چهارشنبه آینده، اول فوریه (دوازدهم بهمن ماه)، سامسونگ جدیدترین رویداد Unpacked را برگزار خواهد کرد. در این رویداد از گوشی‌های Galaxy S23، +Galaxy S23 و Galaxy S23 Ultra رونمایی می‌کند. تقریبا تمام مشخصات سخت‌افزاری و قیمت احتمالی این دستگاه‌ها در آمریکا، اروپا و برخی بازارهای دیگر فاش شده است. خبرگزاری WinFuture آلمان که منبع برخی از خبرها درباره این گوشی‌ها بوده، باز هم خبرهای جدیدی آورده است. این بار اما این خبرگزاری آنلاین فهرستی از تغییرات مورد انتظار رابط کاربری One UI 5.1 را منتشر کرده است که در گوشی‌های سری گلکسی S23 برای اولین‌ بار شاهدشان خواهیم بود.

رابط کاربری اندرویدی سامسونگ One UI است که بیشتر عناصر قابل لمس را به پایین صفحه‌نمایش منتقل می‌کند. این کار باعث می‌شود کسانی که دست‌های کوچکی دارند و از گوشی بزرگ خود با یک دست استفاده می‌کنند، کمی راحت‌تر باشند. به‌روزرسانی نرم‌افزاری One UI 5.1 در نهایت به گوشی‌های دیگر غیر از سری Galaxy S23 (از جمله سری Galaxy S22) هم راه پیدا می‌کند.

با این حال، طبق گزارش‌ها، برخی از قابلیت‌های این رابط کاربری مانند "AI Restoration" تنها در سری Galaxy S23 قابل استفاده خواهند بود. به نظر می‌رسد که AI Restoration قابلیتی شبیه ویژگی Photo Unblur برای گوشی‌های سری پیکسل 7 باشد. ویژگی Photo Unblur عکس‌های قدیمی و تار را در برنامه Google Photos اصلاح می‌کند، حتی عکس‌هایی که با دوربین دیگری گرفته شده باشند.

فهرست تغییرات One UI 5.1

فهرست تغییرات One UI 5.1 و ویژگی های جدید این رابط کاربری به شرح زیر است.

دوربین

تغییر Hue برای تصاویر سلفی آسان‌تر می‌شود. کاربر می‌تواند با استفاده از کلید Effects در کنار صفحه‌نمایش هیو تصاویر سلفی را عوض کند. دسترسی سریع‌تر به Expert RAWاپلیکیشن Expert RAW به شما اجازه می‌دهد تا تصاویر باکیفیت‌تری را بدون فشرده‌سازی و اصلاح خودکار ثبت کنید. این قابلیت برای کسانی که قصد دارند بعدا به صورت حرفه‌ای عکس‌هایشان را ادیت کنند بسیار سودمند است. دسترسی به Expert RAW حالا از طریق منو Advanced آسان‌تر شده است.

گالری

آلبوم‌های خانوادگی: با استفاده از آلبوم‌های خانوادگی، اشتراک‌گذاری عکس‌ها با اعضای خانواده آسان‌تر از همیشه خواهد بود. برنامه گالری در One UI 5.1 با تشخیص چهره اعضای خانواده عکس‌های را به شما پیشنهاد می‌کند که می‌توانید آن‌ها را به آلبوم خانوادگی خود اضافه کنید. به علاوه، به ازای هر عضو خانواده (حداکثر 6 نفر) 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی دریافت خواهید کرد.

بهینه‌سازی هندلینگ

این قابلیت به صورت اتوماتیک سایه‌ها و بازتاب‌های نوری را پاک می‌کند تا تصویر شما ظاهر جذاب‌تری پیدا کند. شما همچنین می‌توانید با استفاده از این ویژگی گیف‌ها را هم با شفافیت و رزولوشن بهتر بازسازی کنید.

بهینه‌سازی نمایش اطلاعات

هنگام مشاهده یک تصویر یا ویدئو در بخش گالری، اگر انگشت خود را به سمت بالا بکشید، می‌توانید با یک نگاه ببینید که عکس چه زمانی و کجا گرفته شده؟ در چه آدرسی ذخیره شده؟ و غیره.

