طرح API جدید توییتر که با آن به دیتابیس این پلتفرم دسترسی خواهید داشت با اشتراک ماهانه ۵۰۰۰ دلاری منتشر شد.

از زمانی که ایلان ماسک مدیریت توییتر را در دست گرفت، تغییرات زیادی در این شرکت رخ داد که یکی از آنها دسترسی به API است. توییتر دسترسی رایگان به API خود را قطع و یک طرح سازمانی ۴۲۰۰۰ دلاری معرفی کرد. چند روز پیش هم یک طرح اشتراک API جدید به نام API Pro را به ارزش ۵۰۰۰ دلار عرضه کرد.

طرح اشتراک Twitter API Pro

API ابزاری است که به توسعه دهندگان امکان دسترسی به داده‌های توییتر را می‌دهد. از این داده‌ها می‌توان برای ساخت برنامه‌های مختلف مانند ابزارهای تحلیل رسانه‌های اجتماعی، ربات‌ها و ابزارهای تحقیق استفاده کرد. این شرکت روز پنجشنبه یک اشتراک API پولی جدید به نام Twitter API Pro را منتشر کرد که طبق ادعای این شرکت برای «استارت‌آپ‌ها» طراحی شده است.

طرح جدید Twitter API Pro به توسعه دهندگان ماهیانه ۱ میلیون توییت بازیابی شده و ۳۰۰ هزار توییت ارسال شده را ارائه می‌دهد. همچنین شامل دسترسی به جریان‌های فیلتر شده به صورت زنده و بر اساس پارامتر‌های مشخص شده و جستجوی آرشیو کامل توییت‌های قدیمی است. به‌علاوه این طرح شامل سه شناسه برنامه و ورود به سیستم با دسترسی توییتر است.

با این حال، قیمت طرح Pro که ۵۰۰۰ دلار در ماه است، برای بسیاری از استارت آپ‌ها گران است. طرح پایه دیگری نیز وجود دارد که ۱۰۰ دلار در ماه هزینه دارد، اما برای اکثر مشاغل بسیار ابتدایی و محدود کننده است زیرا از ابتدا هم برای "دانشجویان" و "سرگرمی‌" معرفی شده بود.

twitter API Pro راه اندازی شد

تأثیرات تغییر در API توییتر

توییتر در ماه‌های اخیر تغییرات زیادی در API خود ایجاد کرده که باعث ایجاد مشکلاتی برای توسعه دهندگانی شده که می‌خواهند به داده‌های توییتر دسترسی داشته باشند. در دی ماه ۱۴۰۱، این شرکت شرایط خدمات خود را به روز کرد و دسترسی اکثر مشتریان سوم شخص را مسدود کرد. در فروردین ماه هم توییتر API رایگان خود را برای همیشه غیرفعال کرد، به‌طوری‌که بسیاری از برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها با این تغییر دچار مشکل شدند.

اما در یک به‌روزرسانی، این شبکه اجتماعی دسترسی رایگان به API را برای برخی خدمات عمومی مثل اعلان‌های اضطراری، سرویس‌های حمل‌ و نقل، و هشدارهای آب‌وهوا دوباره فعال کرده است.

همه این تغییرات تاثیر قابل توجهی بر روی محققان و برنامه‌های سوم شخص توییتر داشته است. پیش از این، محققان می‌توانستند به طور تصادفی به ۱۰ درصد از پیام‌های توییتر به صورت رایگان یا ۲۰۰ دلار در ماه دسترسی داشته باشند. اما از آن‌جا که توییتر قیمت این دسترسی را به ۴۲۰۰۰ دلار در ماه افزایش داده، که برای بسیاری از آنها خیلی گران بود، باعث اختلال در برنامه‌های کاربردی توییتر سوم شخص مانند Tweetbot و Twitterific شد.

توییتر همچنین به دانشگاه‌ها اعلام کرده که اگر هزینه اشتراک «سطح شرکتی» به بهای ماهانه ۴۲۰۰۰ دلار را پرداخت نکنند، دسترسی به API را از دست خواهند داد. علاوه بر این، محققان باید تمامی داده‌های توییتر را که قبل از بسته شدن API رایگان ثبت کرده بودند، حذف کنند. در نهایت مشخص نیست که این تغییرات در نهایت چگونه بر استفاده از توییتر برای تحقیقات و ارتباطات تأثیر می‌گذارد.

خبر مرتبط: