در دنیای گوشی‌های هوشمند، دو سیستم‌عامل اندروید و iOS حکمرانی می‌کنند. اگرچه سیستم‌های دیگری مانندTizen، KaiOS و چند سیستم دیگر تلاش‌هایی کردند، اما تاثیر زیادی در بازار نداشتند. اما امروز دنیای گوشی‌ها شاهد سیستم‌عامل قدرتمند دیگری است. هواوی در سال ۲۰۱۹ رسما هارمونی او اس را عرضه کرد و از آن زمان تاکنون دستگاه‌های شرکت هواوی در چین از این سیستم استفاده می‌کنند. در گزارش جدید Counterpoint، سهم بازار HarmonyOS در چین به ۸ درصد رسیده که آن‌ را به سومین سیستم‌عامل بزرگ موبایل بعد از اندروید و iOS تبدیل می‌کند.

در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، فروش جهانی گوشی کاهش ۱۴ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. اندروید با کاهش ۱۶ درصدی و iOS با کاهش ۱۲ درصدی روبرو شدند. گزارش تحقیقاتی همچنین نشان می‌دهد که سهم سیستم‌عامل HarmonyOS هواوی رو به رشد بوده و در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۲ سهم فروش بازار را به خود اختصاص داده است.

تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که اندروید در سال ۲۰۲۳ همچنان بیشترین سهم بازار چین را در اختیار خواهد داشت. همچنین با توجه به تحریم‌ها علیه هواوی، iOS توانست سهم قابل توجهی را در چین به‌دست بیاورد.

در بازار ایالات متحده، iOS و اندروید برای کسب سهام بازار با هم رقابت می‌کنند. در سه‌ماهه اول سال جاری، iOS با ۵۲ درصد سهم پیشتاز شد. علاوه‌بر این، اپل در هند بیشتر مورد توجه قرار گرفته و سهم آن به‌طور پیوسته در حال رشد است.

سهم فروش جهانی گوشی های هوشمند بر اساس سیستم عامل

هارمونی او اس سیستم‌ عاملی رو به رشد

HarmonyOS یک سیستم عامل متن باز است که توسط Huawei Tech توسعه یافت و در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان رقیب اندروید و iOS اپل معرفی شد. توسعه هارمونی او اس پس از تحریم هوآوی توسط دولت آمریکا تقویت شد. این ممنوعیت مانع از استفاده شرکت از اندروید و سایر نرم‌افزارهای ساخت ایالات متحده می‌شود.

این سیستم‌عامل برای کار در چندین دستگاه از جمله گوشی، تبلت، ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند و سایر دستگاه‌ها طراحی شده است. هارمونی او اس برپایه معماری میکروکرنل است که اجازه می‌دهد نسبت به هسته‌های یکپارچه معمولی انعطاف پذیرتر و مقیاس پذیرتر باشد. طراحی میکروکرنل همچنین باعث می‌شود که دستگاه ایمن‌تر و کمتر در معرض خرابی و خطاها قرار گیرد.

قابلیت‌های HarmonyOS

یکی از ویژگی‌های کلیدی سیستم‌عامل هارمونی، معماری آن است. این معماری اجازه می‌دهد تا دستگاه‌ها به‌طور یکپارچه باهم کار کنند و کاربران می‌توانند داده‌ها را بین دستگاه‌ها بدون مشکلات سازگاری به اشتراک بگذارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های سیستم‌عامل هارمونی پشتیبانی آن از چندین زبان برنامه‌نویسی است. این ویژگی شامل C/C++، جاوا، جاوا اسکریپت و کاتلین است. از این رو باعث می‌شود توسعه‌دهندگان بتوانند برنامه‌ها را برای پلتفرم ایجاد کرده و اطمینان حاصل شود که طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها برای کاربران وجود دارد.

مشکلات HarmonyOS

یکی از بزرگترین مشکلات سیستم عامل هارمونی، عرضه محدود آن خارج از چین است. هواوی تاکنون این سیستم‌عامل را فقط در چین عرضه کرده که در مقایسه با اندروید و iOS پایگاه کاربری نسبتا کمی دارد. این موضوع همچنین تعداد توسعه‌ دهندگانی که مایل به ایجاد برنامه برای این پلتفرم هستند را محدود می‌کند. همچنین رقابت را برای هواوی با گوگل و اپل دشوارتر خواهد کرد.

به نقل از برخی کارشناسان مشکل دیگری که سیستم‌عامل هارمونی با آن مواجه است، اتکای آن به اندروید است. هارمونی یک سیستم‌عامل جدید است، اما پیوندهای زیادی با کد متن باز اندروید دارد. البته هواوی چندین بار به وضوح اعلام کرده که هارمونی او اس کاملا جدید و متفاوت است.

سهم فروش گوشی های هوشمند در کشورها بر اساس سیستم عامل

روند رشد HarmonyOS

با وجود این مشکلات، نرخ پذیرش سیستم‌عامل هارمونی در چین بالا بوده است. طبق گزارش TechHQ، سیستم‌عامل هارمونی سریع‌ترین رشد را در سه‌ماه اول سال ۲۰۲۳ داشت. در حال حاضر، بیش از ۴۰۰ میلیون دستگاه با این سیستم‌عامل کار می‌کنند. هواوی همچنین اعلام کرد که قصد دارد در آینده دسترسی HarmonyOS را به دستگاه‌های بیشتری گسترش دهد.

فشار دولت چین برای اتکای بیشتر به فناوری داخلی نیز محرک تقاضا برای سیستم‌عامل هارمونی بوده است. در سال ۲۰۱۹، چین به دفاتر و موسسات دولتی گفت که سه سال فرصت دارند تا رایانه‌های شخصی را که از قطعات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خارجی استفاده می‌کنند، کنار بگذارند. همین امر باعث شد تا هواوی بتواند سیستم‌عامل خود را در چین گسترش داده و بخشی از بازار چین را در دست بگیرد.

نظر شما درباره سیستم‌عامل هارمونی چیست؟ به‌نظر شما سهم بازار HarmonyOS تا چه میزان به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: سیستم‌عامل HARMONYOS بالاخره جهانی شد