نسخه برتر اسنپدراگون X Elite با پارت نامبر «X1E84100» به‌شدت اورکلاک شده و به‌همین دلیل توان مصرفی آن تا ۹۸.۵ وات بالا رفته است.

سال گذشته شرکت کوالکام تراشه اسنپدراگون X Elite را به‌عنوان اولین تراشه لپ‌تاپ معرفی کرد. این تراشه تاکنون در هیچ دستگاهی راهی بازار نشده و قرار است در چند ماه آینده با ۲ لپ‌تاپ لنوو عرضه شود. تاکنون مشخصات سخت‌افزاری این پردازنده مشخص شده که نشان می‌دهد این پردازنده با ۲ توان ۲۳ و ۸۰ واتی کار می‌کند. بااین حال اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد این تراشه به توان ۱۰۰ واتی دست یافته که تقریبا ۲ برابر پردازنده M3 پرو اپل است.

به‌گزارش Android Authority، تراشه اسنپدراگون X Elite با پارت نامبر «X1E84100» به کلاک اسپید ۳.۸ گیگاهرتزی در حالت پایه مجهز شده که در حالت اورکلاک به ۴.۲ گیگاهرتز می‌رسد. همچنین در این تراشه پردازنده گرافیکی Adreno با ۴.۶ ترافلاپس (TFLOP) قرار دارد. این مسئله باعث شده توان مصرفی هنگام استفاده از ۹۵ درصد توان تراشه اسنپدراگون X Elite بالا رفته و به ۹۸.۵ وات برسد، درحالی که درصورت مصرف ۵۰ درصد از توان این پردازنده مصرف آن فقط تا ۸۲.۳۳ وات کاهش یابد.

مصرف انرژی Snapdragon X Elite

نسخه دیگر اسنپدراگون X Elite با پارت نامبر «X1E80100» هنگام استفاده از ۹۵ درصد توان پردازنده مصرف ۵۲.۹۲ واتی داشته که درصورت کاهش توان به ۵۰ درصد، مصرف پردازنده تا ۴۳.۴ وات کاهش می‌یابد. جالب اینجاست این نسخه باوجود مصرف بسیار پایین‌تر از نظر توان پردازشی تفاوت چندانی با نسخه اول ندارد. این تراشه هم با کلاک اسپید ۳.۴ گیگاهرتزی درصورت فعال شدن حالت Boost می‌تواند تا ۴.۰ گیگاهرتز بالا رود؛ اما مصرف انرژی در آن بسیار کمتر و بهینه‌تر است. بااین وجود تراشه M3 پرو اپل به‌لطف لیتوگرافی ۳ نانومتری مصرف بسیار بهینه‌تری داشته و در بیشترین حالت توان مصرفی ۴۲ واتی دارد.

تراشه نسل قبل M2 Pro با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC تولید شده و توان مصرفی ۵۵ واتی دارد. اسنپدراگون X Elite هم با لیتوگرافی ۴ نانومتری تولید شده است. حتی تراشه Core Ultra 7 155H اینتل توان مصرفی حدود ۸۰ واتی دارد. اختلاف بالا در توان مصرفی باوجود اختلاف ۴۰۰ مگاهرتزی نشان می‌دهد کوالکام تراشه اسنپدراگون X Elite را به‌شدت اورکلاک کرده و باعث شده قدرت بسیار زیادی مصرف شود، درحالی‌که توان پردازشی با ارتقا زیادی همراه نشود.

نسخه قدرتمندتر اسنپدراگون X Elite نمی‌تواند به‌صورت مداوم با توان ۹۸.۵ واتی کار کند، زیرا تقریبا بلافاصله پس از آغاز به پردازش، توان مصرفی برای خنک‌شدن کاهش می‌یابد. به‌این ترتیب به‌نظر می‌رسد رویکرد معقول‌تر برای کوالکام این است که تمرکز خود را روی اسنپدراگون X Elite با پارت نامبر «X1E80100» بگذارد. اگرچه این پردازنده فرکانس پایین‌تری دارد، اما هم تفاوت زیادی در عملکرد ندارد و هم به‌دلیل مصرف پایین‌تر می‌تواند در دمای پایین‌تری کارکرده و پایداری مصرف بیشتری داشته باشد.

اخبار مرتبط: