شرکت هوش مصنوعی xAI با نظارت مسقیم ایلان ماسک اداره می‌شود و هدف آن نشان دادن ماهیت واقعی جهان خواهد بود.

از ابتدای سال جاری اخباری مبنی‌بر ساخت یک هوش مصنوعی کاملا جدید شنیدیم؛ حالا ایلان ماسک، مالک تسلا و مدیراجرایی غول رسانه‌ای توییتر، اعلام کرد کمپانی xAI را برای اهداف بلند مدت و چشم‌اندازی به درک واقعی ماهیت این جهان فعالیت خود را رسما آغاز می‌کند. همچنین، گمانه‌زنی‌های زیادی برای نام‌گذاری این مولد هوش مصنوعی حقیقت‌یاب می‌شد؛ برای مثال، برخی فعالان حوزه فناوری نام را «TruthGPT» نامیدند اما در آخر ماسک آن را «xAI» نامید تا به‌تمامی شایعات پایان دهد.

در سال ۲۰۱۵، ایلان ماسک و چند تن از همکارانش پروژه هوش مصنوعی «OpenAI» را آغاز کردند، اما سرانجام در سال ۲۰۱۸ نابغه معروف از خطرات این فناوری برای بشریت مطلع شد و اعلام کرد نمی‌خواهد این پروژه را ادامه دهد. اکنون پس از گذشت حدودا پنج سال، ایلان ماسک برای مبارزه با هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی قصد دارد مولد هوش مصنوعی حقیقت‌یاب بسازد تا انسان‌ها به‌کمک آن بتوانند به درک بهتری از ماهیت جهان دست پیدا کنند.

ایلان ماسک xAI را در توییتر معرفی کرد

شرکت xAI چگونه به‌وجود آمد؟

در فروردین ماه سال جاری، ایلان ماسک شرکتی به‌نام «X Corp» احداث کرد و تمامی کمپانی تحت مالکیت خود را به‌عنوان ریزمجموعه با این کمپانی ادغام کرد. البته ماسک می‌گوید xAI از زیرمجموعه‌های شرکت اصلیش نخواهد بود اما ارتباط نزدیکی برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر با یکدیگر خواهند داشت؛ درسال ۲۰۲۱، مارک زاکربرگ در اقدامی مشابه تمامی رسانه‌های اجتماعی تحت مالکیت‌ خود را به شرکت متا منتقل کرد.

یادآور می‌شویم هدف ایلان ماسک از احداث کمپانی «X» دیدگاهی روبه رشد و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای عرضه یک «سوپر اپلیکیشن» است. طی مصاحبه‌ای اختصاصی با تاکر کارلسون، ماسک می‌گوید توسعه هوش مصنوعی جدید شرکت xAI می‌تواند به درک ماهیت جهان کمک کند؛ همچنین افزود: «با ساخت هوش مصنوعی حقیقت‌یاب بعید می‌دانم زندگی انسان به‌دست چت‌ جی‌پی‌تی نابود شود، چراکه این ربات کمک می‌کند سطح دانش شما از محیط پیرامون بهتر شود».

حال ممکن است برای شما سوال شود چرا ایلان ماسک چنین اظهارنظراتی می‌کند؟ باید بگوییم هنگامی‌که پروژه چت جی‌پی‌تی آغاز شد بسیاری از فعالان این فناوری معتقد بودند که می‌تواند به انسان در انجام برخی کارها کمک کند و می‌تواند به‌عنوان بهترین دست‌آورد بشریت شناخته شود. اما اکنون این فناوری با پیشرفت‌های سریع خود به خطری برای انسان تبدیل شده و حتی توانسته برخی مشاغل را به تصاحب خود دربیاورد؛ چنین تصوری برای نسل جدید هوش مصنوعی xAI نیز توسط کاربران مطرح است.

براین‌اساس، ایلان ماسک طی بیانیه‌های مختلف سعی می‌کند از ویژگی‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی حقیقت‌یاب xAI رونمایی کند و به‌مردم بگوید که این ربات قصد ندارد کنترلی روی زندگی انسان‌ها داشته باشد، بلکه برای درک ماهیت و واقعیت‌های جهان به کمک انسان می‌آید.

هوش مصنوعی xAI

توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی xAI

با بررسی و جست‌و‌جو‌های دقیق‌تر متوجه خواهیم شد که یک تیم تحقیقاتی بسیار بزرگ در کمپانی xAI مشغول به‌کار هستند که از کارمندان دیپ‌مایند، گوگل ریسرچ، تسلا، مایکروسافت ریسرچ و دانشگاه تورنتو تشکیل می‌شود؛ براین‌اساس می‌توان گفت هوش مصنوعی حقیقت‌یابی که ماسک از آن صحبت می‌کند می‌تواند به بشریت کمک‌های شایانی بکند.

علاوه‌براین، ایلان ماسک ۱۰ هزار پردازنده گرافیکی اینویدیا را به‌منظور آموزش مدل زبان بزرگ (LLM) از کمپانی تایوانی خریداری کرده است. احتمالا هوش مصنوعی xAI با الگوریم‌های مشابه چت جی‌‌پی‌تی آموزش خواهد دید، اما تاکنون هیچ گونه خبر رسمی درباره نحوه الگو‌های آموزشی وجود ندارد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی از اهداف هوش مصنوعی حقیقت‌یاب ایلان ماسک دراختیار گرفتن ابتکار عمل و شکست مولد هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی است، اما این روزها نابغه جنجالی با درگیری‌های حقوقی بین رسانه‌های اجتماعی متن‌حور توییتر و تردز اینستاگرام درگیر است و نمی‌تواند روی برنامه‌های تحقیق‌و‌توسعه کمپانی xAI تمرکز کند.

اخبار مرتبط: هوش مصنوعی گوگل بارد وارد اتحادیه اروپا می‌شود