براساس اعلام رسمی کمپانی کوالکام، تراشه اسنپدراگون X Plus با ده هسته پردازشی Oryon و 42 مگابایت حافظه کش معرفی شد که به‌راحتی می‌تواند در بنچمارک‌های معتبر پردازنده سیلیکونی اپل M3 را شکست دهد.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی کوالکام از تراشه اسنپدراگون X Elite برای لپ‌تاپ‌های پریمیوم و پرچمدار رونمایی کرد که از قیمت بسیار بالاتری برخوردار هستند! باوجوداین، تراشه‌ساز آمریکایی به‌صورت اسنپدراگون X Plus را برای لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت‌‌تر معرفی کرد تا کاربران بتوانند با بودجه‌های محدود‌تر ازآن بهره‌مند شوند! البته نباید تصور کنید قدرت پردازشی این پردازنده سیلیکونی 10 هسته درمقایسه‌با سایر پردازنده ضعیف و ناتوان است؛ طبق ادعاهای کوالکام، اسنپدراگون X Plus از قدرت پردازشی بسیار بالایی به‌لطف هسته‌های Oryon برخوردار است و در بنچمارک‌های معتبر می‌تواند تراشه سیلیکونی اپل M3 را به‌راحتی با 54 درصد مصرف انرژی کمتر شکست دهد.

برای شروع باید اشاره کنیم کوالکام برای ساخت تراشه اسنپدراگون X Plus از کلاستربندی 10 هسته‌ای مشابه اسنپدراگون ایکس الیت استفاده کرد که به 6 هسته میانی عملکردی و 4 هسته کم‌مصرف تقسیم‌بندی می‌شود. باتوجه‌به برگه مشخصات سخت‌افزاری در مراسم معرفی، اسنپدراگون X Plus از هسته‌های اصلی با کلاک بوست بالا برخوردار نیست، اما فرکانس هریک از هسته‌‌های میانی به 3.40 گیگاهرتز می‌رسد؛ البته این‌موضوع بستگی به سیستم خنک‌کننده و دمای دستگاه دارد؛ بنابراین، درصورت افزایش دمای بیش‌ازاندازه باید گفت قدرت و فرکانس هسته‌ها پایین می‌آید.

مقایسه عملکرد اسنپدراگون ایکس پلاس با اسنپدراگون ایکس الیت و اپل M3

علاوه‌براین، کوالکام برای پشتیبانی از تراشه اسنپدراگون X Plus از 42 مگابایت حافظه کش استفاده کرد که در قدرت پردازنده بسیار موثر است؛ همچنین، از فناوری لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC برای ساخت آن استفاده شد که درمقایسه‌با اسنپدراگون 8 نسل 3 حرفی برای گفتن دارد و می‌توان گفت به‌راحتی آن را شکست می‌دهد. کوالکام ادعا می‌کند از نظر پردازنده گرافیکی، تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس از یک پردازنده‌های Adreno بهره می‌برد که سرعت آن به 3.8 ترافلاپس و سرعت واحد پردازشگر عصبی آن به 45 تریلیون عملیات‌برثانیه می‌رسد که عددی بسیار قابل‌توجه به‌نظر می‌رسد.

ازسوی‌دیگر، اطلاعات موجود نشان می‌دهد تراشه اسنپدراگون X Plus از حداکثر 64 گیگابایت حافظه LPPDR5X با سرعت 8448 مگاترانسفر‌برثانیه بهره می‌برد! لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس پلاس از وب‌کم‌های قدرت‌مند و با کیفیت برخوردار می‌شوند که برای تماس‌های ویدئویی یا ویدئو کنفرانس‌ها بسیار مناسب است. همچنین، بلوک پردازشی تصویر از تراشه Qualcomm Spectra بهره می‌برد که قدرت فوق‌العاده‌ای به دوربین 64 مگاپیکسلی لپ‌تاپ‌های آینده می‌بخشد؛ کوالکام می‌گوید اسنپدراگون ایس پلاس می‌تواند از فیلم‌برداری 4K با کیفیت HDR پشتیثبانی کند که برای دستگاه‌‌های ارزان‌قیمت ویندوزی یک موهبت به شمار می‌رود.

عملکرد تراشه اسنپدراگون X Plus

در برگه مشخصات سخت‌افزاری تراشه اسنپدراگون X Plus اشاره کرد از مودم 5G اسنپدراگون X65 استفاده شد که قدرت بسیار بالایی در پشتیبانی از باند‌های مختلف دارد! بنابراین، کاربران می‌توانند به‌راحتی به‌بیشتر شبکه‌های ارتباطی جهان بدون‌مشکل متصل شوند. ازسوی‌دیگر، استانداردهای بی‌سیم قابل پشتیبانی در اسنپدراگون ایکس پلاس شامل بلوتوث 5.4 و وا‌ی‌فای نسل هفتم به‌همراه Qualcomm FastConnect 7800 می‌شود. بانگاهی کلی به قابلیت‌های تراشه اسنپدراگون X Plus در مراسم معرفی آن می‌توان گفت این پردازنده حدود 10 درصد از اپل M3 قدرت‌مندتر است که نشان‌دهنده پیشرفت سریع کوالکام در دنیای تراشه‌های لپ‌تاپی است.

غول آمریکایی برای اثبات ادعاهایش گفت اوج عملکرد اسنپدراگون X Plus در مصرف انرژی از پردازنده‌های Intel Core Ultra 7 155H و AMD Ryzen 9 7940HS حدود 54 درصد بهتر خواهد بود که برای بسیاری از کاربران حائز اهمیت است. بااین‌حال، کوالکام در بخش معرفی اسنپدراگون X Plus هیچ‌گونه اطلاعاتی را درخصوص قابلیت‌های این پردازنده درخصوص اجرای بازی‌های ویدئویی منتشر نکرد، اما آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد اسنپدراگون X Elite می‌تواند بازی‌های مانند Baldur's Gate 3 را با رزولوشن 1080p و نرخ 30 فریم‌برثانیه اجرا کند. ازسوی‌دیگر، اسنپدراگون X Elite قادر به‌حفظ نرخ 40 فریم‌برثانیه با رزولوشن Low درمناطق غیرجنگی بازی Control از استودیو بازی‌سازی Remedy است.

مشخصات فنی تراشه اسنپدراگون X Plus

برهمین‌اساس، باید گفت ازآنجایی‌که اسنپدراگون ایکس پلاس از پردازنده گرافیکی ضعیف‌تری درمقایسه‌با اسنپدراگون ایکس الیت برخوردار است، احتمالا نمی‌تواند در اجرای بازی‌های ویدئویی جدید از نرخ 30 فریم‌برثانیه عبور کند، چراکه فشار زیادی روی آن قرار می‌گیرد و دمای پردازنده از حد استاندارد خارج خواهد شد. درانتها باید یادآور شویم، اولین نسل‌ لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس از نیمه‌دوم سال 2024 میلادی روانه بازار جهانی خواهند شد، اما هنوز اطلاعاتی درخصوص شرکای تجاری کوالکام دردسترس نیست.