کند و عملا بدون پشتیبانی گوگل گوشی‌های هوشمند آن‌ها بی‌فایده و غیرقابل مصرف می‌شوند. همچنین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم آن است که کاربران جهانی اصولا علاقه‌ای به خرید گوشی‌های غیر اندرویدی یا آی او اس ندارند.

به‌عبارت دیگر، کاربران هواوی پس از تحریم این کمپانی توسط ایالات متحده و قطع پشتیبانی گوگل از سرویس‌های پرکاربردش، طیف وسیعی از کاربران هواوی برای همیشه از خانواده هواوی جدا شده و به‌سایر برندهای معروف سازنده گوشی‌های هوشمند پیوستند. البته این موضوع محدود به سال ۲۰۱۹ می‌شود، چراکه الان سیستم‌عامل هارمونی او اس به‌عنوان یک سیستم‌عامل قدرت‌مند شناخته می‌شود.

گزارش‌ خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که سیستم‌عامل انخصاری MIOS شیائومی حتی رابط کاربری MIUI را تغییر دهد و ویژگی و قابلیت‌های آن برپایه سیستن‌عامل جدید ساخته شود تا تجربه کاربری بهبود یابد. زمان عرضه MIOS هنوز مشخص نیست و نباید منتظر توسعه آن به این زودی‌ها باشیم.

اخبار مرتبط: