کمپانی گوگل با انتشار سومین نسخه بتا اندروید ۱۴ ویژگی‌های جدیدی را برای کاربران و توسعه‌دهندگان ارائه کرده است.

آخر هفته گذشته گوگل اندروید ۱۴ بتا ۳ را برای گوشی‌های پیکسل منتشر کرد. از آنجایی که تا انتشار نسخه نهایی اندروید ۱۴ فاصله زیادی داریم، گوگل با عرضه به‌روزرسانی‌های متعدد نسخه بتا سعی در گرفتن بازخورد از ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل از سوی کاربران و توسعه‌دهندگان دارد. در ادامه به جزئیاتی از ویژگی‌های جدید اندروید ۱۴ می‌پردازیم.

انتظار می‌رود گوگل طبق جدول زمانی هر ساله خود عمل کند. این کمپانی ابتدا دو پیش‌نمایش را پیش از برگزاری کنفراس I/O برای توسعه‌دهندگان ارائه کرد. گوگل همیشه بهترین نسخه بتا را پس از برگزاری کنفرانس عرضه می‌کند که نزدیک‌ترین شباهت را با نسخه‌ نهایی این سیستم‌عامل دارد.

همانطور که در نمودار زمانی مشاهده می‌کنید، در ماه جاری برنامه گوگل، انتشار سومین نسخه بتا اندروید ۱۴ بوده است. پس از عرضه این نسخه، توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از ویژگی‌‌ها و API‌های معرفی شده در اندروید ۱۴ تغییرات بیشتری را در برنامه‌های خود اعمال کنند. نسخه چهارم بتا ماه آینده عرضه می‌شود و مدتی پس از آن، نسخه پایدار منتشر خواهد شد. اگر تمام برنامه‌های گوکل طبق روال پیش برود می‌توان انتظار داشت که در شهریور یا مهر ماه پیش‌رو گوشی‌های ذیل نسخه نهایی اندروید ۱۴ را دریافت کنند:

  • پیکسل 7a
  • پیکسل 7 و ۷ پرو
  • پیکسل 6a
  • پیکسل 6 و ۶ پرو
  • پیکسل ۵a 5G
  • پیکسل ۵
  • پیکسل 4a 5G

گوگل پیکسل ۷a که به‌تازگی عرضه شده آپدیت نسخه سوم بتا را دریافت می‌کند. از طرف دیگر، پیکسل 4a هیچکدام از به‌روزرسانی‌های نسخه بتا را دریافت نخواهد کرد؛ همچنین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر دریافت کردن یا نکردن نسخه نهایی اندروید ۱۴ این گوشی وجود دارد. پیکسل 4a در سال ۲۰۲۰ با اندروید ۱۰ عرضه شد و از آنجایی گوگل تا سه به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای گوشی‌هایش متعهد شده می‌توان انتظار داشت که این گوشی در نهایت اندروید ۱۴ را دریافت می‌کند.

ویژگی‌های اندروید ۱۴ بتا ۳

گوگل پس از انتشار به‌روزرسانی بتا ۲.۱ برای اندروید ۱۴ و رفع برخی اشکالات کوچک نرم‌افزاری در این سیستم‌عامل، در نهایت سومین نسخه را هفدهم خرداد رسما عرضه کرد. بسیاری از ویژگی‌های این نسخه در کنفرانس I/O معرفی و به‌نمایش گذاشته شد. اما سایر ویژگی‌ها که در ادامه معرفی می‌کنیم همگی جدید هستند و تاکنون معرفی نشده‌اند.

شخصی سازی صفحه قفل در اندروید 14 بتا

شخصی‌سازی لاک اسکرین

اپل ویژگی شخصی‌سازی لاک اسکرین را در iOS 16 ارائه کرد و این امر واضح بود که گوگل در آپدیت اندروید ۱۴ قابلیت مشابهی را معرفی خواهد کرد. در اندروید ۱۴ بتا ۳، کاربران می‌توانند رابط کاربری را تغییر داده و شکل ظاهری جدیدی به ساعت پیش‌فرض نمایشگر و سایر ویجت‌ها دهند.

همچنین اندروید ۱۴ به دکمه اکشن مجهز می‌شود که عملکردی مشابه آی او اس دارد. شما می‌توانید این گزینه را طوری تنظیم کنید که فشار انگشت، گزینه‌های مختلفی را فعال کند.

navigation mode در اندروید 14 بتا

بهبود نوار پیمایش و حرکتی

این ویژگی برای بسیاری از کاربران گوشی‌های پیکسل جدید خواهد بود و از بخش تنظیمات «Navigation Mode» قابل دسترسی است.

Material Design 3

ویژگی متریال دیزاین ۳ فقط به رنگ‌ها و وال‌پیپر‌ها ختم نمی‌شود. طراحی جدید گوگل به سایر عناصر رابط کاربری نیز ترفندهایی اضافه می‌کند. این ویژگی به‌تازگی در نسخه سوم منتشر شده و دارای قابلیت‌های بسیاری است که در تصویر نحوه فعال‌سازی و استفاده از آن را مشاهده می‌کنید.

نوار میزان شارژ باتری

در اندروید ۱۴، نوار شارژ باتری گوشی‌ها دارای طرحی انیمیشنی خواهد بود. در این نسخه ظاهر پس‌زمینه‌ی نوار باتری به شکل قرص می‌آید و میزان درصد باتری را واضح‌تر از قبل به‌نمایش درمی‌آورد.

قابلیت battery saver در اندروید 14 بتا

افزایش عمر باتری

نسخه‌ سوم اندروید ۱۴ با کم شدن نور تصویر زمینه، تاریک شدن زمینه و روشن شدن نمادها، کنتراست بالاتری ایجاد می‌کند و در نتیجه می‌توان برنامه‌های خاص را روی صفحه‌ی اصلی به‌راحتی مشاهده کرد.

برای استفاده این ویژگی به Battery Saver، به Settings > Battery > Battery Saver بروید و آن را فعال کنید. پس از فعال‌سازی گوشی شما به‌صورت خودکار روی دارک مود سوئیچ می‌کند تا مصرف انرژی باتری را به حداقل‌ترین میزان ممکن کاهش دهد.

اخبار مرتبط:‌ معرفی ویژگی میزان سلامت باتری در اندروید ۱۴