جستجوی قدرتمندتر

حالا شما می‌توانید به صورت همزمان تعداد افراد یا آیتم‌های بیشتری را در گالری جستجو کنید. همچنین می‌توانید به سادگی افراد مختلف را بدون استفاده از تگ‌ اسمشان، تنها از روی چهره آنها جستجو نمایید.

انتخاب لوکیشن برای گرفتن اسکرین‌شات

حال شما می‌توانید تصاویر و ویدئو‌های ضبط شده از رو صفحه‌نمایش گوشی را در یک فولدر منتخب ذخیره کنید. کافی است این فولدر را در بخش " advanced features" بسازید.

ویژگی  One UI 5.1 AR Zone

AR Zone و AR Emoji

استفاده از 3 ایموجی در دوربین AR emojiدر حالت ماسک (mask mode) می‌توانید با دوستان خود (حداکثر 3 نفر) عکس‌ها و فیلم‌های بامزه بگیرید. با کلیک بر روی ایموجی می‌توانید چهره دوستان خود را در هنگام عکس یا فیلمبرداری با شخصیت‌های دیگر جایگزین کنید.

بهبود چیدمان و ویرایش در AR Doodles

براش‌ها اکنون در صفحه اصلی AR Doodle در دسترس هستند. همچنین می‌توانید پس از ایجاد نقشه‌، اندازه آن را تغییر داده و جابه‌جا کنید، و ابزار جدید Eraser هم به شما این امکان را می‌دهد که تنها بخشی از نقاشی‌های خود را بدون حذف کامل آنها، حذف کنید.

ویجت‌ها

ویجت باتری جدید: ویجت باتری به شما امکان می‌دهد تا راحت‌تر درصد باتری گوشی خود را چک کنید. حال شما می‌توانید مستقیما از صفحه‌ اصلی ببینید که میزان شارژ باتری گوشی، هدفون‌های Galaxy Buds، ساعت‌ Galaxy Watch و دیگر دستگاه‌های متصل به گوشی چقدر است.

بصری‌تر شدن ویجت آب‌و‌هوا: سبک تصویرسازی جدید، خلاصه‌ای زیبا از شرایط آب و هوایی فعلی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ویژگی هایModes and Routines در One UI 5.1

مودها و سناریوها

نمایش والپیپرهای متنوع بسته به مودهای مختلف شما می‌توانید چندین والپیپر مختلف را متناسب با فعالیت‌های خود برای صفحه اصلی و صفحه قفل تنظیم کنید. می‌توانید یک تصویر پس‌زمینه برای زمان کار کردن، یکی برای ورزش کردن و چندتای دیگر برای مودهای دیگر تنظیم نمایید.

اقدامات اضافی برای سناریوها

وقتی حالت هواپیما یا هات‌اسپات گوشی را روشن می‌کنید، اسکریپت‌ها به طور خودکار اجرا می‌شوند. اسکریپت‌ها اکنون می‌توانند برخی از برنامه‌ها را باز کنند، تعادل صوتی چپ و راست را تنظیم کنند و چندین کار دیگر هم انجام دهند. با اسکریپت‌های جدید، اکنون می‌توانید اشتراک‌گذاری را سریع‌تر کرده و حساسیت لمسی را هم کنترل کنید. همچنین می‌توانید آهنگ زنگ و سبک قلم را نیز تغییر دهید.

اتصالات

همکاری در Samsung Notes: شما می‌توانید یک یادداشت اشتراکی ایجاد کنید که همه می‌توانند آن را ویرایش کنند. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید همراه با همکارانتان گزارشی را به صورت مشترک بنویسید، به صورت گروهی درس بخوانید و یادداشت‌ برداری کنید یا همراه دوستتان مشترکاً یک نقاشی بکشید! امکانات و کاربردهای این ویژگی نامحدود هستند.

آسان‌سازی دعوت به برنامه‌های اشتراکی

حال به آسانی می‌توانید دیگران را به آلبوم‌ها، یادداشت‌ها یا تقویم‌های اشتراکی خود دعوت کنید. تنها کافیست یک لینک را از طریق برنامه‌های پیامرسان، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی برای افراد مورد نظرتان ارسال کنید.

کنترل چندگانه پیشرفته بین گلکسی بوک و گوشی هوشمند

حال شما می‌توانید از ماوس، کیبورد یا حتی پد لمسی گلکسی بوک نه تنها روی تبلت، بلکه روی گوشی هوشمند گلکسی خود هم استفاده کنید. با برقراری این اتصال شما به آسانی می‌توانید عکس‌ها و فایل‌های مورد نظرتان را با یک درگ اند دراپ ساده بین دو دستگاه جابجا کنید.

خروجی رسانه‌ای (Media output for) برای وای‌فای اسپیکرها

اگر هنوز هم مایلید با استفاده از اتصال اسپاتیفای و کرومکست، آهنگ‌های دلخواهتان را روی وای‌فای اسپیکرها گوش کنید، کافی است Media Output را از نوار ابزار Quick Access باز کنید، نه از اپلیکیشن موزیک. به عبارت ساده‌تر، دسترسی به Media Output بسیار آسان‌تر شده است.

ادامه جستجو روی PC

اگر موضوعی را روی گوشی از طریق Samsung Internet جستجو کنید، زمانی که کامپیوتر خود را روشن می‌کنید می‌توانید پنجره‌هایی که از طریق گوشی باز کرده بودید را در آنجا هم ببینید.

Samsung DeX در One UI 5.1

بهینه سازی قابلیت چندوظیفه‌ای در Samsung DeX

در حالت اسپلیت‌اسکرین حال شما می‌توانید خط جدا کننده تصویر را از وسط جابجا کرده و اندازه هردو پنجره باز شده را به نسبت هم تغییر دهید. همچنین می‌توانید با کشیدن یک پنجره به گوشه صفحه‌نمایش، آن را به صورت خودکار به اندازه یکچهارم صفحه‌ دربیاورید.

تنظیمات

پیشنهادات: پیشنهادات حالا در قسمت بالای منوی تنظیمات نمایش داده می‌شوند. این پیشنهادات شما را در جریان ویژگی‌های جدیدی که ممکن است برایتان جذاب باشد قرار می‌دهد و می‌توانید در لحظه و به سادگی این قابلیت‌های پیشنهاد شده را روشن یا خاموش کنید.

Samsung Internet

بهینه‌سازی جستجو: حال شما می‌توانید نام پوشه‌ها را در نشانک‌ها، یا نام گروه‌ها را در برگه‌ها جستجو کنید. جستجوی پیشرفته حتی با وجود غلط‌های املایی هم باز محتواهای مورد نظر را برای شما پیدا می‌کند.

Setup Wizard

راه‌اندازی اولیه سریع‌تر و آسان‌تر گلکسی جدید: هنگامی که یک گوشی جدید گلکسی می‌خرید، کافی است کد QR دستگاه قدیمی خود را اسکن کنید تا به طور خودکار شبکه‌های Wi-Fi، حساب کاربری سامسونگ و حساب‌ کاربری Google خود را بدون تایپ چیزی به دستگاه جدید منتقل کنید.

برنامه آب و هوا در One UI 5.1

آب‌وهوا

ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت آب‌وهوا تنها با یک نگاه: اطلاعات مفیدی از وضعیت آب‌و‌هوا روی صفحه اصلی اپلیکیشنWeather نمایش داده می‌شوند. حال شما می‌توانید در لحظه اخطارهای هواشناسی، گزراش‌های روزانه آب‌و‌هوایی، پیش‌بینی‌های ساعتی و نمودارهای رنگی را مشاهده کنید.

تماس‌ها

تماس‌های متنی Bixby: شما می‌توانید از قابلیت تماس‌های متنی Bixby برای پاسخگویی خودکار به تماس‌ها و فهمیدن هدف تماس استفاده کنید. می‌توانید آنچه را که تماس‌گیرنده در حال گفتن آن است در قالب متن ببینید و پاسخ صوتی خود را در قالب متن برای او بفرستید. ویژگی تماس‌های متنی Bixby فعلا فقط با زبان‌های انگلیسی و کره‌ای در دسترس است.

جالب‌ترین تغییرات رابط کاربری One UI 5.1، اضافه شدن یک ویجت باتری، امکان استفاده از کد QR برای انتقال اطلاعات کاربر از یک گوشی گلکسی قدیمی به یک گوشی جدید و البته همگام‌سازی مرورگر اینترنتی سامسونگ هستند.

خبر مرتبط: هر آنچه از رویداد آنپکد ۲۰۲۳ سامسونگ می‌دانیم