سامسونگ که سال ۲۰۲۳ در جایگاه چهارم لیست آمار بیشترین فروش گوشی هوشمند تاشو در بازار چین قرار داشت، در زمستان ۲۰۲۴ به جایگاه پنجم نزول کرده است.

سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند محسوب می‌شود. این شرکت تا قبل از ۲۰۲۳ برای بیش از یک‌دهه متوالی آمار بیشترین فروش گوشی و بزرگ‌ترین شرکت سازنده گوشی در جهان را یدک می‌کشید. همچنین پایه‌گذار گوشی‌های هوشمند تاشو سامسونگ است و اولین گوشی فولد جهان را سامسونگ سال ۲۰۱۹ معرفی و راهی بازار کرد. بااین حال سال گذشته گوشی‌های چینی به‌ویژه نمونه‌های تاشو در بازار چین با موفقیت کم‌نظیری همراه بود. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد گوشی‌های تاشو سری گلکسی زد سامسونگ جایگاه مناسبی در بازار چین نداشته و غول کره‌ای سخت تقلا می‌کند تا این بازار مهم را بازگرداند.

درحقیقت زمستان گذشته گزارشی از مرجع آمار IDC منتشر شد که نشان داد نه‌تنها سامسونگ جایگاه بیشترین فروش گوشی تاشو در چین را در اختیار ندارد، بلکه به جایگاه چهارم در این لیست سقوط کرده است. این گزارش به وضعیت کلی سال ۲۰۲۳ اشاره می‌کرد، اما اکنون گزارش دیگری درباره آمار فروش گوشی تاشو در زمستان ۲۰۲۴ چین منتشر شده که نشان می‌دهد اوضاع سامسونگ از قبل هم بدتر شده است.

گوشی تاشو سامسونگ

براین اساس سال ۲۰۲۳ به‌ترتیب هواوی با ۳۷.۴ درصد در جایگاه اول، اوپو با ۱۸.۳ درصد در جایگاه دوم، آنر با ۱۷.۷ درصد در جایگاه سوم، سامسونگ با ۱۱ درصد در جایگاه چهارم و ویوو با ۹.۷ درصد در جایگاه پنجم قرار داشت. بااین حال در آمار جدید هواوی با ۴۴.۱ درصد در رتبه اول، آنر با ۲۶.۷ درصد در رتبه دوم، ویوو و اوپو با ۱۲.۶ و ۹ درصد در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند و سامسونگ در رتبه پنجم است. جالب اینجاست درصورت نگاه به بازار جهانی، سامسونگ بااختلاف معنادار در رتبه اول قرار دارد.

سامسونگ به‌دلیل اینکه تجربه بیشتری از بقیه شرکت‌ها درزمینه تولید گوشی تاشو دارد، تا چند سال قبل با کسب ۳۰ درصد بازار چین رتبه اول را به‌خود اختصاص داده بود. بااین وجود به‌نظر می‌رسد که تجربه سامسونگ برای رقابت با چینی‌ها کافی نبوده و در آخرین آمار ویوو هم موفق شده فروش بیشتری در چین ثبت کند؛ البته ارائه تجربه نرم‌افزاری شبیه iOS هم در این زمینه بی‌تاثیر نیست. علاوه‌بر آن یکی دیگر از دلایل کاهش سهم سامسونگ، افزایش علاقه مشتریان چینی به خرید محصولات داخلی است که باعث شد هواوی هم سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر بگذارد. به‌این ترتیب باز گرفتن بازاری که محصولات داخلی را ترجیح می‌دهد برای سامسونگ می‌تواند حتی سخت‌تر از رقابت با اپل باشد.

اخبار مرتبط: