گزارش‌ها نشان می‌دهد تراشه اسنپدراگون X Elite به‌عنوان برترین نسخه سری X از چهار نسخه مختلف با کلاک بوست دوگانه بهره می‌برد که می‌تواند فرکانس پردازشی را به 4.20 گیگاهرتز برساند، اما هریک ازآن‌ها مشخصات سخت‌افزاری نسبتا متفاوتی دارند.

همان‌طورکه می‌دانید، سال‌گذشته، کمپانی کوالکام پیش‌نمایشی از تراشه اسنپدراگون X Elite را در رویداد Sanpdragon Summit 2023 درمعرض دید حاضران گذاشت که نشان می‌داد این پردازنده نسل اول قدرت پردازشی و گرافیکی نسبتا بالایی دارد. درحقیقت، غول آمریکایی ادعا می‌کند به‌زودی می‌تواند درکنار اپل و AMD قرار بگیرد، اما مقایسه‌ها در بنچمارک‌های معتبر نتایج دیگیری را به‌نمایش می‌گذارد. اکنون، در تازه‌ترین بیانیه رسمی کوالکام، بخشی عظیمی مشخصات سخت‌افزاری تراشه اسنپدراگون X Elite منتشر شد که نشان می‌دهد این پردازنده سیلیکونی از چهار نسخه مختلف با کلاک اسپید متغیر برخوردار است که تجربه کاربری را برای خریداران پیچیده می‌کند؛ ازاین‌سو، قصد داریم تفاوت‌های اسنپدراگون ایکس لیت را برای شما بازگو کنیم.

Snapdragon X Elite با کلاک اسپید متفاوت

براساس آخرین گزارش‌ها، کمپانی کوالکام سه شماره‌سریال X1E-80-100 و 1E-84-100 را به‌همراه X1E-78-100 اعلام کرد که نشان می‌دهد هر سه نسخه پردازنده از 12 هسته پردازشی با کلاستربندی «8 + 4» و 42 مگابایت حافظه پنهان برخوردار هستند. بااین‌‌حال، تفاوت‌هایی در مدل‌های اسنپدراگون X Elite وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کلاک اسپید نسخه اصلی با فرکانس 4.20 گیگاهرتزی اشاره کرد! سپس، نسخه دوم از فرکانسی معادل 4.00 گیگاهرتز بهره می‌برد! نسخه ابتدایی از کلاک بیس 3.80 گیگاهرتزی و مدل دوم از کلاک بیس 3.40 گیگاهرتزی استفاده می‌کند. نسخه سوم که ضعیف‌ترین مدل محسوب می‌شود از کلاک اسپید برخوردار نیست و تنها با فرکانس پایه 3.40 گیگاهرتزی کار می‌کند.

علاوه‌براین، مدل پریمیوم از پردازنده گرافیکی Adreno بهره می‌برد که می‌تواند داده‌ها را با سرعتی معادل 4.6 ترافلاپس پردازش کند! ازسوی‌دیگر، دو مدل باقی‌مانده از پردازنده‌ گرافیکی نامشخصی با سرعت 3.8 ترافلاپس برخوردار هستند که پردازش داده‌ها کندتر انجام می‌شود. همچنین، باید اشاره کنیم تمام چهار نسخه‌ تراشه اسنپدراگون X Elite از واحد پردازشگر عصبی با سرعت 45 تریلیون عملیات‌برثانیه بهره می‌برد که عددی قابل‌توجه به‌شمار می‌رود! روز گذشته، تراشه اسنپدراگون X Plus با حافظه رم LPDDR5X با سرعت پردازشی 8448 مگاترانسفر معرفی شد که حداکثر توان در پشتیبانی از حافظه رم به 64 گیگابایت در لپ‌تا‌پ‌های ویندوزی می‌رسد؛ این پردازنده از درایورهای SD نسل سوم بهره می‌برد که آن‌که از استاندارد UFS 4.0 برای حافظه داخلی استفاده می‌کند که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی در آن به‌صورت چشمگیری بالا است.

نسخه‌های مختلف تراشه اسنپدراگون X Elite

کوالکام برای تولید تراشه‌های اسنپدراگون X Elite و X Plus از لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC برپایه فناوری N4P استفاده کرد که قدرت پردازشی بسیار بالایی را به‌ارمغان می‌آورد۱ همچنین، باید توجه داشته باشیم که تمام پردازنده به تراشه مودم اسنپدراگون X65 مجهز هستند که سرعت دانلود آن به 10 گیگابیت‌برثانیه و سرعت آپلود به 3.5 گیگابیت‌برثانیه می‌رسد، اما این‌موضوع تنها زمانی محقق می‌شود که از اپراتورهای محلی از چنین پوششی برخوردار باشند؛ بدین‌مفهوم که کاربران ایرانی نباید تصور کنند با اینترنت 4G و سرعت عملا اسفناک در اینترنت کشور می‌توانند چنین تجربه کاربری با دستگاه‌هایشان داشته باشند.

درپایان باید اشاره کنیم، کمپانی آمریکایی کوالکام ادعا می‌کند تراشه اسنپدراگون ایکس الیت می‌تواند بیشتر بازی‌های ویدئویی را اجرا کند، اگرچه یک پردازنده اختصاصی می‌تواند بازی‌ها را با کیفیت و فریم‌ریت بهتری ارائه کند، اما باید گفت این پردازنده می‌تواند نسخه Baldur's Gate 3 را با نرخ 30 فریم‌برثانیه و رزولوشن 1080p اجرا کند. ازسوی‌دیگر، بازی Control از استودیو Remedy در پایین‌ترین حالت گرافیکی با نرخ 40 فریم‌برثانیه تنها در مناطق غیرجنگی پشتیبانی می‌شود که عملا نشان‌دهنده متوسط بودن پردازنده لپ‌تاپی کوالکام در اجرای بازی‌های محسوب می‌شود. شایعات تایید می‌کند اولین نسل لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون X Elite مانند Yoga Slim 7 و ThinkPad T14 در نیمه‌دوم سال 2024 میلادی روانه بازار می‌شوند.

اخبار مرتبط: