به‌نظر می‌رسد قانون جدید ایلان ماسک برای پاک‌سازی پلتفرم شبکه اجتماعی X یا همان توییتر از ربات‌ها می‌خواهد اشتراک سالانه یک دلاری را برای ساده‌ترین قابلیت مانند توییت زدن یا لایک کردن فعال کند.

در گذشته نه‌چندان سرویس اشتراکی توییتر بلو برای کاربران معرفی شد تا قابلیت‌های جدیدی را تنها به کاربرانی که مایل به پرداخت هزینه ماهیانه یا سالیانه هستند به‌صورت اختصاصی بدهد؛ باوجود‌این، پس‌از گذشت مدت‌زمانی کوتاه، نام این سرویس X Premium تغییر کرد تا به نام جدید شبکه اجتماعی میکروبلاگینگ X شباهت داشته باشد. اکنون در اقدامی عجیب، ایلان ماسک قصد دارد حتی ساده‌ترین فعالیت کاربران عادی را نیز محدود کند تا ربات‌های اسپم از میان برداشته شوند؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

براساس گزارش جدیدی از وب‌سایت خبری Fortune، به‌نظر می‌رسد کاربران عادی نیز برای استفاده روزانه مانند توییت زدن، لایک، کامنت، ری‌توییت، بوک مارک و سایر قابلیت‌ها، باید مبلغی معادل یک دلار پرداخت کنند‌. اگر سرویس مورد بحث فعال شود، شبکه اجتماعی به اولین پلتفرم رسانه‌ای در تاریخ تبدیل می‌شود که کاربران برای بهره‌مندی از ساده‌ترین ویژگی‌های آن مبلغی هرچند ناچیز را بپردازند. برخی کاربران و منتقدان این اقدام از حریصانه توصیف می‌کنند، اما ماسک در صحبت‌هایش می‌گوید تنها راه چاره برای جلوگیری از ورود ربات‌های اسپم به اکوسیستم X باید سرویس اشتراکی تعریف کنیم؛ میلیاردر آمریکایی این سرویس را نوعی Paywall خواند که اجازه فعالیت از ربات‌ها را می‌گیرد.

جزئیات این گزارش تایید می‌کند، ایلان ماسک آرزوی پلتفرم شبکه اجتماعی بدون ربات را در سر می‌پروراند؛ این موضوع تنها با تعریف سرویس اشتراکی یک دلاری محقق می‌شود، چراکه تنها کاربران واقعی و حقیقی توانایی پرداخت هزینه را ازطریق حساب‌های بانکی دارند. همچنین، اشتراک تنها یک دلاری برای یک سال می‌تواند بسیار منصفانه باشد؛ به‌بیانی دقیق‌تر، ما تنها با پرداخت ۵۰ هزار تومان می‌توانیم ۱۲ ماه به‌صورت نامحدود از قابلیت‌های ساده شبکه اجتماعی توییتر X بهره‌مند شویم.

X Premium

علاوه‌بر‌این، اوایل سال‌جاری میلادی برخی ویژگی‌های جدید مانند ویرایش توییت نوشتن متن طولانی و چند قابلیت دیگر به X اضافه شد که تنها برای سرویس اشتراکی توییتر بلو دردسترس قرار گرفت؛ همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم این سرویس پس‌از مدت‌زمان کوتاهی به X Premium تغییرنام داد و اکنون مبلغی معادل ۸ دلار (۴۰۰ هزار تومان) به‌صورت ماهانه یا ۸۴ دلار (۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان) سالانه هزینه دارد. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد تیم نرم‌افزاری X روی ارائه اشتراکی گران‌قیمت‌تر کار می‌کند تا کاربران بتوانند با خرید آن تمام محتوای تبلیغاتی را از صفحه اکانت‌شان پاک کنند.

اوایل صبح امروز، اکانت رسمی X، با انتشار توییتی بیان کرد سرویس یک دلاری سالانه در دو کشور فیلیپین و نیوزیلند به‌صورت آزمایش شروع به فعالیت می‌کند و کاربران تایید نشده و افرادی که سرویس اشتراکی اصلی یا X Premium را تهیه نکرده‌اند، باید سرویس یک دلاری را برای تعامل با مخاطبان‌ بپردازند؛ در غیراین‌صورت تنها تبدیل به یک تماشاگر در پلتفرم رسانه‌ای X تبدیل می‌شوند. این موضوع طیف گسترده‌ای از کاربران عصبانی خواهد کرد و واکنش‌های متفاوتی را به‌همراه دارد، اما نابغه آمریکایی، ایلان ماسک، ثابت کرده کمترین تصمیمات غلط را می‌گیرد.

اخبار مرتبط: