باوجود اعمال تحریم‌های آمریکا علیه چین، تراشه جدید هوش مصنوعی انویدیا توسط چند خرده‌فروش کمتر شناخته شده وارد شده و چند کمپانی بزرگ و نهاد دولتی آنها را خریداری کردند.

سال گذشته دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد کمپانی انویدیا حق عرضه تراشه‌های هوش مصنوعی خود در چین را ندارد. بااین وجود اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد چینی‌ها آمریکا را دور زده و ۱۰ کمپانی تامین‌کننده بزرگ ازجمله Super Micro Computer Inc.، Dell Technologies Inc. و Gigabyte Technology همراه‌با چند نهاد دولتی چین به تراشه هوش مصنوعی انویدیا دست یافته‌اند.

به‌گزارش رویترز، خرید تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا بین ۱۰ نوامبر تا ۲۸ فوریه مصادف‌با ۲۹ آبان تا ۹ اسفند ماه اتفاق افتاده که دربخشی از آن تحریم‌ها اعمال شده بود و نشان‌دهنده دور زدن تحریم‌های آمریکا است. درحقیقت این محدودیت برای این بود که چین نتواند به تراشه پیشرفته دست یابد، اما چینی‌ها باتمام قوا علیه تحریم‌های آمریکا مقاومت می‌کنند. ازجمله خریداران تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا می‌توان به شرکت‌های معتبری مانند آکادمی علوم چین، موسسه هوش مصنوعی شاندونگ و اداره زلزله هوبی و همچنین چند دانشگاه، یک شرکت سرمایه‌گذاری فناوری متعلق به یک دولت استانی، یک مرکز تحقیقات هوایی دولتی و یک مرکز علوم فضایی اشاره کرد.

هوش مصنوعی انویدیا

راداممه گزاارش آمده است خریداری تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا ازطریق ۱۱ خرده‌فروشی چینی کمتر شناخته شده صورت گرفته و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا این شرکت‌ها تراشه‌های هوش مصنوعی را قبل از تحریم‌ها خریداری کرده و یا پس از آن موفق به دور زدن تحریم‌ها شده‌اند. دراین زمینه شرکت انویدیا مدعی است خریدهای خرده‌فروشی‌ها قبل از اعمال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا روی چین صورت گرفته و تاکید دارد این خریدها نشان‌دهنده نقض قوانین کنترل صادرات نیست. بااین وجود کارشناسان معتقدند احتمال انتقال تراشه‌ها بدون اطلاع تولیدکنندگان و از طریق خرده‌فروشان جهانی وجود دارد.

ازسوی دیگر وزارت بازرگانی ایالات متحده درحال نظارت بر تراشه‌های انویدیا و بررسی نقض احتمالی تحریم است. به‌این ترتیب اگر مشخص شود که شرکت انویدیا از قصد به خرده‌فروشان چینی تراشه فروخته، می‌تواند پیگردهای شدیدی ازجمله جریمه‌های سنگین مالی و حتی زندان برای مقام مسئول را در پی داشته باشد. علاوه‌برآن این اتفاق باعث شده از این پس نظارت روی شرکت‌های فناوری و انویدیا بیشتر شود.

این اتفاق دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته را فراهم می‌کند که می‌تواند کاربردهای مختلف نظامی مانند به‌روزرسانی نیروهای دفاعی و توسعه موشک‌های مافوق صوت یا همان هایپرسونیک را به‌همراه داشته باشد. اگرچه تراشه‌هایی که شرکت‌های چینی به‌آن دست یافته‌اند محدود بود، این تراشه‌ها می‌توانند تاثیر قابل توجهی در توسعه مدل‌های آموزشی و انجام تحقیقات پیشرفته داشته باشند.

اخبار مرتبط: