آمار جدیدی از درآمد و سود خالص سامسونگ در پاییز ۱۴۰۲ منتشر شده که نشان می‌دهد درآمد این شرکت نسبت‌به سال گذشته کاهش یافته، اما درمقایسه‌با تابستان کمی بهتر شده است.

سامسونگ یه‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده گوشی هشمند، سال‌های پیاپی آمار بیشترین فروش را کسب کرده بود. پاییز گذشته، غول کره‌ای شرایط سختی را پشت سر گذاشت، چراکه سری هواوی میت ۶۰ راهی بازار چین شد و توانست فروش کم‌سابقه‌ای را در بازار تجربه کند. اگرچه درآمد همه رقبا با موفقیت هواوی کاهش یافت، هیچ شرکتی به‌اندازه سامسونگ از فروش بالای هواوی آسیب ندید. اکنون گزارش جدیدی از آمار درآمد سامسونگ در پاییز ۱۴۰۲ منتشر شده که نشان می‌دهد ضربه وارد شده به کمپانی کره‌ای تا چه اندازه‌ای به درآمد آن آسیب وارد کرده است.

غول فناوری کره‌ای درآمد ۶۷.۷۸ تریلیون وون معادل ۵۰.۷۸ میلیارد دلار به‌عنوان درآمد ثبت کرد که از این میزان ۲.۸۲ تریلیون وون معادل ۲.۱۱ میلیارد دلار به‌عنوان سود خالص به سامسونگ تعلق گرفت. از‌سوی دیگر سال گذشته درآمد سالانه ۲۵۸.۹۴ تریلیون وون معادل ۱۹۴.۰۱ میلیارد دلار بود که تنها ۶.۵۷ تریلیون وون معادل ۴.۹۲ میلیارد دلار آن به سود خالص تبدیل شد. بااینکه شرایط چندان جالب به‌نظر نمی‌رسد درآمد و سود خالص سامسونگ در پاییز نسبت‌به تابستان افزایش پیدا کرده است. بااین حال هنوز رکود اقتصادی بازار گوشی که بعد از فراگیری ویروس کرونا شکل گرفت تمام نشده است و شرکت‌ها تحت فشار زیادی قرار دارند.

یکی از دلایلی که باعث افزایش درآمد و سود سامسونگ در مقایسه با تابستان شد، افزایش قیمت تراشه‌های حافظه نیمه هادی است. علاوه‌بر آن سامسونگ سود زیادی از طریق فروش نمایشگرهای پیشرفته کسب کرده است. گفته شده سامسونگ امیدوار است به‌لطف عرضه سری پرچمدار گلکسی S24، درآمد زمستانه ۱۴۰۲ نیز افزایش پیدا کند. همچنین اخیرا چند گوشی جدید از سری A عرضه شده که می‌تواند در این مسیر به سامسونگ کمک کند.

باوجود پیشرفت درآمد سه‌ماهه پاییز درمقایسه‌با تابستان، مدیران سامسونگ واقع‌بین هستند و هنوز قطعیت اقتصادی درباره سال ۲۰۲۴ وجود ندارد. همان‌طور که اشاره شد، بازار گوشی هم پس از فراگیری کرونا دچار رکود شده و هنوز رکود اقتصادی به‌صورت کامل از بین نرفته است. در این زمینه چندین شرکت مختلف قدام به تعدیل نیرو کرده و کارکنان زیادی طی ماه‌های اخیر شغل خود را از دست داده‌اند. بااین حال وضعیت سامسونگ چندان هم بد نیست، زیرا هنوز یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهان است و همواره هواداران زیادی دارد. بنابراین احتمالا این شرکت در دراز مدت آسیب چندانی ندیده و باید دید با کمپانی‌های چینی می‌توانند روزی از سامسونگ جلو بزنند یا نه.

یادآوری می‌شود اینکه یک شرکت بزرگ از نظر مالی تحت فشار قرار بگیرد مسئله چندان عجیبی نیست و ممکن است برای هر شرکتی پیش بیاید. به‌ویژه اینکه منشا اصلی مشکلات مالی، فراگیری ویروس کرونا بود که کمپانی‌های متعددی را در بازارهای مختلف تحت تاثیر قرار داد. بنابراین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند تا چند سال دیگر مشکلات مالی سامسونگ رفع شده و دوباره اوضاع غول کره‌ای با حالت عادی بر می‌گردد.

اخبار مرتبط: