به تازگی خبر بسیار خوبی برای طرفداران محصولات هوآوی در جهان منتشر شده است. قرار است به زودی تمام کاربران گوشی‌های این برند سیستم‌عامل HarmonyOS را تجربه کنند. بعد از تحریم‌های چند جانبه دولت آمریکا علیه هوآوی، این کمپانی چینی به سرعت تصمیم گرفت تا سیستم‌عامل اختصاصی خودش را طراحی کرده و در دسترس کاربرانش قرار دهد. در واقع HarmonyOS سیستم‌عاملی چند پلتفرمی است که می‌تواند روی چندین نوع دستگاه دیجیتالی هوشمند پیاده‌سازی شود.

قابلیت چند پلتفرمی بودن HarmonyOS باعث شده تا بتواند تقریبا از هر نوع دستگاه دیجیتالی پشتیبانی کند. جدای از گوشی‌های هوشمند، شما می‌توانید از این سیستم‌عامل روی تلویزیون هوشمند، خودروهای هوشمند و حتی ساعت‌های هوشمند هم استفاده کنید.

خبر عرضه یک سیستم‌عامل موبایلی اختصاصی توسط هوآوی برای طرفداران این برند در سراسر جهان، خبر بسیار هیجان‌انگیزی بود و همه مشتاق بودند که این سیستم‌عامل را تجربه کنند. در واقع HarmonyOS بلافاصله بعد از عرضه نیز به سرعت گسترش پیدا کرد و مورد استفاده تعداد زیادی از کاربران قرار گرفت. طبق آمارها، HarmonyOS بیشترین سرعت رشد در بین سیستم عامل‌های موبایلی را داشته و همچنان نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. جالب این است که هارمونی تنها دو سال عمر دارد و از همین حالا سومین سیستم‌عامل محبوب در جهان است.

مشکلات کاربران با سیستم‌عامل HARMONYOS

با اینکه HarmonyOS محبوبیت زیادی دارد، اما خالی از ایراد هم نیست. هرچند اگر بگردید کامنت‌های منفی زیادی درمورد آن پیدا نمی‌کنید. رایج‌ترین نقدی که به HarmonyOS وارد شده، آن است که این سیستم‌عامل بیشتر شبیه یک رابط کاربری اندرویدی است. هوآوی بارها این ادعا را رد کرده و همیشه گفته که HarmonyOS کاملا اختصاصی است و توسط توسعه‌دهندگان دیگر طراحی شده است.

تا جایی که به کاربران مربوط می‌شود، این موضوع یک مشکل واقعی نیست. پس هوآوی در زمینه توسعه‌ سیستم‌عامل اختصاصی، حقیقتا عالی عمل کرده است. معمولا وقتی یک سیستم‌عامل جدید عرضه می‌شود، باگ‌ها و ایراد‌های زیادی در آن وجود دارد. اما HarmonyOS هوآوی در زمان عرضه باگ‌های بسیار کمی داشت و این ایرادات جدی هم نبودند. این سابقه درخشان باعث شده تا هوآوی HarmonyOS را بیشتر توسعه دهد و قابلیت‌های جدیدی را به آن اضافه کند.

harmonyOS در مقابل سیستم عامل اندروید

آیا HARMONYOS واقعا یک سیستم‌عامل اندرویدی است؟

اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که اندروید و HarmonyOS معماری‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. اندروید روی Linux kernel پیاده‌سازی شده، در حالیکه HarmonyOS روی microkernel سوار است. رابط‌های کاربری، عملکردها و قابلیت‌های این دو شاید به هم شبیه باشند، اما در واقع کاملا باهم متفاوت هستند. قبل از اعمال تحریم‌ها، تمام کاربران هوآوی از اندروید استفاده می‌کردند، بنابراین کمپانی مجبور بود سیستم‌عاملی طراحی کند که شباهت زیادی به اندروید داشته باشد زیرا در غیر این‌صورت مشتریان خود را از دست می‌داد.

کاربران گوشی‌های هوشمند هوآوی به رابط کاربری EMUI عادت کرده‌اند، به همین خاطر طبیعی است که مهندسان این شرکت HarmonyOS را با ظاهری مشابه طراحی کنند. با اینکار کاربران می‌توانند بدون نگرانی از بابت رابط کاربری، سیستم‌عامل خود را تعویض کنند. زمانی که تمام کاربران هوآوی به HarmonyOS مهاجرت کردند، وقت آن می‌رسد که کم‌کم رابط کاربری اختصاصی هم جا بیفتد.

شایان ذکر است که اندروید طراحی شده تا روی دستگاه‌های دارای صفحه‌نمایش کار کند. اما HarmonyOS ساختار متفاوتی دارد و می‌تواند روی هرنوع دستگاه دیجیتال هوشمندی پیاده‌سازی شود. معماری microkernel این سیستم‌عامل به آن اجازه می‌دهد تا علاوه بر دستگاه‌های دارای صفحه‌نمایش، بتواند با دستگاه‌های IoT هم کار کند.

توانایی مطابقت و سازگاری HarmonyOS با پلتفرم‌های سخت‌افزاری مختلف، چیزی است که اندروید از آن بی‌بهره مانده و یکی از مزیت‌های رقابتی سیستم‌عامل هوآوی نسبت به سایر سیستم‌‌عامل‌های موبایلی به شمار می‌رود. HarmonyOS همچنین یک سیستم‌عامل بسیار سبک است که عملکرد خوبی روی دستگاه‌های رده‌پایین‌تر و ضعیف‌تر دارد. پس همانطور که می‌بینید HarmonyOS یکی از زیرشاخه‌های اندروید نیست و آن‌دو مبتنی بر معماری‌های متفاوتی ساخته‌ شده‌اند.

HarmonyOS جهانی برای کاربران هواوی

جهانی شدن HARMONYOS

بعد از عرضه HarmonyOS، بیشتر از همه، کاربران بازار جهانی بودند که برای امتحان کردن آن هیجان داشتند. اما هوآوی برنامه‌ کاملا متفاوتی را مد نظر داشت. این کمپانی ابتدا تنها روی عرضه اختصاصی HarmonyOS در بازار چین تمرکز کرد و هیچ اطلاعی هم از زمان عرضه جهانی آن در اختیار کاربران قرار نداد. پس از عرضه HarmonyOS 3.0 و 3.1 کاربران به عرضه جهانی این سیستم‌عامل‌ها امیدوار شدند اما این اتفاق باز هم نیفتاد.

در عوض کاربران جهانی گوشی‌های هوآوی، نسخه آپدیت شده EMUI را دریافت کردند. بسیاری از کاربران عاشق رابط کاربری جدید EMUI شدند چراکه حس HarmonyOS را به آنها می‌داد. در نهایت به نظر می‌رسد که هوآوی حالا آماده عرضه HarmonyOS در بازار جهانی است. معمولا وقتی هوآوی یک دستگاه جدید را عرضه می‌کند، نسخه جهانی آن با EMUI راه‌اندازی می‌شود، در حالیکه نسخه چینی آن مبتنی بر HarmonyOS است. اما تاریخ در حال تغییر است، چراکه هوآوی عرضه مدل‌های جهانی برخی از گوشی‌هایش با HarmonyOS را آغاز کرده است.

بزرگترین تولیدکننده قطعات مخابراتی در دنیا، به تازگی دو گوشی هوشمند جدید را عرضه کرده است. این دستگاه‌ها شامل یک گوشی میان‌رده به نام Huawei Nova 11i و یک گوشی پرچمدار به نام Huawei P60 Pro می‌شوند. مرحله اول عرضه این دستگاه‌ها با سیستم‌عامل HarmonyOS از بازار داخلی چین آغاز شد. گرچه همه انتظار داشتند که این گوشی‌ها با EMUI 13 در بازار جهانی عرضه شوند، اما اتفاق دیگری رخ داد. هوآوی تصمیم گرفت این دستگاه‌ها را در بازار جهانی نیز با سیستم‌عامل HarmonyOS عرضه کند.

این به چه معناست؟

بهتر است خیلی هم امیدوار نباشیم. چراکه هوآوی هنوز به طور رسمی عرضه جهانی HarmonyOS را تأیید نکرده است. اما عرضه دو دستگاه جدید با HarmonyOS در بازار جهانی، خودش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اینطور که به نظر می‌رسد هوآوی کاملا آماده عرضه سیستم‌عامل اختصاصی خود در بازار جهانی است.

میلیون‌ها کاربر گوشی‌های هوآوی در جهان مشتاق تجربه کردن HarmonyOS هستند. اما در نهایت می‌توانیم نفس راحتی بکشیم، چراکه ظاهرا دوره انتظار برای دست یافتن به این سیستم‌عامل به اتمام رسیده است. هرچند هنوز باید منتظر یک بیانه رسمی از طرف شرکت باشیم و امیدواریم که این اتفاق زودتر رخ دهد.

هنوز مشخص نیست که دقیقا کدامیک از گوشی‌های هوآوی می‌توانند از HarmonyOS استفاده کنند. اما مطمئنا فهرست دستگاه‌های سازگار بعد از بیانیه رسمی منتشر خواهد شد.

خبر مرتبط: رویداد معرفی محصولات هواوی در اردیبهشت ماه