سامسونگ با مشکلاتی در توسعه گلکسی تب S10 اولترا روبه‌رو شده و احتمالا این دستگاه با تأخیر و در کنار سری گوشی‌های گلکسی S25 رونمایی و عرضه می‌شود.

هنوز هیچ تأیید رسمی از سوی سامسونگ در مورد تاخیر در عرضه گلکسی تب S10 اولترا وجود ندارد، اما اگر این موضوع صحت داشته باشد، می‌تواند خبر ناامیدکننده‌ای برای طرفداران سامسونگ باشد. گلکسی تب اس 10 اولترا رقیب اصلی آیپد پرو اپل به‌شمار می‌رود و انتظار می‌رفت که با مشخصات و قابلیت‌های پیشرفته‌ای روانه بازار شود.

سامسونگ برنامه ثابتی برای عرضه تبلت‌های پرچمدار سری گلکسی تب S نداشت. برای مثال، زمان معرفی گلکسی تب اس 8 اولترا و گلکسی تب اس 9 اولترا با هم متفاوت بود. حالا بر اساس جدیدترین گزارش‌ها به‌نظر می‌رسد سامسونگ در توسعه گلکسی تب اس 10 اولترا با مشکلاتی مواجه شده است. گفته می‌شود تبلت پرچمدار سامسونگ اوایل سال ۲۰۲۵، یعنی همزمان با سری گوشی‌های هوشمند گلکسی S25 عرضه خواهد شد.

سامسونگ هنوز مشخص نکرده که از چه چیپ‌ستی در گلکسی تب اس 10 اولترا استفاده خواهد کرد. طبق شایعات، سامسونگ هنوز در حال بررسی چیپست مناسب برای استفاده در این تبلت است. با این حال، جزئیات دقیقی از این مشکل در گزارش‌ها ذکر نشده است.

مشخصات Galaxy Tab S10 Ultra

بااین حال، طبق گزارش‌ها تبلت بزرگ و گران‌قیمت سامسونگ قرار است در کنار سری گلکسی S25 در سال آینده عرضه شود. آخرین باری که سامسونگ گوشی‌های هوشمند پرچمدار و تبلت‌های رده‌بالای خود را با هم معرفی کرد، سال ۲۰۲۲ بود که شاهد رونمایی از سری گلکسی اس ۲۲ و خانواده گلکسی تب اس ۸ اولترا بودیم. به‌نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد از یک استراتژی مشابه برای عرضه محصولات جدید خود استفاده کند، اما در گزارش‌های اخیر اشاره‌ای به مشکلاتی که در توسعه گلکسی تب اس 10 اولترا وجود دارد، نشده است.

با رونمایی از دو پردازنده‌ جدید کوالکام به نام‌های اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس، سامسونگ در آستانه‌ معرفی نسل بعدی گوشی‌های پرچمدار خود با چالش سختی روبه‌رو شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کوالکام در حال برنامه‌ریزی برای رونمایی از جدیدترین نسل تراشه‌های پرچمدار خود با نام اسنپدراگون 8 نسل 4 در آبان ماه است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سامسونگ قصد دارد در سری گوشی‌های گلکسی اس 25 از دو نوع پردازنده استفاده کند. این موضوع به معنای این است که برخی از مدل‌های این سری احتمالا با تراشه‌ اگزینوس 2500 عرضه خواهد شد. گزارش‌های پیشین نیز به توسعه‌ اگزینوس 2500 در دو نسخه اشاره داشتند؛ یک نسخه با هسته‌های مرکزی هشت‌گانه و نسخه‌ای دیگر با 10 هسته. احتمالا مدل اگزینوس با تعداد هسته‌های بیشتر، مخصوص دستگاه‌های بزرگ‌تر مثل تبلت‌ها ساخته شود.

همانطور که در مدل‌های پیشین سری گلکسی تب اولترا شاهد بودیم، انتظار می‌رود تبلت جدید نیز از نمایشگری بزرگ به قطر ۱۴.۶ اینچ بهره‌مند باشد. باتوجه به ابعاد قابل‌توجه این تبلت، گلکسی تب اس 10 اولترا از لحاظ اندازه و توانایی خنک‌کنندگی، قابلیت پشتیبانی از طیف وسیعی از پردازنده‌ها از جمله اسنپدراگون ایکس الیت، اسنپدراگون ایکس پلاس، اسنپدراگون 8 نسل ۴ و اگزینوس ۲۵۰۰ را دارا است.

گلکسی تب اس 10 اولترا

با‌این‌حال، هنوز ابهاماتی در خصوص انتخاب نهایی سامسونگ برای تراشه (SoC) این تبلت وجود دارد. استفاده از پردازنده اگزینوس ۲۵۰۰ می‌تواند به‌طور بالقوه باعث کاهش هزینه‌های ساخت برای سامسونگ شود، چراکه این شرکت دیگر ملزم به پرداخت پول بیشتری به کوالکام نخواهد بود.

انتخاب چیپ مناسب برای تبلت پرچمدار آینده‌ سامسونگ، یعنی گلکسی تب اس 10 اولترا، به یک چالش مهم تبدیل شده است. این تبلت با نمایشگر ۱۴.۶ اینچی، از نظر اندازه و توانایی خنک‌کنندگی، قابلیت پشتیبانی از طیف وسیعی از پردازنده‌ها را دارد. ازیک‌سو، استفاده از پردازنده‌ اختصاصی سامسونگ (Exynos 2500) می‌تواند به کاهش هزینه‌های ساخت منجر شود. بااین‌حال، احتمال دارد که عملکرد نهایی دستگاه در مقایسه با رقبایی نظیر آیپد پرو جدید اپل با تراشه‌ M3، پایین‌تر باشد.

گزینه دیگر، استفاده از پردازنده‌های جدید کوالکام شامل اسنپدراگون ایکس الیت، اسنپدراگون ایکس پلاس یا اسنپدراگون 8 نسل 4 است. این راهکار می‌تواند عملکرد بهتری را برای دستگاه به ارمغان آورد، اما مستلزم پرداخت حق امتیاز بالاتر به کوالکام است. همچنین، با توجه به سهم بازار نسبتاً کم سامسونگ در بخش تبلت‌های جهانی، توجیه‌پذیری اقتصادی این تصمیم با تردید همراه است.

سامسونگ با یک انتخاب دشوار روبه‌رو شده است. استفاده از پردازنده‌ی اگزینوس می‌تواند هزینه‌ تمام‌شده را کاهش دهد، اما ممکن است منجر به عملکرد پایین‌تر دستگاه شود. از طرف دیگر، استفاده از پردازنده‌های کوالکام با عملکرد بالاتر، هزینه‌ آن را افزایش می‌دهد و با توجه به سهم بازار سامسونگ، لزوماً از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست.