شرکت TSMC قصد دارد برای حفظ جایگاه خود به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده تراشه در چند سال آینده، تولید تراشه‌های فوق پیشرفته ۱.۶ نانومتری را تا ۲۰۲۶ آغاز کند.

روز چهارشنبه، شرکت TSMC در همایش فناوری آمریکای شمالی واقع‌در کالیفرنیا از فناوری A16 (۱.۶ نانومتری) خود رونمایی کرد. این فناوری می‌تواند منطق و عملکرد تراشه را با ارتقا بسیار بزرگی همراه کند. چه چیا وی (Che Chia Wei)، مدیر اجرایی TSMC در این رویداد گفت: «ما در شرکت TSMC جامع‌ترین مجموعه فناوری را به مشتریان ارائه می‌دهیم تا بااستفاده از پیشرفته‌ترین تراشه‌های جهان به برنامه‌های خود برای هوش مصنوعی تحقق بخشند». وی در ادامه اعلام کرد که TSMC می‌خواهد تا ۲۰۲۶ تولید انبوه تراشه ۱.۶ نانومتری را با این فناوری آغاز کند.

فناوری ۱.۶ نانومتری جدید TSMC به ترانزیستورهای نانوصفحه‌ای با ریل‌های پشتی مجهز شده است. به‌این ترتیب انرژی از زیر صفحه به بالا منتقل شده و خبری از سیم‌کشی داخلی پیچیده روی پنل نیست تا مصرف انرژی بهینه‌تر شود. اینتل اولین شرکتی بود که اعلام کرد استفاده از این فناوری برای انتقال بهینه انرژی را آغاز کرده و تا سال ۲۰۲۵ این تکنولوژی را بااستفاده از فناوری‌های 20A و 18A (۲ و ۱.۸ نانومتری) در دسترس قرار خواهد داد. همچنین اینتل زمستان گذشته از تکنولوژی 14A یا ۱.۴ نانومتری رونمایی کرده بود. سامسونگ هم قرار است از این فناوری در سال ۲۰۲۷ استفاده کند.

tmc

به‌صورت کلی اندازه کمتر نانومتر نشان دهنده تراشه پیشرفته‌تر و قدرتمندتر است. اندازه نانومتر به فاصله بین ترانزیستورها بر روی یک تراشه اشاره دارد. فاصله‌های کمتر تراکم ترانزیستورها در یک فضا را بیشتر کرده که عملکرد را به‌صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد. با این حال ساخت تراشه‌های مدرن مسائل را پیچیده‌تر کرده است. درحال حاضر برای افزایش توان پردازشی نه‌تنها به به کوچک کردن اندازه ترانزیستورها نیاز دارد، بلکه ساختار آنها هم نقش مهمی ایفا می‌کند. ۲ شرکت TSMC و اینتل استفاده از ساختار به اصطلاح گیت همه‌جانبه یا ترانزیستور نانوصفحه را از فناوری ۲ نانومتری آغاز می‌کنند و سامسونگ هم آزمایش‌هایی برای استفاده از آن در فناوری ۳ نانومتری انجام داده است.

درحال حاضر آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC استفاده می‌کنند. بااین حال بسیاری از مدیران صنعت انتظار دارند که با گسترش هوش مصنوعی مولد، در نهایت به تراشه‌های پیشرفته‌تری نیاز خواهند داشت. فعلا فقط TSMC، سامسونگ و اینتل توان سرمایه‌گذاری برای دستیابی به تراشه‌های کوچک‌تر دارند و تولید تراشه را به مرزهای جدید سوق می‌دهند. دولت ایالات متحده هم درمجموع به این ۳ شرکت یارانه ۲۱.۵ میلیارد دلاری عطا کرده تا تولید پیشرفته‌ترین تراشه‌ها در نظارت آمریکا باشد. البته هواوی و SMIC هم با حمایت دولت چین توانسته‌اند تراشه‌های ۷ نانومتری تولید کنند، بااین حال فعلا توان رقابت با بقیه ابرشرکت‌ها را ندارند.

بااعلام شرکت تحقیقاتی فناوری Counterpoint، کمپانی TSMC درحال حاضر با سهم ۶۰ درصدی در تولید تراشه بزرگ‌ترین سهم را داشته و پس از آن سامسونگ با سهم ۱۳ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. UMC تایوان هم با ۶ درصد در جایگاه سوم قرار دارد. اینتل که پیش از این فقط برای خودش تراشه تولید می‌کرد اخیرا وارد این عرصه شده و می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ به دومین شرکت بزرگ در ساخت تراشه بدل شود.

اخبار مرتبط: